بررسی خواص و موارد کاربرد پودر کاکائو و پودر نارگیل در صنایع غذایی

بررسی خواص و موارد کاربرد پودر کاکائو و پودر نارگیل در صنایع غذایی

پودر کاکائو و پودر نارگیل دو افزودنی بسیار پرکاربرد در صنایع غذایی و پخت و پز خانگی به شمار می آیند. فیبر غذایی، آهن، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، لسیم و پروتئین برخی از مواد تشکیل دهنده پودرهای کاکائو و نارگیل هستند.

پودر کاکائو

کاکائو خام، جواهری از دنیای مواد مغذی است. دلیل اصلی این ویژگی فلاونول فراوان موجود در آن است. فلاونول ها نوع خاصی از آنتی اکسیدان ها هستند که از سیستم قلبی – عروقی محافظت می کنند. آن ها این کار را با بهبود گردش خون و تقویت دیواره های شریانی و سیاهرگ ها انجام می دهند. فلاونول ها وظیفه کاهش کلسترول بد را نیز بر عهده دارند. بنابراین دیواره های شریان را نرم و انعطاف پذیر می کنند که برای گردش خون بسیار ضروری است.

 

خواص کاکائو

برخی افراد، هر از گاهی از خلق و خوی بد رنج می برند. این دوره ها اغلب به دلیل کمبود هورمون های مختلف در مغز ایجاد می شود. پودر کاکائو حاوی آناندامید یا مولکول خوشبختی است که به عنوان یک داروی طبیعی برای بد خلقی شناخته می شود. پودر کاکائو در بهبود حافظه و خلق و خو و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی مفید است و تعادل هورمونی را به مغز باز می گرداند.

ویژگی تغییر خلق و خوی پودر کاکائو را می توان به ترکیب معجزه آسایی به نام فن اتیلامین نیز نسبت داد. این نوع از مواد شیمیایی باعث ترشح اندورفین و افزایش سطح سروتونین می شود. سروتونین در تنظیم خلق و خو و تقویت انگیزه اهمیت بالایی دارد.

کاکائو حاوی مهارکننده MAO ( مونوآمین اکسیداز) است که دارای تاثیر مستقیم در کاهش اشتها هستند. نام این مواد در بسیاری از محصولات کاهش وزن دیده می شود.

کاکائو به عنوان یک تقویت کننده انرژی نیز در نظر گرفته می شود. دلیل علمی این ویژگی مقادیر بالای منیزیم در داخل دانه های کاکائو است. منیزیم همچنین در کنار کلسیم و ویتامین D محافظ خوبی در برابر پوکی استخوان است.

کاکائو حاوی بیش از 700 ترکیب است که در میان آنها برخی از آنتی اکسیدان های بسیار پیچیده ای وجود دارد. یک خاصیت جادویی دیگر کاکائو رقیق کردن خون است. این ترکیب با کمک به رقیق شدن خون از ایجاد لخته های خونی جلوگیری می کند. لخته های خون باعث مشکلات سلامتی بسیاری می شوند و یکی از «قاتلین خاموش» انسان هستند.

مصرف پودر کاکائو همچنین می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند. این مزیت به دلیل آنتی اکسیدان معروف موجود در کاکائو یعنی پلی فنول است. آنتوسیانین ها و کاتچین ها در محافظت از سلول ها بسیار مهم هستند.

نارگیل - بررسی خواص و موارد کاربرد پودر کاکائو و پودر نارگیل در صنایع غذایی

 

پودر نارگیل

نارگیل یکی از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین است که محصولات متنوعی مثل روغن، شیر و پودر از آن تولید می شود. پودر نارگیل از گوشت نارگیل تازه رنده شده به دست می آید که برای به حداقل رساندن رطوبت خشک شده است. پودر نارگیل در مقایسه با نارگیل تازه، ماندگاری بیشتری دارد.

نارگیل خشک شده محصول جانبی فرآیند تولید شیر نارگیل یا پودر کرم نارگیل است که می توان از آن در تهیه دسر، پخت و پز، شیرینی پزی و همچنین تاپینگ و حتی در کاربردهای صنعتی استفاده کرد.

 

خواص پودر نارگیل

محصولات مبتنی بر نارگیل سرشار از مواد مغذی از جمله چربی های سالم، فیبر و مواد معدنی مانند منگنز هستند. این مواد به هضم غذا کمک می کنند، سلامت استخوان و مغز را تقویت کرده و در مبارزه با باکتری ها نیز موثر هستند.

پودر نارگیل طعم دلپذیر و بافت غلیظی به غذا می دهد. این ماده اغلب به عنوان چاشنی یا تزئین استفاده می شود. با سطح رطوبت کمتر از 3 درصد، پودر نارگیل سرشار از فیبر و پروتئین و چربی های سالم است.

پودر نارگیل اغلب به عنوان جایگزین غیر لبنی برای شیر و خامه در بسیاری از دستور العمل ها استفاده می شود. می ‌توان آن را به طور مستقیم به نوشیدنی‌ ها، سوپ‌ ها، محصولات پخته شده و دسرها اضافه کرد.

پودر نارگیل دارای بافت خامه ای، طعم ملایم و کمی شیرین است. این ترکیب یک منبع عالی از چربی های اشباع شده سالم از جمله اسید لوریک است که برای سلامت قلب مفید هستند.

پودر نارگیل - بررسی خواص و موارد کاربرد پودر کاکائو و پودر نارگیل در صنایع غذایی

پودر نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که ممکن است سطح کلسترول را بهبود دهند. پودر نارگیل قند، کربوهیدرات و کالری کمی دارد و برای افرادی که به دنبال کنترل وزن خود هستند، انتخاب هوشمندانه ای است.

پودر نارگیل همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی است که می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. این افزودنی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله منیزیم، فسفر و آهن است. این مواد مغذی در ارتقا سلامت استخوان، سطح انرژی و عملکرد سیستم ایمنی موثر هستند.

 

پودر نارگیل سرشار از فیبر و پروتئین رژیمی و فاقد گلوتن است. این پودر فیبر بیشتری نسبت به غلات مبتنی بر گلوتن دارد. از آنجایی که پودر نارگیل ارگانیک حاوی قند طبیعی موجود در گوشت نارگیل است، محصولات پخته شده به شکر کمتری نیاز دارند. در واقع پودر نارگیل ارگانیک طعم نارگیل ملایمی دارد و یک افزودنی عالی برای نوشیدنی ها و اسموتی هایی است که به عنوان منابع تامین فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن تهیه می شوند.

می توانید به سادگی یک قاشق از پودر نارگیل را در آب حل کرده و به عنوان یک نوشیدنی سرشار از فیبر با طعم نارگیل میل کنید. همچنین می توانید ذرات نارگیل پودر شده را روی غذا و سالاید بریزید تا طعم نارگیلی فوق العاده ای در آن ها ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که در صورت حساسیت به نارگیل و یا بالا بودن کلسترول خون در مصرف پودر نارگیل اعتدال را رعایت کنید یا از نوع کم چرب آن استفاده کنید.

پودر نارگیل کم‌ چرب چیست؟

پودر نارگیل کم‌ چرب از نارگیل تازه تهیه می ‌شود و قبل از پودر شدن برای از بین بردن چربی اضافی پالایش می ‌شود. پودر نارگیل کم چرب دارای مقدار زیادی فیبر غذایی است که سلامت روده ها را بهبود می دهد.