بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

نورومارکتینگ (Neuromarketing) یا بازاریابی عصبی، از انواع جدید بازاریابی می باشد که با تفسیر امواج مغزی توسط فناوری های EEG و FMRI به فروش بیشتر و بهتر کمک می کند. (دیوار شیراز)

محققان و پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی ‌های روز دنیا و سنجش تغییرات در قسمت ‌های مختلف مغز و نوار مغزی، نحوه تصمیم ‌گیری و فعالیت مغز مشتریان به هنگان خرید را مطالعه کنند.

امروزه کمپانی ها و شرکت‌ های بزرگ برای پیشبینی رفتار مشتری و انجام تحقیقات گسترده در زمینه نورومارکتینگ، آزمایشگاه ‌های مجهزی را در این حیطه تأسیس کرده‌اند یا با بخش‌ های دانشگاهی مرتبط وارد تعامل شده ‌اند.

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی نوع جدیدی از بازاریابی است و کاملاً ماهیت میان رشته‌ای دارد؛ به این معنا که نورومارکتینگ جایی است که علوم مدیریت، روانشناسی، عصب شناسی و شاید هم به نوعی هنر به یکدیگر می رسند و به اصطلاح به هم پیوند می‌خورند.

به بیان ساده نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی، پژوهش رفتار مشتری یا مصرف‌کننده مبتنی بر عملکرد مغز و عصب، با استفاده از ابزار علمی مدرن و دقیق به ویژه ابزار پزشکی است می باشد.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

بازاریابی عصبی به کمک تفسیر امواج مغری توسط فناوری‌های EEG و FMI سعی می‌کند فروش شما را بیش‌تر کند. البته فروش بیش‌تر به کمک بازاریابی مستقیم نیازمند تحلیل برخی داده‌ها است که شاید این تحلیل نیاز به وجود یک کارشناس داشته باشد.

معمولا دانشمندان به کمک جدیدترین تکنولوژی‌ها سعی می‌کنند فروش شرکت‌ها و برندها را افزایش دهند. تکنولوژی مورد استفاده بازاریابی عصبی نوعی عکس‌برداری‌های مغزی است (دیوار شیراز)

که سعی می‌کند دلیل و تصمیم مشتریان در مورد عوامل محرکه را بفهمند و اقدامات مورد نیاز یک مشتری برای خرید را بهتر درک کنند.

تاریخچه بازاریابی عصبی

همان طور که گفته شد نورومارکتینگ یکی از جدیدترین شاخه‌های بازاریابی است و جدید بودن آن به این معنا است که نسبت به دیگر شاخه‌های بازاریابی دیرتر معرفی شده است.

بازاریابی عصبی در سال ۲۰۰۲ توسط یک استاد بازاریابی هلندی معرفی شد، اما تحقیقات اولیه این بازاریابی به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد.

قوانین بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی هم مانند هر بازاریابی دیگر قوانینی دارد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • در بازاریابی عصبی نباید از ما استفاده کنید و همچنین از شرکت خودتان زیاد صحبت نکنید.
  • سریع به اصل مطلب بروید و حاشیه‌پردازی نکنید.
  • تصویرسازی کنید و ویژگی‌های محصول و خدمت‌تان را به شکلی درست به مشتری نشان دهید.
  • محصول و ویژگی‌هایش را به صورت قابل درک و ملموس ارائه دهید.
  • ابتدا و انتهای تبلیغ محصولات‌تان را جذاب تهیه کنید؛ چرا که بیش‌تر مردم به اول و آخر تبلیغ بیش‌تر دقت می‌کنند.
  • از احساسات استفاده کنید چرا که تعجب، خنده، ترس و… باعث ماندگاری در ذهن مخاطب می‌شود. (دیوار شیراز)

تکنیک های تحقیقاتی نورومارکتینگ

تکنیک های تحقیقاتی بازاریابی عصبی بسیار متنوع هستند، اما همه آنها بر روی درک یک چیز مشابه تمرکز دارند: ذهن ما چگونه کار می کند.

روش هایی برای جمع آوری داده های مرتبط با نورومارکتینگ وجود دارد مانند روش های نوروایمیجینگ (اسکن EEG، اسکن FMRI)، ردیابی چشم یا روش های روانشناختی بیشتر مانند کدگذاری صورت.

اسکن های EEG و FMRI فعالیت مغز را اندازه گیری می کنند و می توانند در هنگام مشاهده یا استفاده از محصولات خاص، مغز مصرف کننده را زیر نظر بگیرند.

ردیابی چشم برای ردیابی نگاه خیره مصرف کنندگان و دیدن آنچه که توجه آنها را جلب کرده استفاده می شود و کدگذاری چهره می تواند پاسخ های احساسی مصرف کننده که در چهره او نمایان می شود اندازه گیری نماید.

