هر کسب و کار و برند برای توسعه خود حساب ویژهای روی تبلیغات و پروموشن باز میکند. اصولاً اگر شما بهترین کالا و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا قبل از آنکه صدای خود را به مشتریان بالقوه نرسانید محکوم به شکست هستید.در پست از تبشی شما را کاملا با اینفلوئنسر اشنا می کنیم .
تبلیغات اشکال مختلفی دارد. تبلیغات در تلگرام و تبلیغات در اینستاگرام و ثبت رایگان کانال تلگرام از جمله روشهای دیجیتال مارکتینگ هستند.
هر برند بسته به شرایط و بودجه بندی خود پلن تبلیغاتی خاصی را برای خود در نظر میگیرد. استفاده از استوری در اینستاگرام یکی از راه های معمول برای تبلیغات است.
در این مطلب قصد داریم اینفلوئنسر مارکتینگ را به عنوان یکی از جدیدترین روش های تبلیغاتی معرفی کنیم.
اینفلوئنسر (Influencer)
اینفلوئنسر (Influencer) بهمعنای تأثیرگذار است. در اصطلاح، اینفلوئنسر شخصی است که بتواند از طریق دانش، موقعیت اجتماعی یا ارتباط صمیمی با فالوئرهایش در یک رسانۀ اجتماعی، روی تصمیمگیری مخاطبانش تأثیر مستقیم بگذارد.
درواقع، اینفلوئنسرها با بهاشتراکگذاری محتوای باکیفیت که الهامبخش، سرگرمکننده و آگاهیدهنده هستند، با فالوئرهای خود ارتباط برقرار میکنند.
اینفلوئنسرها این توانایی را دارند که تعامل ارتباطی را به میزان زیادی قوت ببخشند. توجه به این نکته مهم است که اینفلوئنسرها صرفاً ابزار بازاریابی نیستند،
بلکه داراییهایی ارزشمند در ساختن روابط اجتماعی هستند که کسبوکارها میتوانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با آنها همکاری کنند.
اینفلوئنسر معمولاً فردی باهوش است؛ زیرا به خاطر شناخت سلیقۀ مخاطبانش میداند چه زمانی، چه محتوایی را چطور به کاربران عرضه کند. طبق گزارش سایت اینفلوئنسرمارکتینگ هاب، در طول دهۀ گذشته شاهد رشد سریع اهمیت رسانههای اجتماعی بودهایم. (دیوار شیراز)
در واقع، ما جزئی از جامعهای هستیم که ۳٫۴۸۴میلیارد نفر آن بهطور فعال از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. این میزان ۴۵درصد از جمعیت جهان است. این افراد بهناچار به دنبال تأثیرگذاران در رسانههای اجتماعی میروند تا آنها را برای تصمیمگیری راهنمایی کنند.
اینفلوئنسر کیست؟
با احتساب تمامی مشخصاتی که از اینفلوئنسر گفتیم، اینفلوئنسر به فرد یا افرادی گفته میشود که دارای یکی از نشانههای زیر باشد:
- قدرت تأثیرگذاری از طریق اقتدار؛
- قدرت تأثیرگذاری از طریق دانش؛
- قدرت تأثیرگذاری بهواسطۀ موقعیت اجتماعی، مالی، کاری و…؛
- تأثیرگذاری بهواسطۀ تعامل نزدیک با مخاطبان.
با اینکه تعاریف مختلفی دربارۀ اینفلوئنسر در اینترنت وجود دارد، اما ما در نیماتودی معتقدیم هرکسی که میتواند حتی روی یک نفر تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر است.
با این تفاوت که اینفلوئنسر براساس جامعۀ مخاطبانی که او را دنبال میکند و میتواند روی آنها تأثیر بگذارد، دستهبندی میشود.
اینفلوئنسرها چگونه اینفلوئنسر شدند؟
اینفلوئنسرها کاری واضح و آشکار انجام میدهند که بسیاری از افراد از انجام آن طفره می روند: «تولید محتوا در شبکههای اجتماعی»؛ چند نفر از اطرافیانتان را می شناسید که سعی کردهاند راه و روش اینفلوئنسرها را پیش بگیرند و به جایگاه آنها برسند؟
شکی نیست که حداقل چند ده هزار نفر تلاش جدی برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر داشتهاند؛ اما تا چه حد موفق بودهاند؟ (دیوار شیراز)
شاید ساده به نظر برسد؛ همه با خودشان میگویند کاری ندارد؛ روزانه چند استوری و پست منتشر میکنیم و کم کم تعداد فالوورهایمان افزایش پیدا میکند و بعد مشهور میشویم و تبلیغات میگیریم و ….!!!
اما واقعیت چیز دیگریست؛ اینفلوئنسرها توانایی بالایی در تولید محتوا در شبکههای اجتماعی و تبلیغات در اینستاگرام به صورت جذاب دارند؛ منظور از محتوای جذاب، محتوایی است که نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
نکته بسیار مهم دیگری که اغلب افراد از آن بی خبرند این است که تمامی اینفلوئنسرها، استراتژی تولید محتوای بسیار دقیقی دارند و طبق آن به تولید محتوا می پردازند.
استراتژی محتوا برای اینفلوئنسرها بسیار مهم و حیاتی است، بنابراین ترکیبی از پشتکار + تولید محتوا + استراتژی محتوا میتواند مهمترین دلیل موفقیت یک اینفلوئنسر باشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزههای کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده میشود.
در واقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت میکنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتریها تبلیغ کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته میشود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آنها قرار میدهد. (دیوار شیراز)
نکتهای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.
اینفلوئنسر مارکتینگ ، بهره گیری از افراد مؤثر برای بازاریابی محصول و خدمات مورد نظر میباشد.
بسیاری از شركتها اینفلوئنسر مارکتینگ را بهعنوان محور بازاریابی و فعاليتهای روابط عمومی خود استفاده میکنند. بهطوریكه اینفلوئنسر مارکتینگ به استراتژی اصلی و استاندارد روابط عمومی و بازاریابی تبدیل شده است.
با پیامهای معتبری که اشخاص مشهور در رسانههای اجتماعی خود منتشر میکنند، برندها میتوانند بهطور چشمگیری توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را داشته باشند.