اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو چیست؟

در حقیقت آموزش دادن یک نکته بدون نشان دادن روند انجام آن هیچ تأثیری ندارد و ما هم به این موضوع اعتقاد داریم. به همین دلیل به سراغ هشت نکته طلایی که یک طراح برای طراحی فوق العاده خود به کار می‌برد و اغلب طراحان بزرگ دنیا از آن پیروی می‌کنند خواهیم رفت. (شیپور شیراز)

این ۸ گام عبارتند از:

  • خلاصه لوگو (The Brief)
  • تحقیقات و پژوهش (Research)
  • تحقیقات بصری (Visual Research)
  • ساختار سازی و مفهوم بخشی (Sketching & Conceptualising)
  • گرفتن بازخورد (Reflection)
  • تثبیت موقعیت (Positioning)
  • ارائه و نمایش (Presentations)
  • جشن گرفتن موفقیت (Celebration)

خب با ما در سایت تبشی همراه باشید. (شیپور شیراز)

اصول طراحی لوگو

همان طور که می دانید لوگو نماد و معرف هر برند است و از این رو طراحی لوگو نیز از اهمیت زیادی برخودار است.

طراحی و ساختار خوب یک لوگو معرفی قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود و به این جهت طراحی لوگویی موثر برای یک برند نسبت به سایر اقلام گرافیکی، نیاز به خلاقیت و تلاش بیشتری دارد.

لوگو یا نشانه بیانگر نمادین یک عبارت و یا القاگر یک مفهوم است. لوگو همانند امضا که مشخصه ای برای اشخاص هستند نشانگر و مشخصه منحصر بفردی برای برند، موسسه و یا صاحب امتیاز آن است.

آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشان دهنده رد برجای مانده از حضور آنها در آنجا است. (شیپور شیراز)

اصول کلی که برای طراحی لوگو می بایست در نظر گرفت، عبارتند از:

  • ساده باشد
  • با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد
  • قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد
  • قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد
  • ترجیحا دارای فرم هندسی باشد
  • وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود
  • تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود
  • منحصر به فرد باشد! (شیپور شیراز)

سه نوع ساختار کلی جهت طراحی لوگو و آرم وجود دارد:

  • نوشتاری (لوگو تایپ یا مونوگرام)
  • تصویری و علامت اختصاری (پیکتوگرام و آرم)
  • تلفیق لوگو نوشتاری و لوگو تصویری (لوگوی ترکیبی)

اینکه کدام یک از این سه نوع طراحی لوگو مناسب است بستگی به برخی از عوامل از جمله وسعت کاری، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل یا خدمات و عواملی دیگر، دارد. (شیپور شیراز)

لوگو باید ساده باشد

بهترین لوگو، لوگویی است که پیام شما را سریع و دقیق به مخاطب منتقل کند، از این رو باید ساده و تمیز باشد. به طور کلی، سادگی و خلوت بودن لوگو تأثیرگذارتر است. توجه داشته باشید که لوگوها به طرق مختلف، بر روی پلتفرم‌های مختلف و در فرمت‌ها و اندازه‌های متفاوت استفاده می‌شوند، بنابراین جزئیات ریز در لوگو گم می‌شوند.

یک لوگوی خوب چند عنصر دارد که هر کدام به آسانی شناسایی می‌شوند و بخش جدایی‌ناپذیر از منظور شما هستند. اگر عناصری هستند که به کلیت هدف شما کمک نمی‌کنند، آنها را حذف کنید. (شیپور شیراز)

لوگو باید در یادها بماند

مخاطب باید با یک نگاه، لوگو را به خاطر بیاورد. مردم فقط در حد یک نگاه فرصت دارند. لوگو مانند یک نماد باید خاص باشد و بعد از نگاه فرد، به آسانی به خاطر آورده شود و بیننده بتواند عناصر اصلی را توصیف کند (برای مثال حتماً می‌دانید چهار دایره تودرتو لوگوی کدام شرکت است). درک یک لوگو پیچیده، شلوغ، با المان‌های زیاد برای بیننده‌ها دشوار است و در نتیجه فراموش می‌شود.

