سه دستگاه بسیار واجب برای صنعت چوب و نجاری

سه دستگاه بسیار واجب برای صنعت چوب و نجاری

صنعت چوب بسیار صنعت وسیع و گسترده ای است و همچنین در ایران بسیار پر طرفدار و شناخته شده است. ما در این مطلب میخواهیم سه ابزار که در این صعنت بسیار مورد استفاده قرار میگیرید را به شما بگوییم و توضیحی درباره ی هر کدام خدمت شما ارائه کنیم. این سه دستگاه عبارتند از اره فلکه، کمپرسور مفیدی و دورکن.

اره فلکه

به اره فلکه، اره لنت هم گفته می شود که این دستگاه در صنعت چوب بیسار کار آمد می باشد. از این وسیله در کارگاه های بزرگ و یا صنایع چوب مختلف برای ساختن اتصالات چوبی، برش های مورب که زاویه دار هستند و برش های طولی و عرضی استفاده می شود و همچنین برای برش های دایره ای شکل و برش مستقیم هم از این دستگاه استفاده میکنند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید زمان خرید این دستگاه به آن توجه لازم را داشته باشید این است که قطر آن را با دقت برسی کنید و مورد مناسب خود را انتخاب کنید.

انواع اره فلکه

ما در کل چهار مدل اره فلکه داریم که عبارتند از ایستاده، کارگاهی، رام و صنعتی. که ما در اینجا به دو مورد از آن می پردازیم و آن را برای شما توضیح میدهیم.

اره فلکه ایستاده ( عمودی)

اره ایستاده و یا عمودی برای برش تته های بزرگ درخت جهت تولید تخته و میز های بزرگ که یک دست هستند استفاده می شود. این مدل اره بخاطر داشتن تنوع سایز های متفاوت بسیار پرکاربرد بوده است، این اره را میتوان در کارگاه های چوب بری و کارخانه های بزرگ و صنعتی پیدا کرد.

اره ایستاده در سه سایز بزرگ و کوچک و متوسط و سایز های بسیار بزرگ صنعتی تولید می شود.

اره رام

این مدل اره مانند مدل ایستاده است ولی در تنوع کار کم تر. اره رام در سایز های بزرگ تولید می شود و میتوان از آن در کارخانه های بزرگ و صنعتی استفاده کرد. از بابت ابعاد و اندازه قطر فلکه آن میتوان گفت از 100 سانتی متر شروع شده و در ابعاد بزرگ تر تولید و ساخته می شود.

روش کار این مدل هم به این صورت است که، تنه درخت را با کمک جک های هیدرولیکی و یا برقی بر روی خط قرار می دهیم و تیغه اره را روشن می نماییم و این تیقه را بر روی تنه درخت به حرکت در می آوریم.

مفیدی - سه دستگاه بسیار واجب برای صنعت چوب و نجاری

کمپرسور مفیدی

کمپرسور باد یکی از مهم ترین ابزار هایی است که برای تامین فشار قوی باد استفاده می شود.ابزار هایی مثل دستگاه پرچ بادی، میخکوب ها، مکش ها و منگنه های بادی توسط این پمپ کار میکنند و نیازمند کمپرسور بار هستند. نحوه تقسیم بندی این کمپرسور ها بر اساس میزان حجم موجودی که در مخزن آن است تقسیم بندی می شوند.

مدل های دیگری که سبک تر باشند و خیلی راحت بتوان آن را حمل کرد هم دارند.

مخزن این دستگاه خیلی مهم است زیرا که هرچه این مخزن بزرگ تر باشد مقدار حجم باد بیشتری درون آن جای میگیرد و خب به طبع سنگین تر هم میشوند.

انواع دستگاه کمپرسور

دستگاه کمپرسور باد بر اساس کاربردی که دار به سه دسته تقسیم بندی میشود که این سه دسته عبارتند از دینامیکی، جابجایی مثبت و هایپر کمپرسور.

کمپرسور دینامیکی:

انتقال انرژی به صورت دائم اتفاق می افتد که این مدل خود به تنهایی به دو دسته گریز از مرکز و محوری تقسیم بندی میشود.

هایپر کمپرسور:

این مدل برای فشاهار بسیار زیاد است که برای پلیمری کردن گاز به حالت رفت و برگشت استفاده می شود.

جا به جایی مثبت:

میزان حجم هوایی که در این مدل حبس شده مشخص است و با کم تر شدن فضا مقدار فشار هم بیشتر می شود.

این مدل به نوبه خود به انواع پیستونی، بدون روغن، دیافراگمی و غیر روغنی تقسیم بندی می شود.

.jpg - سه دستگاه بسیار واجب برای صنعت چوب و نجاری

دورکن

این وسیله یکی از وسایل مورد استفاده در صنعت نجاری می باشد.این دستگاه به نوعی جزع وسایل و ماشین های برش محسوب می شوند و همان طور که از اسم اون پیدا است، برای بریدن تخته و ورق های چوبی استفاده می شود و بسیار دقت بالایی دارد و توسط همین دقت بالا می تواند ورق هارا با ضخامت های متفاوت برش بزند. توسط این دستگاه حتی می توانیم  برش های قوس دار و با شکل های مختلفی به وجود آورد.

امروزه چون مصرف ام دی اف و پی وی سی زیاد شده است و نیز از این قطعات در مکان های مختلفی استفاده زیادی می شود، به همین خاطر برای شکل دادن و برش این وسایل از دورکن استفاده می شود، زیرا که این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد و خیلی راحت می شود از آن استفاده کرد.

دورکن خود به تنهایی یکی از مهم ترین دستگاه ها در صعنت چوب است.

انواع دورکن

این دستگاه بر اساس نوع عمل کردی که دارد به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شود

دستگاه دستی

این مدل از دستگاه همان مدل قدیمی دور کن بوده است که در زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و در حال حاضر از این مدل خیلی استفاده نمی شود و ارتفاع تیغه هم به صورت دستی تنظیم می گردد.

دستگاه اتوماتیک

اکثر دستگاه های دور کن و حتی می توان گفت همه دستگاه های دورکن در حال حاضر اتومات هستند و طبیعتا کار کردن با آن ها نیز بسیار راحت تر است، زیرا هر آنچه که میخواهید تنظیم کنید را توسط اپراتور به دستگاه می دهید و سپس دستگاه به طور خودکار و اتومات فعالیت خودش را شروع می کند.

این مدل همانطور که از نوع آن معلوم است به سبب اتومات بودن آن نسب به مدل قبلی اش به تعداد نیروی انسانی کم تری نیاز دارد و در زمان صرفه جویی می شود و به قولی در وقت کم تر قدرت و توان بیشتری استفاده می شود و مقدار چوب بیشتری را برش می دهد.

البته ناگفته نماند که مدلی از این دستگاه هست که قسمتی از آن دستی است و قسمت دیگری به صورت اتومات کار میکند.

تکنو ماشین بهترین مرجع برای خرید دستگاه دورکن و حتی دورکن 220 دست دوم است. شما مینوانید بهترین را برای خود انتخاب کنید.