تعریف بازاریابی
اینها جملههای رابرت لوش (Robert Lusch) رییس کمیته تعریف بازاریابی در انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) پس از تلاشهای طولانی و بیوقفه برای ارائهی تعریف بازاریابی نوین در سال ۲۰۰۴ است. (آگهی شیراز)
بازاریابی چیست؟
کلمه بازاریابی به قدری وارد زندگی روزانه ما شده است که شاید دیگر پرسیدن این سوال که “بازاریابی چیست؟” در نگاه اول کار مسخرهای باشد:
“خب بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟” (آگهی شیراز)
اما اگر کمی در موضوع دقیق شویم، میبینیم که ارائه یک تعریف دقیق از مفهوم بازاریابی کار چندان راحتی نیست. واقعاً چگونه میتوانیم بگوییم که کدام فعالیتهای یک کسب و کار، بازاریابی محسوب میشوند و کدام فعالیتها نمیشوند؟
متاسفانه، در حال حاضر تصور بسیاری از شرکتهای ایرانی این است که بازاریابی صرفاً یک معادل برای کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیش از آن نیست. اما ما نوینیها، به عنوان یک تیم فعال در این زمینه، میدانیم که بازاریابی مبحثی بسیار گستردهتر از تبلیغات است. (آگهی شیراز)
یک تعریف شسته رفته و کامل از بازاریابی
بازاریابی آن فعالیت، و همچنین مجموعۀ موسسهها و فرآیندهایی است که در راستای ساخت، انتقال، رساندن و تبادل آن پیشنهادهایی انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند.
بازاریابی چهار بخش را در بر میگیرد:
- شناخت مشتریان و محیط خارجی کسب وکار به جزئی ترین شکل ممکن
- شناسایی فرصت ها و توسعه استراتژی برای سرمایه گذاری روی آنها
- استفاده از ابزارهای مارکتینگ برای تحقق اهداف اصلی کسب و کار (آگهی شیراز)
- سنجش نتایج فعالیت ها و تدوین فرایند بهبود مستمر به منظور توسعه کسب و کار
تعریف دقیق بازاریابی
اول از همه چیز باید بگیم که بازاریابی با ذهنیتی که مردم از بازاریابی دارند کاملا متفاوت می باشد. اکثر افراد بر این باور هستند که بازاریابی یعنی تبلیغات یا افزایش فروش اما اینطور نیست. گاهی اوقات بازاریابی را با ویزیتوری اشتباه گرفته می شود. اما باید گفت تبلیغات افزایش فروش و حتی ویزیتوری همه زیر مجموعه بازاریابی می باشند.
تعریف دقیق بازایابی چیست؟
اگر بخواهیم یه فرآیند کلی از بازاریابی را بیان کنیم باید گفت بازاریابی از بازار شروع می شود سپس باید نیاز مشتری را جستجو کرده و نسبت به رفع نمودن آن نیاز محصول یا خدماتی را ارائه نمود. (آگهی شیراز)
بعد از فهمیدن نیاز مشتری باید تبلیغات را انجام داد تا مشتریان از وجود شما مطلع شوند. سپس باید اقدام به فروش محصول یا خدمات کرد. زمانی که محصول یا خدمات بفروش رسید و شما به سود آوری رسیدید کار بازاریابی تمام نشده چون باید در مورد رضایت مشتری نیز تحقیقاتی صورت گیرد تا بتوان ضعف های محصول یا خدمات را بهبود بخشید.
میتوان گفت بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف میشود که به وسیله آن، افراد، گروهها و سازمانها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند.
نیاز (Need):
به نحوی احساس محرومیت انسان نسبت به برخورداری از یک خدمت یا کالا را نیاز یا Need میگوییم. (آگهی شیراز)
خواسته (Want):
وقتی یک نیاز برای انسان برجسته شود تبدیل به خواسته میشود. خواسته در علم اقتصاد و بازاریابی شکل ظاهری نیازهای ماست، که می تواند به صورت کالا یا خدمت مطرح شود، در واقع خواسته شکلیست که نیازهای انسان تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت آنها به خود میگیرد، میباشد. خواسته بر اساس توانمندی تامین کننده یا تولید کننده ها در نحوه برطرف کردن نیاز تعریف می شود.
به قول فیلیپ کاتلر:
منشا و خواستگاه اصلی نظام بازاریابینیاز و خواسته های بشر است.
تقاضا (Demand):
در دنیای اقتصاد، تقاضا یعنی میل و خواست و توانایی یک فرد برای دریافت کالا یا خدمتی. (آگهی شیراز)
کالا (Good):
از دیدگاه علم اقتصاد، محصولات و مواد مختلفی که توسط تولیدکننده، به بازار یا Market عرضه شود و در برابر دریافت پول، یکی از نیازهای انسان را تأمین و رفع کند، کالا نام دارد. نیاز، خواسته و تقاضا، انسان را به سوی کالاهایی می کشاند که میتواند این نیازها، خواستهها و تقاضاهایش را برآورده سازد.
بازاریابی: نگاه مشتری به تجارت
بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گستردهتر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمیشود و تمام بخشهای یک تجارت را در بر میگیرد. بازاریابی، کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده میشود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخشهای یک سازمان انجام شود. (آگهی شیراز)
تعریف بازاریابی از یک نگاه آکادمیک
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروهها، چیزی که میخواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست میآورند.
بازاریابی: راهی برای کسب اعتماد
بازاریابی یعنی کسی را که نیاز به دانستن دارد، به خود علاقهمند کرده و اعتماد او را بدست آورید.
تعریف مارکتینگ از نگاه یک موسسه بینالمللی
بازاریابی یعنی “فرآیند مدیریتی که مسئول شناسایی، پیشبینی و برآورده کردن خواستههای مشتریان به روشی سودآور است.” (آگهی شیراز)