لوگو باید تازه باشد

از لوگوهای تکراری استفاده نکنید. لوگوهای صنعت را جستجو کنید و الگوهای مشخص را پیدا کنید و به هیچ وجه از آن‌ها تقلید نکنید. صنعت ارتباطات پر شده است از لوگوهایی با عکس کره زمین و در صنعت دندان‌پزشکی از لوگوهای دندان یا لبخند استفاده می‌شود. (شیپور شیراز)

لوگو باید مدرن باشد و محدود به زمان نباشد

برخی لوگوها الان مطابق مد هستند ولی پنج سال دیگر احمقانه به نظر می‌رسند. مدرن بودن با مطابق مد بودن فرق دارد. هر روندی بعد از مدتی از مد می‌افتد. یک طراحی مدرن ویژگی‌های زمان را بدون از دست دادن جزئیات در خود نشان می‌دهد.

یک لوگو باید مدرن یعنی به روز باشد. در همین حین نباید بخش‌هایی داشته باشد که وقتی از مد افتاد، لوگو منسوخ شود. چون در این صورت، شرکت شما برای مخاطبین منسوخ شده است. رویکرد کلی شما باید مدرن باشد و عناصر، رنگ‌ها و نوشته‌ها باید خاص باشند. (شیپور شیراز)

لوگو باید تناسب هندسی داشته باشد

بهترین لوگوها با استفاده از اصول تناسب و تقارن ساخته می‌شوند. همان طور که در زیر نشان داده است، در طراحی لوگوی اپل و توییتر از دایره‌هایی با سایزهای متفاوت و همچنین متقارن برای ساخت لوگوی باکیفیت و زیبا استفاده شده است.

طراحی لوگو لذت بخش

طراحی لوگوی لذت بخش تداعی کننده ی این مفهوم است که سعی کنید لحظه را با لذت کامل احساس کنید ، پرهیز از کارهای خسته کننده و تکراری و ایجاد فضایی لذت بخش پر از شادی و شور ، کمی بی خیالی و لذت چون زندگی کوتاه است و فرصتی برای ناراحتی و غم در آن وجود ندارد . (شیپور شیراز)

طراحی لوگو لطیف

لوگوی لطیف سرشار از یک خوش بینی بی پایان است حس خوشبختی با هدف بیگناه بودن بدون مرز ( بی پایان ) به تعبیری لطیف بودن است . در رویکرد طراحی لوگوی لطیف انجام کاری هر آنچه را که دوست ندارید منجر به مجازات می شود. سلاح های بی گناهان ایمان و خوش بینی است. همیشه سعی در انجام کارهای صحیح دارند. لطافت با کمالات ، پیش بینی و یقین به خوبی بی پایان….

طراحی لوگوی قهرمان

قهرمانان به منظور دستیابی به مهارتهایی که مورد نیازشان است سخت تلاش می کنند و به این افتخار می ورزند که میزان کارشان آنها را از بقیه جدا می کند. (شیپور شیراز)

طراحی لوگو قدرت

لوگو قدرت بیش از هر چیز تمایل دارد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد، و همیشه یک شخصیت غالب باشد. آنها در ارتباطات و اعمال خود بدنبال تلقین حس برتری و ارعاب هستند. هدف آنها رسیدن به سعادت و موفقیت است . همچنین موفقیت رسیدن به سعادت

اینها ضروری ترین قوانین و اصول طراحی لوگو بودند که به آنها اشاره کردیم. (شیپور شیراز)

PPC Advertising Plays - اصول طراحی لوگو

شیپور شیراز

دیوار شیراز

استخدام شیراز

نیازمندی های شیراز

تبلیغات شیراز

آگهی شیراز