بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟

بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟

در دهه ۵۰ میلادی، Volkswagen یک اتوبوس فروخت. درحالی که همان اتوبوس امروزه یک ماشین کلاسیک محسوب می شود،‌ اتوبوس هنوز هم به عنوان یک نماد برای این کمپانی محسوب می شود. (شیپور شیراز)

بخش جالب ماجرا کجاست؟ ولکسواگن چندی پیش اتوبوس جدید خود را به دنیا معرفی کرد؛ این وسیله نقلیه الکتریکی بوده و استایل مرتب و مدرنی دارد.

بازاریابی ولکسواگن برای این ماشین جلب توجه کننده، منحصر به فرد و زیباست و همچنان حس ” هیپی ” که به داشتن آن در طول زمان معروف بوده است را در خود دارد.

ولکسواگن همچنین یک تبلیغ تلویزیونی در این باره منتشر کرد که هوشمندانه، مینیمالیست و همگام با برند بود. این تبلیغ ماشین را با اجرا شدن موزیک صدای سکوت (Sound of Silence) در پس زمینه نشان می دهد (ماشین های الکتریک صدایی ندارند و ساکت هستند)

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول به پروسه آوردن محصول به بازار، تبلیغ کردن محصول و فروختن آن به مشتری است. بازاریابی محصول شامل داشتن درک مناسب و شناخت کافی از مخاطبان هدف و استفاده از پیام رسانی و قرارگیری استراتژیک در بازار برای افزایش سودآوری و تقاضا برای محصولات می باشد. (شیپور شیراز)

 بازاریابی محصول در مقابل بازاریابی سنتی

بازاریابی محصول کاملاً استراتژیک است در حالی که بازاریابی سنتی کاملاً محیطی است. بازاریابی محصول به عنوان بخشی از بازاریابی مرسوم و سنتی به حساب می آید.

در واقع اگر شما به 7P بازاریابی نگاه کنید، می بینید که بازاریابی محصول یکی از مهم ترین جنبه های فعالیت های بازاریابی می باشد. بازاریابی محصول تمرکز خود را بر روی افزایش تقاضا برای محصول و وفق پیدا کردن محصول با مشتریان کنونی است.

این بازاریابی بر روی مراحلی که مردم برای خریدن محصول شما برمی دارند تمرکز می کند تا بازاریابان محصول بتوانند کمپین هایی را ایجاد کنند که از این کار پشتیبانی کنند.

بازاریابی محصول نیازمند داشتن درک صحیح و در سطوح عمیق از مخاطبان هدف محصول مورد نظر است و سپس توسعه پیاده سازی موقعیت و پیامی از سوی محصول که برای این گروه از مخاطبان راضی کننده باشد. (شیپور شیراز)

بازاریابی محصول بخش عرضه و اجرای محصول را علاوه بر استراتژی بازاریابی این محصول دربر می گیرد و به همین دلیل است که کار یک بازاریاب محصول در مرکز فعالیت های تیم بازاریابی، فروش و تبلیغات محصول می باشد.

بازاریابی سنتی بر روی موضوعات گسترده تر در زیر چتر بازاریابی مانند رهبری افکار، سئو و هر چیز دیگری که مربوط به جذب و تبدیل مشتریان جدید و مشتریان احتمالی باشد متمرکز است.

این کار درباره معرفی کمپانی و برند به صورت کلی است که شامل محصولاتی که فروخته می شوند نیز می شود. این بازاریابان مطمئن می شوند که یک پیام ثابت و همسو با برند همیشه در تمامی محتواهای کمپانی وجود داشته باشد.

 دلیل اهمیت بازاریابی محصول

بازاریابی محصول، همانطور که قبلا هم اشاره شد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های هر استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود. قطعا بدون بازاریابی محصول نمی‌توانید نرخ تبدیل ایده‌آل خود را در بازار هدف‌تان جذب کنید.

در ادامه شما را با تعدادی از کاربردهای بازاریابی محصول آشنا خواهیم کرد:
  • درک و شناخت بیشتر مشتریان (شیپور شیراز)
  • رسیدگی بیشتر و بهتر به بازار هدف
  • شناخت رقبا اعم از شناخت محصولات و تاکتیک‌های بازاریابی
  • یکپارچه سازی عملکرد تیم‌ تولید، بازاریابی و فروش در یک مسیر مشخص
  • معرفی و تثبیت موقعیت صحیح محصول در بازار
  • افزایش فروش و درآمد

شما به عنوان یک بازاریاب محصول ممکن است در خصوص محصولات سوالاتی از خود بپرسید.

چند مورد از این سوالات که به سود بازاریابی شما خواهد بود عبارتند از:
  • آیا این محصول برای بازار فعلی مناسب است؟
  • آیا این محصول برای مشتریان فعلی ما مناسب است؟
  • چه چیزی محصول ما را از محصولات رقبا متمایز می‌سازد؟
  • آیا روش‌های دیگری برای بیشتر متمایز ساختن این محصول یا محصولات وجود دارد؟
  • آیا در گذشته محصولی را به بازار عرضه کرده‌ایم که اکنون مایه پشیمانی مان شده باشد؟ اگر جواب مثبت است، به چه دلیل؟

همانطور که مشاهده می‌کنید، در بازاریابی محصول باید با دیدی استراتژیک به محصول نگاه کرد. تنها از این طریق است که می‌توانید در بازار فعلی خود عملکرد خوبی داشته باشید. (شیپور شیراز)

اکنون بیایید به طور دقیق با وظایف یک بازاریاب محصول یا مدیر بازاریابی محصول آشنا شویم.

وظایف شما به عنوان مدیر بازاریابی محصول با توجه به این موارد تغییر خواهد کرد:
  • صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید
  • نوع شرکت
  • محصولات
  • مقیاس شرکت
  • منابع

اگر برای یک استارت آپ کار می‌کنید، شاید لازم باشد در صورت کمبود بودجه و منابع، برای کمک به تیم تولید و بازاریابی محتوا شما نیز محتوا تولید کنید. به مرور زمان وارد تیمی خواهید شد که تنها کار آن بازاریابی محصول است. (شیپور شیراز)

استراتژی بازاریابی محصول چیست؟

استراتژی بازاریابی محصول شاخه ای از بازاریابی است که بر یافتن مشتری مناسب برای یک محصول خاص تمرکز دارد و یک بستر جذاب برای آن عرضه آن ایجاد می کند. (همچنین به می توانید به استراتژی بازاریابی گوشه ای مراجعه کنید).

استراتژی بازاریابی محصول برای اطمینان از فروش فوق العاده محصول سعی می کند تا با استفاده از ترکیب درست تحقیق، طراحی و تبلیغات بتواند اقدامات اساسی و اثربخشی را در این راستا انجام دهد.

این یک استراتژی خاص برای بازاریابی نیست، بلکه یک جنبه اساسی و بنیادی از تعداد زیادی استراتژی بازاریابی است که پتانسیل یک محصول خاص را برای فروش استثنایی، به حداکثر میزان ممکن می رساند.

به عنوان مثال، علی رغم چالش های موجود در صنعت بازی های رایانه ای و ویدیویی و همچنین تولید کنسول های بازی، نینتندو از یک استراتژی بازاریابی محصول موفق استفاده کرد تا بتواند خود را در ذهن بازیکنان بازی های ویدیویی در آمریکا جای دهد.

استراتژی بازاریابی محصول

این شرکت تحقیقات بازار گسترده ای  را بر روی این دسته از مصرف کنندگان انجام داد تا ابتدا مشخص کند که مشتریان اصلی آنها چه کسانی هستند و چگونه از محصول استفاده می کنند. (شیپور شیراز)

آنها اولین نسخه محصول را در شهر نیویورک عرضه کردند و اطلاعاتی را در مورد اینکه چه کسی محصول آنها را خریداری کرده جمع آوری کردند؛ همچنین انها در ادامه بررسی نمودند که چرا آنها اقدام به خرید نمودند،

آنها به خوبی مشخص کردند که چه محرک هایی در روند خرید محصول نقش داشته اند. با بدست آوردن این اطلاعات، تیم بازاریابی نینتندو تصمیم گرفت تا برای افزایش تأثیرگذاری نقاط قوت محصول، زیبایی بصری و تبلیغاتی را افزایش دهند

که بتواند فرایند عرضه و انتشار محصول را در سراسر ایالات متحده تسهیل نماید. در آخر همه این عوامل باعث شد تا محصولی مخاطب پسند به بازار روانه شود و دقیقا همان محصولی باشد که مشتری قصد استفاده از آن را داشته است و انتظارات مشتریان را به بهترین وجه ممکن برآورده نماید.

Product Marketing 840x525 1 - بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

استخدام شیراز