در یک فروشگاه اینترنتی فروشنده فهرست کالاهای خود را به همراه مشخصات کالاها در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگیهای کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام میکند. (تبلیغات شیراز)
با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید می خواهیم در این مقاله در مورد بخش های مهم در فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین بپردازیم.
فروشگاه اینترنتی
این سفارشها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئول سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارشدهنده ارسال شده و وجه کالا به روشهای مختلف قابل پرداخت میباشد.
در فروشگاه اینترنتی پرداخت هزینه به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک انجام میگیرد. کارتهای پرداخت الکترونیک بصورت مجازی و به صورت فیزیکی قابل استفاده در چنین پلتفرم هایی هستند.
البته معمولا فروشگاه اینترنتی محلی قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارد، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.
درتمام فروشگاه های اینترنتی دنیا یک ویژگی نرم افزاری به نام “سبد خرید” وجود دارد که عملکرد آن مانند سبدهای خرید در فروشگاه های واقعی است. (تبلیغات شیراز)
در طول خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر میتوانید هر محصولی را که قصد خریدش دارید به سبد خریدتان افزوده و در آخر برای همه محصولات یک جا ثبت سفارش انجام دهید.
استفاده از فروشگاه اینترنتی در میان فعالیت های دیجیتالی مزایای بسیاری برای یک کسب و کار دارد. یک فروشگاه اینترنتی برای دستیابی به موفقیت ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نماید.
بهترین قیمت باید با کیفیت عرضه همراه باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی توانایی مقایسه تمام فروشگاه ها را دارند و تا به آن اطمینان نکنند خریدی انجام نمیدهند.
بخشهای مهم در فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین:
-
مشتری:
در حوزه خرید آنلاین هر شخص می تواند به سادگی در خصوص خرید کردن یا نکردن تصمیم گیری کند و این تصمیم گیری تحت تاثیر فاکتورهایی جدای از فاکتورهای موثر در خرید در بازار فیزیکی است. (تبلیغات شیراز)
-
تحلیل رفتار خرید مشتری:
همانطور که اشاره شد در زمینه خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین دیگر تنها برند و کارخانه تولید کننده و فروشنده هدایت کننده مشتری برای انجام خرید نیستند
بلکه ابزارهایی مانند موتورهای جستجو، نظرات سایر کاربران، اطلاعات ارائه شده در خصوص محصول، ظاهر سایت و سایر پروسه های اعتبارسنجی مانند “نماد اعتبار” و … تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فروش می باشد.
-
انتخاب محصول:
در پروسه انتخاب محصول در فروشگاه های آنلاین، الگوریتم کار هدایت کردن مشتری از طریق موتورهای جستجوی فروشگاهی به سمت فروشگاه مورد نظر برای معرفی محصول مورد نظر به مشتری است و در صورت ابراز تمایل مشتری به خرید محصول سعی در افزایش سبد خرید وی می باشد،
لذا باید تلاش کرد تا با شناسایی دقیق رفتار مشتری به علاقمندی ذاتی وی پی برده تا در زمان مراجعه محصولات مورد نظر مشتری به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و احتمال خرید سایر موارد دلخواه وی را افزایش دهد. (تبلیغات شیراز)
-
پرداخت:
روش های متداول پرداخت استفاده از کارتهای بانکی و پرداخت آنلاین است ولی برخی راهکارها مانند پرداخت در محل و یا پرداخت اعتباری و یا استفاده از راهکارهایی مانند ارائه کارت هدیه جهت خرید از فروشگاه به دوستان و…
-
تحویل محصول:
بر اساس ساختار هر شرکت و کشوری روشهای متنوعی برای تحویل کالای خریداری شده به مشتری وجود دارد، به عنوان نمونه روشهای زیر از جمله روشهای متداول در این نوع کسب و کار است:
- ارسال مستقیم: کالا مستقیما به آدرس مشخص شده توسط مشتری ارسال شود.
- ارسال از سمت تولید کننده: در این روش سفارش و مشخصات مشتری به تولید کننده اعلام شده و ارسال کالا از طریق تامین کننده انجام خواهد شد.
- ارائه خدمات در فروشگاه: مشتری این امکان را خواهد داشت که برای دریافت کالای خود یکی از انبارها و یا فروشگاه های نزدیک محل اقامت خود را انتخاب کرده و برای دریافت کالای سفارش داده شده مستقیما به این فروشگاه ها مراجعه کند. (تبلیغات شیراز)
-
سبدخرید:
نرم افزار سبد خرید یک بخش از نرم افزارهای تجارت الکترونیک است، که به بازدید کننده ها اجازه می دهد آیتم های مورد نظر خود برای خرید را انتخاب کنند
و به عنوان انباره ای برای این محصولات استفاده می شوند، معمولا محاسبه قیمت کلی و تخفیف های اعمال شده بخشی از عملکرد این سیستم می باشد.
-
نمایش اطلاعات و محصولات:
همانطور که چیدمان قفسه های فروشگاهی در جذب مشتری نقش بسیار مهمی دارد، در فروشگاه اینترنتی نیز ارائه محصولات مرتبط با خریدهای قبلی مشتری و یا مطابق با روحیات وی نقش حیاتی ایفا می کند،
همچنین ارائه تصاویر مناسب، توضیحات کامل و یا پاسخ به سوالات مشتری یکی از عواملی است که تعیین کننده تکمیل خرید و یا انصراف از خرید مشتری می باشد. (تبلیغات شیراز)
-
نیاز و درخواست مشتری:
بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفته است، نمایش بیش از حد فروشگاه مورد نظر شما در موتورهای جستجو چندان مطلوب نیست و بیشتر باید به دنبال حفظ رابطه ای که با مشتری ایجاد شده است بود،
به عبارت ساده تر هدف باید ترغیب مشتری به مراجعه مجدد در این فروشگاه ها انجام شود، با این وجود تحقیقات اخیر ثابت کرده است که فروشگاه هایی که از نظر کارآیی، سهولت و قابلیت شخصی سازی سرویسها در سطح بهتری باشند رابطه پایدارتر و مشتریان بیشتری جذب خواهند کرد.
-
واسط کاربری:
یکی از فاکتورهای کلیدی در جذب مشتری برای فروشگاه های آنلاین طراحی مناسب واسط کاربری و سهولت استفاده از آن است، هر چه دسترسی به کالاها و مشخصات آنها در سایت شما راحت تر باشد، امکان وفاداری مشتری به شما بیشتر خواهد بود. (تبلیغات شیراز)
-
یکپارچگی:
سیستم طراحی شده هر چه به صورت مکانیزه طراحی و کار کند و نیاز به دخالت کمتری توسط انسان داشته باشد بازدهی به صورت چشمگیری افزایش یافته و به راحتی می تواند به مدیریت زمان بندی و انجام تعهدات پرداخت،
لذا تهیه سیستمی که مدیریت فروش، تعاملات مالی و ارسال اعلان ها را خودکار انجام دهد می تواند به سادگی و اطمینان در عملکرد منجر شود.