انتخاب بهترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان تجاری

انتخاب بهترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان تجاری

 

سیستم های تهویه مطبوع تجاری یکی از جنبه های حیاتی هر ساختمان تجاری هستند. نگهداری دما، رطوبت، کیفیت هوا و بسیاری موارد دیگر به یک سیستم HVAC که به خوبی کار می کند بستگی دارد. اگر از این سیستم ها بخوبی نگهداری نشود، می توانید با ضرر ناخوشایندی در درآمد، تعمیرات و مشتریان روبرو شوید. این امر باعث می‌شود که این سیستم‌ها به خوبی نگهداری شوند و در طول سال در نوسان باشند.

به دلیل مقیاس بزرگ، سیستم های گرمایش و سرمایش تجاری می تواند پیچیده و درک آن کمی دشوار باشد. در اینجا به بررسی نگه داشتن تهویه مطبوع تجاری در شرایط عالی می پردازیم.

فراموش نکنید که در ابتدا هر گونه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی تجاری را هوشمند کنید.

اجزای کلیدی سیستم های HVAC تجاری

انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی و سرمایشی تجاری وجود دارد، اما همه آنها  باید دارای اجزای ضروری زیر باشند:

 

  1. واحد تهویه مطبوع

این بخش از یک سیستم HVAC تجاری مسئول کاهش یا افزایش دمای داخل ساختمان با کار با زیرسیستم های دیگر است.

 

  1. هواگیر

هواساز هوای سرد یا گرم شده را در ساختمان خارج می کند و سپس هوا را به سیستم باز می گرداند. دارای کویل های اواپراتور حاوی مبرد و دمنده است.

 

  1. کمپرسور

این بخش بسیار مهمی از یک سیستم HVAC است. حجم، چگالی و دمای مبرد را تغییر می دهد.

 

  1. کندانسور

کندانسور مبرد را از کمپرسور دریافت کرده و به مایع تبدیل می کند. این به عنوان مبدل حرارتی سیستم HVAC عمل می کند. هنگام خنک کردن، گرما را از ساختمان شما دفع می کند و هنگام گرم کردن، گرما را از فضای بیرون جمع می کند.

 

  1. شیر انبساط حرارتی

این ماده مبرد مایع را خنک می کند تا دوباره به کویل ها پمپ شود.

 

  1. واحدهای پایانه

این واحدها میزان هوای ورودی به هر منطقه را از طریق مجاری کنترل می کنند. آنها همچنین دارای فیلترهای هوا هستند تا آلودگی هوا و زباله ها را از بین ببرد.

 

  1. ترموستات

به سیستم HVAC شما سیگنال می دهد که بر اساس محدوده دمایی تنظیم شده، هوای خنک یا گرم تولید کند. ساختمان های تجاری ممکن است چندین ترموستات نصب شده در اتاق های مختلف داشته باشند.

 

  1. کانال کشی

اکثر واحدهای تجاری کانال دار دارای سیستم کانال کشی هستند که به توزیع هوای مطبوع در سراسر ساختمان کمک می کند.

 

  1. چیلرها

اینها عناصر خنک کننده یک واحد تجاری بزرگ HVAC هستند. چیلرها گرما را از مایع عبوری از لوله های ساختمان خارج می کنند. برخی از واحدهای تهویه مطبوع دارای چیلرهای هوا خنک و برخی دیگر دارای چیلرهای آب خنک هستند.

 

انواع سیستم های HVAC تجاری

گزینه های مختلفی برای انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش تجاری وجود دارد. هر نوع مدل مزایا و معایب خود را دارد، بنابراین مهم است که نیازهای خاص خود را قبل از تصمیم گیری در نظر بگیرید. یادداشت کردن تمام جزئیات می تواند بسیار گیج کننده باشد، بنابراین همیشه خوب است که پس از محدود کردن گزینه های خود با یک متخصص کولر گازی صحبت کنید.اگر ساکن تهران هستیدمی توانید در زمینه خرید کولرگازی با متخصصان سایت روشن تهویه مشاوره رایگان انجام دهید.سایت روشن تهویه همچنین در زمینه سرویس و تعمیر کولرگازی در تهران در خدمت مردم ساکن استان تهران می باشد. اما بیایید تمام انواع تهویه مطبوع تجاری را با جزئیات بررسی کنیم:

گازی بسته بندی شده - انتخاب بهترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان تجاری

کولر گازی بسته بندی شده

یک کولر گازی بسته بندی شده تجاری شبیه به کولر گازی پنجره ای است اما از نظر اندازه بسیار بزرگتر است. این کولرگازی های تجاری دارای ظرفیت گرمایش و سرمایش بالاتری هستند که از 3 تا 15 تن متغیر است.

 

کولرگازی های بسته بندی شده دارای طراحی یکپارچه شامل کندانسور، کمپرسور، فن کویل و اواپراتور هستند. اینها معمولاً در بیرون یا روی پشت بام‌ها در ساختمان‌هایی مانند خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و آپارتمان‌ها نصب می‌شوند. هوای مطبوع توسط شبکه ای از مجاری پنهان در سقف در سراسر ساختمان پخش می شود.

اسپیلت

همانطور که از نام آن پیداست، یک سیستم تقسیم دارای دو بخش است. یک واحد داخلی و یک واحد خارجی تهویه مطبوع اسپلیت تجاری نیز دو نوع دارند:

 

سیستم تک اسپلیت

این یک گزینه گرمایش و سرمایش تجاری مقرون به صرفه و کم مصرف برای ساختمان‌های کوچک، کافه‌ها، اتاق‌های سرور یا مغازه‌ها است. آنها برای خنک کردن اتاق های جداگانه ایده آل هستند، اما می توانند به صورت ترکیبی برای تهویه اتاق های متعدد استفاده شوند. با این حال، به دلیل اینکه هر واحد تهویه مطبوع به یک واحد خارجی مجزا نیاز دارد، فضای خارجی ساختمان را درهم می‌ریزد.

جوانب مثبت ومنفی :

ایده آل برای فضاهای کوچک

مصرف انرژی برای ساختمان های بزرگ مناسب نیست

می تواند به عنوان منبع اضافی تهویه مطبوع استفاده شود

نصب با هزینه کمتر

سیستم مولتی اسپلیت

در یک سیستم چند اسپلیت، یک واحد خارجی چندین واحد داخلی را کار می کند. این سیستم ها نیاز به لوله کشی گسترده دارند و در صورت عدم نصب صحیح می توانند کارایی سیستم شما را کاهش دهند.

 

سیستم مولتی اسپلیت برای ساختمان های متوسط مانند رستوران ها یا مغازه های خرده فروشی مناسب تر است.

جوانب مثبت و منفی:

فضای کمتری را اشغال می کند هزینه نصب بالاتر

ظاهر خارجی ساختمان را حفظ می کند لوله کشی زیادی مورد نیاز است

کانال کشی مورد نیاز نیست برای فضاهای تجاری کوچک مناسب نیست

پمپ های حرارتی تجاری

پمپ حرارتی با انتقال گرما به بیرون در تابستان و در زمستان به داخل ساختمان را گرم یا خنک می کند. از آنجایی که پمپ های حرارتی گرما تولید نمی کنند، می توانند به طور موثر دمای راحت را حفظ کنند. با این حال، آنها در مناطق با شرایط آب و هوایی شدید مناسب نیستند.

پمپ های حرارتی می توانند کانالی و بدون کانال باشند. پمپ های حرارتی کانالی برای مناطق بزرگتر مناسب هستند اما به کانال کشی گسترده نیاز دارند. پمپ های حرارتی بدون کانال برای خنک کردن اتاق های تکمیلی یا فردی ایده آل هستند.

جوانب مثبت و منفی:

بیشترین مصرف انرژی برای آب و هوای سردتر زیر 40 درجه مناسب نیست

نیاز به نگهداری کمتری دارد نصب/تمیز کردن کانال ها می تواند دردسرساز باشد

مونوکسید کربن تولید نکنید

برای ساختمان های بزرگ و متوسط عالی است

نصب سریع در صورت نصب کانال

 

جریان مبرد متغیر (VRF) یا حجم مبرد متغیر (VRV)

VRF یا VRV یک سیستم بدون کانال است که از حداقل انرژی برای رسیدن به دمای مورد نیاز استفاده می کند. حجم مبرد را برای مطابقت با نیازهای دقیق ساختمان تغییر می دهد. اگر سیستم نیاز به خنک کننده بیشتری داشته باشد، مبرد بیشتری وارد لوله ها می شود. به دلیل سرعت متفاوت کمپرسور و عدم درگیری کانال، این واحدها بسیار کارآمدتر از واحدهای HVAC سنتی در نظر گرفته می شوند. مکانیسم آن منجر به کاهش هزینه های انرژی و پایداری طولانی مدت واحد می شود.

جوانب مثبت و منفی:

صرفه جویی در قبض انرژی تجهیزات گران قیمت

مناسب برای فضاهایی با نیازهای سرمایش یا گرمایش متغیر فضای زیادی را اشغال می کند

کنترل بهتر رطوبت و دما در صورت خرابی کندانسور پشتیبان مورد نیاز است

 

حفظ دمای ثابت در سرتاسر ساختمان با در نظر گرفتن نیازهای مختلف ساکنان می تواند بسیار چالش برانگیز و زمان بر باشد. اما اگر سیستم تهویه مطبوع تجاری خود را با یک ترموستات هوشمند (برای کانال) یا یک کنترلر AC هوشمند (برای بدون کانال) جفت کنید,عالی خواهد شد.زیرا این دستگاه های هوشمند به شما امکان می دهند آب و هوای ساختمان خود را خودکار کنید. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و تنظیمات مختلفی برای روزهای مختلف هفته داشته باشید. علاوه بر این، می توانید مناطق ایجاد کنید و مناطق دمایی قابل تنظیم را در ساختمان تنظیم کنید.

 

با تمام ویژگی‌های نسل بعدی مانند محرک‌های مبتنی بر دما/رطوبت، حصار جغرافیایی، تاریخچه استفاده و موارد دیگر، می‌توانید تا ۲۵ درصد در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنید.

 

کنترلرهای AC هوشمند Cielo

بهترین انتخاب شما برای هوشمندسازی کولرگازی می باشد زیرا راحتی و صرفه جویی را برای کولرهای گازی کوچک، پنجره ای و قابل حمل خود افزایش می دهید.

 

چگونه یک سیستم سرمایشی وگرمایشی تجاری مناسب انتخاب کنیم؟

 

هنگام انتخاب یک واحد تهویه مطبوع برای استفاده تجاری، عوامل زیر مهم است:

طراحی ساختمان

بهره وری انرژی

شرایط آب و هوایی

کیفیت هوا

اولین قدم تعیین نیازهای گرمایش و سرمایش فضا است. این بسته به نوع کسب و کار و تعداد افرادی که ساختمان را اشغال می کنند متفاوت خواهد بود.

در مرحله بعد، کارایی انرژی ساختمان را در نظر بگیرید. به طور کلی ساختمان های جدیدتر عایق بندی بهتری دارند و برای گرمایش و سرمایش انرژی کمتری نیاز دارند. با این حال، ساختمان‌های قدیمی‌تر اغلب می‌توانند با پنجره‌ها، درها و عایق‌های کم‌مصرف با انرژی مقاوم‌سازی شوند.

شرایط آب و هوایی نیز از نکات مهمی است. به عنوان مثال، اگر ساختمان در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب باشد، مینی اسپلیت ها در هنگام برخورد امواج گرما کار نمی کنند.

 

در نهایت، کیفیت هوا عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. کیفیت هوای داخل خانه می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد، از جمله خروج گاز از مصالح ساختمانی، محصولات تمیزکننده و تجهیزات اداری. برای اطمینان از جریان هوا و فیلتراسیون مناسب، مهم است که یک سیستم HVAC (سیستم گرمایشی وسرمایشی)را انتخاب کنید که اندازه مناسبی برای نیازهای فضا و تهویه داشته باشد.

 

 آیا تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجاری ارزش هزینه را دارد؟

تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجاری ارزش هزینه را دارد؟ - انتخاب بهترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان تجاری

یک سیستم تهویه مطبوع ساختمان تجاری معمولی شبکه پیچیده ای از اجزای تهویه مطبوع شامل کانال های هوا، فیلترهای هوا، کویل ها و دمنده ها است. برای اینکه این سیستم به خوبی کار کند، انجام تعمیر و نگهداری منظم مهم است.

معمولاً تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع تجاری ممکن است بسیار پرهزینه باشد، اما در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی می شود. به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری منظم می تواند دوام تجهیزات شما را افزایش دهد. علاوه بر این، سیستم‌های HVAC که به درستی نگهداری می‌شوند، هزینه‌های عملیاتی کمتری دارند، بنابراین هر ماه در هزینه‌های انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید.

در اینجا مهمترین چیزهایی است که باید در لیست تعمیر و نگهداری معمولی HVAC ساختمان تجاری در نظر گرفته شود بیان شده است:

فیلترهای هوا را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز یا تعویض کنید

خطوط کندانسور و اواپراتور را تمیز کنید

انسداد مجاری هوا را بررسی کنید

خطوط تخلیه را بررسی کنید تا از گرفتگی آنها مطمئن شوید

خوانش های ترموستات را تست کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

 

تهویه مطبوع تجاری چه تفاوتی با سیستم های مسکونی دارد؟

 

وقتی صحبت از کنترل آب و هوا می شود، سیستم های HVAC تجاری در یک کلاس خاص خود قرار دارند. این سیستم های سنگین برای خنک یا گرم کردن فضاهای بزرگ به سرعت و کارآمد طراحی شده اند.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به برخی از راه‌های کلیدی تفاوت واحدهای تجاری با سیستم‌های HVAC مسکونی آورده شده است.

 

سیستم HVAC تجاری                                                 سیستم HVAC مسکونی

اندازه بزرگتر                                                                 کوچکتر

قدرت عملیاتی قدرتمندتر                                                  کمتر قدرتمند

هزینه کمتر                                                                    گران تر

تعمیر و نگهداری نیاز به نگهداری بیشتر دارد                            نگهداری کمتر

 

سیستم‌های تهویه مطبوع تجاری بخش حیاتی هر کسب‌وکاری هستند و مهم است که قبل از خرید انواع مختلف و نحوه عملکرد آن‌ها را بدانید. با در نظر گرفتن عواملی مانند اندازه، کاربری و آب و هوا، می توانید بهترین سیستم را برای نیازهای خود انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان یا مشتریان شما در تمام طول سال راحت خواهند بود. تعمیر و نگهداری برای هر تهویه مطبوع تجاری مهم است، اما تجزیه و تحلیل هزینه و فایده می تواند مشکل باشد. با این حال، انجام منظم تنظیم AC می تواند در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی کند.

ما در سایت روشن تهویه علاوه بر  فروش کولر گازی ,خرید و فروش کولر گازی نو ,اصل,کارکرده ودست دوم,در زمینه تعمیر کولرگازی در تهران نیز فعالیت به سایت ما مراجعه نمایید باشمارهای ثبت شده در سایت تماس گرفته واز مشاوره رایگان کارشناسان سایت روشن تهویه برخوردار شوید.

 

منبع : سایت روشن تهویه https://roshantamir.ir/