توجه داشته باشید که مزیت بزرگ چنین اندازه گیری هایی این است که مصرف کنندگان مجبور نیستند به هیچ سوالی پاسخ دهند و بنابراین نمی توانند دروغ بگویند.

همینطور که رشته نورومارکتینگ رشد می کند، تحقیقات علمی بیشتری بر روی گزینه های مصرف کننده، فرایندهای تصمیم گیری و … انجام می‌شود. این اطلاعات معمولا از طریق مجلات در دسترس نورومارکترها قرار دارد.

نورومارکتینگ ؛ رویکردی علمی به زبان بدن

کلمات فقط ۷ درصد از ارتباطات را می سازند، و مابقی نحوه ی ادای کلمات (۳۸ درصد) و زبان بدن (۵۵ درصد است که تأثیر گذار هستند. این آمار بر اساس تحقیقات پروفسور البرت مهرابیان از دانشگاه یوسی ال ای انجام شده است. (دیوار شیراز)

البته این آمار و ارقام می تواند بسیار متفاوت باشد؛ زیرا به موقعیت و شرایط بستگی دارد و موضوعی که مورد بحث است . برای مثال، صحبت کردن تلفنی، تفاوت زیادی با مکالمه ی رودررو دارد. اما به هر حال زبان بدن بخش بسیار مهمی در ارتباطات محسوب می شود.

زمانی که بحث ارتباطات و برقراری رابطه به میان می آید، عباراتی نظیر کلمه، زبان، حرف زدن، گوش دادن و سخن گفتن در ذهن هر فرد تداعی می شود؛چرا که عمدتا اینگونه پنداشته می شود که زبان گفتاری، ابزار اصلی برقراری ارتباط میان انسانها است.

نمونه های کاربردی نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی:

  • استفاده از فونت های ساده برای وادار کردن مشتریان به امری خاص به کار می رود.
  • فونت های پیچیده برای ماندگاری محصول در قالب تبلیغات می تواند کاربرد داشته باشد.
  • استفاده از نسخه های نمونه و آزمایش و داشتن لبخند هنگام ارائه محصول از کاربردهای نورو مارکتینگ است.
  • رنگ خاص و تاثیرگذاری آن بر مشتریان بر بسته بندی تاثیر دارد.

فروش مبتنی بر نورومارکتینگ

فروش مبتنی بر نورومارکتینگ (Neuromarketing)، مبتنی است بر تفسیر امواج مغزی با استفاده از فناوری های نوین نظير EEG و FMRI که از اساس کاربرد پزشکی دارد.

پیش از این، فروشندگان حرفه ای با استفاده از شمّ، حدس و گمان، آزمون و خطا، تجربه، و دانش مرسوم و متداول فروشندگی بر پایه نظریه سمت چپ مغز یا نظریه سمت راست مغز عمل می کردند که در بسیاری از موارد موفقیت آمیز بود. (دیوار شیراز)

فروشنده حرفه ای امروز آگاه است که سبک زندگی خودش و مشتریانش تغییر کرده، از این رو تمایلی ندارد که همچنان هزینه های حدس و گمان، و آزمون و خطا را بپردازد.

از دیگر سو می داند برخی از تجربه های گره گشا و دانش کارآمد مبتنی بر نظریه های بخش راست مغز یا بخش چپ مغز، در شرایط فعلی پاسخگوی بازار و مشتریانش نیست.

فروش مبتنی بر نورومارکتینگ

صاحبنظران جسور و نوآوران ویرانگر در اقدامی متهورانه، رویکردی را در سال های اخیر برای بازاریابان و فروشندگان معرفی می کنند که با نام نورومارکتینگ (Neuromarketing) و نوروسلینگ (Neuroselling) از آن یاد می شود.

نورومارکتینگ عبارت است از پیوند دانش نوروساینس (علوم اعصاب) + بازاریابی و نوروسلینگ به معنی پیوند دانش نوروساینس (علوم اعصاب) + فروش.

اگر بتوانیم از مغز که در حکم جعبه سیاه است، رمزگشایی کنیم، می توانیم از افکار، امیال، و آرزوهای مشتری آگاه شویم که آیا محصول ما را دید، تمایلی برای خرید کالای ما دارد، و بسیاری پرسش های دیگر.

فناوری های نوین پزشکی نظیر EEG و FMRI، راه ورود به این جعبه سیاه یعنی مغز و رمزگشایی آن را مهیا کرده اند؛ و آن ثبت و ذخیره امواج مغزی است که بر پایه دانش نوروساینس،

این امواج مغزی را می توان پردازش و تفسیر کرد. به این ترتیب، نورومارکتینگ با پول کمتر، ما را به درکی از کار کرد مغز مشتری می رساند با نتایج بهتر. (دیوار شیراز)

bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb scaled - بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز