دلیل پیدایش تبلیغات پنهان چیست؟

دلیل پیدایش تبلیغات پنهان چیست؟

به شیوه‌ای از ” تبلیغات غیر مستقیم ” که آگهی دهنده، پیام خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که از حاشیه های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره بگیرد (آگهی شیراز)

تا ضمیر ناخودآگاه آن‌ها را متأثر سازد، بدین منظور، از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می‌شود.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

تبلیغات نامرئی یا تبلیغات غیر آشکار

حاشیه های پایین گستره‌ی شنوایی شدتی، شامل صداهای در حدود چند دسی بل بوده که در شرایط معمولی شنیده نمی‌شود؛ و حاشیه های پایین گستره‌ی شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از 20 هرتز است.

در سال 1979، در چند فروشگاه زنجیره‌ای آمریکایی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاه ها، صدای ضبط شده‌ی “من دزدی نمی‌کنم!” را با شدت صوتی کم در هر چند ثانیه به موسیقی اضافه کردند،

به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمی‌کرد؛ طبق ادعا، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت ها در فروشگاه ها به 37 درصد کاهش یافت.

حاشیه های پایین گستره‌ی بینایی، عمدتاً شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدت وقت کوتاه میباشد.

چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت وقت آن‌ها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلاً یک بیستم ثانیه)، نمی‌تواند تشخیص دهد. (آگهی شیراز)

تبلیغات نامرئی

تبلیغات نامرئی ، در احساس خودآگاه تأثیر ندارد، ولی امکان دارد بر احساس خودآگاه به ویژه که این نوع آگهی را می‌توان به دفعات و به طور نا آشکار در رسانه های صوتی و تصویری و اینترنت قرار داد، تأثیر بگذارد. (آگهی شیراز)

گزارش های پراکنده‌ای وجود دارد که بیان می‌کند ترکیبی از شگردهای تبلیغات نامرئی و نگاره سازی و روان‌شناسی می‌تواند در رسانه های چاپ هم مورد استفاده قرار بگیرد، و تصاویری رسم گردد که احساس ناخودآگاه انسان را متأثر بکند.

مطابق گزارش های تائید نشده، در برخی از رسانه های کشور های صنعتی و در برخی از تبلیغات فراملی از این شگرد ترکیبی برای منظور های تاثیرگذاری جنسی بر مخاطبان آگهی استفاده می‌شود.

دلیل پیدایش تبلیغات پنهان چیست؟

دلیل اصلی پیدایش تبلیغات پنهان را میتوان عدم انگیزش کافی مخاطب برای پیگیری تبلیغات مستقیم بیان کرد و این دلیل به حد کافی مستحکم است که باعث گردیده

تا طراحان تبلیغاتی جهت جلوگیری و کاهش دلزدگی در مخاطبان تلاش نماید و از تولید کنندگان را از گرایش به تبلیغات کلامی به سمت تبلیغات بصری سوق دهند (آگهی شیراز)

برای مثال استفاده یک هنرمند از سبک خاص پوشش با برند خاص، یا استفاده مکرر ازنوع کفشی خاص ، نمایش لوگوی موبایل یا لپ تاپ، نمایش نوشیدنی ها و غیه از کاربردهای این نوع تبلیغات است.

در تبلیغات پنهان زوایای پیچیده تری جهت تبلیغات نیز وجود دارد. اشاره متوالی به یک برند یا شرکت خاص در طی ساعات پخش خبر و یا ارائه گزارش­ های متوالی در ارتباط با آن را می­توان از نمونه­ های پیچیده در تبلیغات پنهان نام برد.

حتی ازاین تبلیغات در نشست های سیاسی نیز استفاده میگردد بطور مثال کت و شلوار برندپاول اسمیت که تونی بلر، دردوران نخست وزیری از آن استفاده می نمود خود نوعی تبلیغات پنهان به حساب می‌آمد.

یا در عروسی شاهزاده انگلیس اغلب مهمانان، خود نمونه تبلیغاتی یک شرکت بودند که با رسانه ای شدن عکس های آنان تبلیغات پنهان  گسترده و جهانی برای شرکت ها دربر داشت.

در هر نوع تبلیغات معایب و مزایایی وجود دارد که با تحلیل و بررسی آن تولید کننده می تواند راحتتر و هوشمندانه تر برنامه خود را ارائه و بکار ببرد.

روش های تبلیغات پنهان

۱- با استفاده از آرم های تجاری در فیلم، کتب، بازی های کامپیوتری، مجلات و … (آگهی شیراز)

۲- استفاده از نام تجاری یک برند در یک فیلم، برنامه تلویزیونی، مقاله، کتب و …

۳- استفاده از آهنگ یک برند خاص در متن زمینه فیلم، برنامه تلویزیونی، بازی و …

۴- استفاده از یک محصول در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی.

وضعیت صنعت تبلیغات پنهان در جهان

براساس آمار منتشره از سوی موسسه پی‌کیو مدیا، در سال ۲۰۰۷، ارزش خالص قراردادهای رسمی تبلیغات پنهان در رسانه‌های مختلف جهان بالغ بر ۴۶۰/۳ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۴-۱۹۹۹ میزان ارزش این قراردادها از رشد سالانه ۱۶ درصد برخوردار بوده است. در سال ۲۰۰۷، تلویزیون بیش از ۵۵ درصد از موارد تبلیغات پنهان را به خود اختصاص داده و از رشد سالانه‌ای معادل ۵/۲۱ درصد برخوردار است.

در همین سال، فیلم‌های سینمایی نیز ۳۷ درصد از سهم تبلیغات پنهان را به خود اختصاص داده‌اند و رشد سالانه آن ۶/۱۴ درصد برآورد شده است. سهم سایر رسانه‌ها نیز ۱۳ درصد تخمین زده شده است. (آگهی شیراز)

44630 - دلیل پیدایش تبلیغات پنهان چیست؟

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز