بازار هدف یکی از انواع بازاره. چند مدل بازار داریم که یکیش بازار هدفه. ما توی کسب و کار عملا بر اساس بازار هدف باید استراتژیهامون تعیین کنیم. (دیوار شیراز)
یعنی بدونیم میخوایم به چه کسایی یا چه گروهی از افراد سرویس بدیم. برای پیدا کردن یا درست ترش برای مشخص کردن بازار هدف اول باید به بیاینیه استراتژی مون نگاه کنیم یا حالا خیلی کلی به اون چیزی که میخوایم بهش برسیم.
با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.
بازار هدف چیست؟
در یک تعریف ساده بازار هدف را میتوان میتوان مشتریانی دانست که شما میخواهید برای آنها محصول و یا خدماتی را ارائه کنید. بازار هدف شما درست افرادی هستند که به محصول و یا خدمات شما نیاز دارند.
شما وقتی در برنامه استراتژی خود، راههای تولید یک محصول را درنظر میگیرد، و یا خدماتی که میخواهید ارائه دهید را لیست میکنید، تمامی افرادی که به خدمات شما نیاز دارند، بازار هدف شما هستند.
برای مثال وقتی یک فروشگاه اینترنتی برای فروش ساعت راهاندازی کرده باشید، تمامی افرادی که به دنبال خرید ساعت هستند بازار هدف شما بوده و باید در مرحله بعد با استفاده از روشهایی آنها را خریدار خود کنید. (دیوار شیراز)
بازار هدف اولیه و بازار هدف ثانویه
همانطور که مطرح شد وقتی در یک حوضه فعالیت میکنید کسانی که به خدمات شما نیاز دارند، بازار هدف شما را تشکیل میدهند اما این بازار هدف میتواند دارای حالتهای مختلفی باشد.
بازار هدف اولیه درست کسانی هستند که طبیعتا به خدمات شما نیاز دارند، اما بازار هدف دیگری به نام بازار هدف ثانویه وجود دارد که با اینکه در ظاهر شاید نخواهند از خدمات شما استفاده کنند، اما میتوانند در دسته بازار هدف ثانویه شما قرار بگیرند.
یک مثال مرسوم برای تعریف بازار هدف اولیه و ثانویه، مربوط به زن و شوهر ها میشود. افرادی که ازدواج کردهاند، نمونهای خوبی از این دو مدل بازار هدف هستند.
فرض کنید شما فروشنده طلا و جواهرات هستید. پس زنهای میانسال بازار بخش اصلی بازار هدف شما هستند و آن را بازار هدف اولیه معرفی میکنیم. اما این بازار طرف دیگری نیز دارد.
مردهای میانسال که شوهران همان زنها هستند ممکن است بخواند برای مناسبتی، برای همسر خود طلا خریدرای کنند. پس مردان میانسال هم بازار هدف ثانویه شما هستند. (دیوار شیراز)
بازار هدف ثانویه از کسایی که تشکیل شده که خودشون بازار هدف شما نیستن ولی با کسی که توی بازار هدف شماست ارتباط دارن.
مثال معروف و مشخص هم مربوط به هدیه گرفتن میشه. شاید توی جملات مختلف دیده باشید. مثلا مجله های خودرو که عموما مردها خواننده اونا هستن، یهو وسطش تبلیغ گردنبند زنونهس.
الان تمرکز روی بازار هدف ثانویه کمتر شده ولی اگر توی برنامهتون بازاریابی و تبلیغات اون رو داشته باشید توی بعضی از فصلها و مناسبهایی که هست میتونه باعث افزایش فروش شما بشه.
چگونه بازار هدف خود را شناسایی کنیم؟
در این قسمت فرض میکنیم شما هنوز کسب و کار خود را راهاندازی نکرده و تازه میخواهید با انتخاب بازار هدف، کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید.
مطرح کردن این سوال که چگونه بازار هدف خود را شناسایی کنیم؟ کمی بیمعنی است به دلیل اینکه اگر هنوز تصمیم نگرفتهاید که در چه حوضهای میخواهید فعالیت کنید، بازار هدفی برای شما وجود ندارد.
ابتدا باید بازار فعالیت کار خود را انتخاب کنید. کسب و کار اینترنتی خود را میخواهید چگونه آغاز کنید.
با فرض بر اینکه شما تصمیم گرفتید یک وبسایت آموزشی در مورد آشپزی راهاندازی کنید، راههای پیدا کردن بازار هدف را بررسی میکنیم. در نگاه اول بازار بالقوه شما میتواند تمام مردان و زنانی باشد که علاقهای به خیاطی دارند اما تابهحال فعالیت جدی برای آن انجام ندادهاند. (دیوار شیراز)
شناسایی این بازار بسیار سخت بوده و با یک بررسی ساده نمیتوانید آن را پیدا کنید. تنها استفاده از پرسشنامههای فیزیکی و آنلاین در یک جامعه آماری میتواند، دیدی از این بازار به شما بدهد.
بازار آماده شما در این مثال افرادی هستند که به خیاطی علاقه داشته ولی با کسب و کار شما آشنا نشدهاند.
ادامه
خیلی سادهتر بخواهیم مطرح کنیم، میتوان آنها را کسانی دانست که حداقل یک بار در مورد خیاطی اطلاعاتی کسب کرده و یا در مدل دیجیتال، یک جستجو در مورد خیاطی در اینترنت کرده باشند.
اما بازار هدف شما درست کسانی هستند که قصد دارد خیاطی را آموزش ببینند. شما یک وبسایت آموزشی خیاطی دارید و حال افرادی که در اینترنت کلمات کلیدی مرتبط با آموزش خیاطی را جستجو میکنند،
بازار هدف شما بوده و باید یک بررسی و ریختن یک استراتژی دیجیتال آنها را جذب کسب و کار خود کنید.
برای موفقیت در کسب و کار برای شروع باید بتوانید بازار هدف خود کوچکتر کرده و هدفمند آن را انتخاب کنید. (دیوار شیراز)
برای مثال خود خیاطی از بخشهای مختلفی تشکیل شده و شامل مراحل کشیدن طرح و الگو، انتخاب پارچه، اندازهگیری، دوخت و… . اینکه شما بتوانید مثلا در ابتدا کسانی که به دنبال راهنما برای خرید پارچه هستند را جذب کنید، یعنی بازار هدف خود کوچکتر کردهاید.
کوچک کردن بازار هدف میتوانید برای رسیدن به سایر بخش بازار بسیار موثر باشد. زیرا اگر به یکباره بخواهید یک موضوع بزرگ را پوشش دهید،
ممکن است در رقابت با سایر سایتها و کسب و کارها نتوانید موفق شوید، اما این مدل میتواند بهخوبی مشتریان سرویس شما را در چنیدن مرحله افزایش دهد.
آماده کردن خدمات و محصول برای بازار هدف
برای اینکه خدمات بهتر و موثری را به بازار هدف خود بدهید تا مشتری شما شوند باید ابتدا با بررسی رقبا و سایر خدمات و کسب و کارها آشنا شوید.
آتالیز بازار و کسب تجربه کاری آنها و یا حتی خریداری محصولات سایر کسب و کارها میتواند، دید بهتری به شما از بازار بدهد. برای مثال یک محصول و یا سرویس بسیار پرطرفداری در یک وبسایت وجود دارد، شما اگر آن را خریداری و یا از آن استفاده نکنید نمیتوانید متوجه دلیل استقبال زیاد از آن شوید.
پس یکی از راههای آماده خدمات و محصول بررسی کامل و دقیق سایر کسب و کارها و به بیان دیگر آنالیز رقبا است. (دیوار شیراز)
وقتی شما بازار هدف خود را پیدا میکنید، باید بدانید که آنها چه ویژگیهایی دارند. دقیقا به دنبال چه هستند و میخواهند با خرید یک محصول و یا پرداخت هزینه برای یک سرویس، چه چیزی را بدست آورند.
اینکه شما بتوانید نیازهای بازار هدف را تشخیص دهید، راحتتر میتوانید به ویژگیهای محصول خود برای عرضه فکر کنید. همچنین استفاده از تکنیکهای روانشاسی میتواند بسیار موثر باشد.
بسیاری از تبلیغنویسان حوضه وب با مطالعه در مورد تکنیکها و روشهای روانشناسی میتوانند با چندین خط یک بازار هدف را تبدیل به خریدار کنند تا بازار تحت نفوذ شما را تشکیل دهند.
ادامه
از همین رو شما هم با مطالعه در مورد مسائل روانشناسی در یک حوضه خاص که مربوط به علایق عمومی بازار هدف است میتوانید اطلاعاتی را بدست آورید که قطعا میتواند برای شما سود بههمراه داشته باشد.
باز هم یک مورد مهم که پیشتر به آن اشاره شد، این است که اگر بتوانید بازار هدف خود را کوچکتر کنید، راحتتر میتوانید برای آنها برنامه ریخته و آنها را مورد بررسی قرار دهید. (دیوار شیراز)