کاربردهای نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی

کاربردهای نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی

نورومارکتینگ (Neuromarketing) یا بازاریابی عصبی، از انواع جدید بازاریابی می باشد که با تفسیر امواج مغزی توسط فناوری های EEG و FMRI به فروش بیشتر و بهتر کمک می کند. (آگهی شیراز)

محققان و پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی ‌های روز دنیا و سنجش تغییرات در قسمت ‌های مختلف مغز و نوار مغزی، نحوه تصمیم ‌گیری و فعالیت مغز مشتریان به هنگان خرید را مطالعه کنند.

امروزه کمپانی ها و شرکت‌ های بزرگ برای پیشبینی رفتار مشتری و انجام تحقیقات گسترده در زمینه نورومارکتینگ، آزمایشگاه ‌های مجهزی را در این حیطه تأسیس کرده‌اند یا با بخش‌ های دانشگاهی مرتبط وارد تعامل شده ‌اند.

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی نوع جدیدی از بازاریابی است و کاملاً ماهیت میان رشته‌ای دارد؛ به این معنا که نورومارکتینگ جایی است که علوم مدیریت، روانشناسی، عصب شناسی و شاید هم به نوعی هنر به یکدیگر می رسند و به اصطلاح به هم پیوند می‌خورند.

به بیان ساده نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی، پژوهش رفتار مشتری یا مصرف‌کننده مبتنی بر عملکرد مغز و عصب، با استفاده از ابزار علمی مدرن و دقیق به ویژه ابزار پزشکی است می باشد.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

قوانین بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی هم مانند هر بازاریابی دیگر قوانینی دارد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • در بازاریابی عصبی نباید از ما استفاده کنید و همچنین از شرکت خودتان زیاد صحبت نکنید.
  • سریع به اصل مطلب بروید و حاشیه‌پردازی نکنید.
  • تصویرسازی کنید و ویژگی‌های محصول و خدمت‌تان را به شکلی درست به مشتری نشان دهید. (آگهی شیراز)
  • محصول و ویژگی‌هایش را به صورت قابل درک و ملموس ارائه دهید.
  • ابتدا و انتهای تبلیغ محصولات‌تان را جذاب تهیه کنید؛ چرا که بیش‌تر مردم به اول و آخر تبلیغ بیش‌تر دقت می‌کنند.
  • از احساسات استفاده کنید چرا که تعجب، خنده، ترس و… باعث ماندگاری در ذهن مخاطب می‌شود.

دلیل برتری بازاریابی عصبی نسبت به بازاریابی سنتی

بسیاری از کارشناسان بازاریابی عقیده دارند که استفاده از بازاریابی سنتی دیگر جواب‌گو نیست و برای رسیدن به یک فروش موفق باید از تکنیک‌های بازاریابی جدید استفاده کرد.

نورومارکتینگ هم یکی از همین روش‌هایی است که کمک می‌کند شما بتوانید فروش بیش‌تری داشته باشید. مزایای بازاریابی عصبی نسبت به بازاریابی سنتی زیاد است اما در مقابل ممکن است ضعف‌هایی هم وجود داشته باشد.

در ادامه چند مورد از دلایل برتری بازاریابی عصبی نسبت به بازاریابی سنتی را بررسی می‌کنیم.
  • توجه به تک‌تک نیازها و خواسته‌های مشتری
  • تحت تاثیرقراردادن مشتری به کمک پاسخ‌های احساسی و ناخودآگاه
  • بررسی دقیق میزان رضایت‌مندی مشتری از محصول یا خدمت
  • اندازه‌گیری دقیق واکنش‌های احساسی مصرف‌کننده محصول
  • محاسبه دقیق اثرات عمده تغییرات محصول یا خدمت (آگهی شیراز)

دکمه لذت و دکمه درد مشتری

فروش مبتنی بر نورومارکتینگ، حاوی ایده هایی است که از مغز، اطلاعاتی به شما به عنوان بازاریاب و فروشنده می دهد. این اطلاعات به شما می گوید که با برخی اقداماتتان، دکمه درد را مغز مشتری و بازار، فعال می کنید که نتیجه ای جز عدم فروش نخواهد داشت.

از سویی برخی اقدامات را به شما می آموزاند که می توانید با فعال کردن دکمه لذت در مشتری و بازار، به فروش قطعی دست یابید.

برخی می گویند فقط و تنها افراد خسیس در هنگام خرید، احساس درد دارند. اما اسکن مغزی نشان می دهد که حتی دست و دلبازترین افراد نیز به هنگام خرید، کمی احساس درد می کنند.

یک پیشنهاد خوب می تواند بیشتر مشتریان خسیس را نیز برای خرید کالا و محصول جذب کند.

پژوهش های مبتنی بر اسکن مغزی نشان می دهد که دیدن قیمت بالا بر روی محصول و کالا، دکمه درد را در مغز مشتری فشار می دهد.

بدین رو، شما به عنوان فروشنده اگر بتوانید درد خرید مرتبط با محصول و کالاهایتان را کاهش دهید، در این صورت نبض مشتری را به دست خواهید آورد.

ممکن است بپرسید آیا می توان دکمه درد را خاموش کرد تا مشتری، دکمه لذت را در مغزش فشار دهد؟

پاسخ این سوال، مثبت است و راه هایی وجود دارد که می توانید مشتری را با شور و اشتیاق، به خریداری کالا و محصول خود ترغیب کنید.

بازاریابی عصبی در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

حال که با روش کار بازاریابی عصبی آشنا شدید، می‌خواهیم رایج‌ترین کاربردهای آن را در حوزه‌های مختلف بازاریابی به شما معرفی کنیم. فرض کنید که شما تصمیم دارید محصول جدیدی را تولید و به بازار ارائه کنید. (آگهی شیراز)

بازاریابی عصبی در موارد زیر می‌تواند به شما نکات مهمی را گوشزد کند:

• انتخاب نوع تبلیغات
• انتخاب بازار هدف
• بسته‌بندی مناسب
• میزان تاثیر تبلیغات فعلی و واکنش‌ها
• طراحی محصول
• قیمت‌گذاری
• نحوه چیدمان محصول در فروشگاه
• انتخاب شعار مناسب

به طور کلی می‌توان گفت که بازاریابی عصبی به شما کمک می‌کند تا توجه مخاطبان را به گونه‌ای مثبت جلب کرده و بیش‌ترین اثرگذاری را در ذهن آنها داشته باشید.

کاربرد بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ در دنیای تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی عصبی یا همان نورومارکتینگ در دنیای تبلیغات امروز کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد که حتی در برخی از موارد این کاربردها یکسان نیستند.

برای مثال ممکن است یک شرکت بازاریابی عصبی را به هدف فروش بیش‌تر به کار بگیرد اما شرکت دیگری در کنار رسیدن به فروش بیش‌تر به دنبال موارد دیگری هم باشد.

تمامی این موضوعات بستگی به هدف آن برند یا مجموعه دارد. اما به هر حال بسیاری از کاربردهای این نوع بازاریابی بسیار پرکاربرد است که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

  • استفاده از نتایج در تحقیقات بازار
  • استفاده از نتایج در طراحی محصول و بسته‌بندی
  • استفاده از نتایج در شیوه قیمت‌گذاری و تخفیف‌ها ( استراتژی تخفیف برای فروش بیشتر )
  • استفاده از نتایج در نوع تم و چیدمان فروشگاه یا سایت (آگهی شیراز)
  • استفاده از نتایج در ارائه خدمات به مشتری
  • استفاده از نتایج در تبلیغات

بزرگترین شرکت های مشاور بازاریابی عصبی در جهان

در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی به صورت تخصصی وارد مباحث نورومارکتینگ شده‌اند که البته برخی از آن‌ها خدمات دیگری هم در مباحث بازاریابی ارائه می‌دهند.

از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاور بازاریابی عصبی می‌توان به Forbes Consulting، Buyology، Neuro Insight، Sensory Logic اشاره کرد.

neuro marketing 01 - کاربردهای نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز