تاریخچه تبلیغات 2

تاریخچه تبلیغات 2

تاریخچه تبلیغات. از دوران ماقبل تاریخ نوعی از ارتباط در خصوص وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می‌باشد. (دیوار شیراز)

بنابراین تبلیغ، معقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال‌های اخیر گردد؛ بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد.

با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. برای اینکه ما بهتر بتوانیم تبلیغات جدید و نوین را درک کنیم، نخست باید شرایطی را که موجب پدیدار شدن آن شده است، مورد بررسی قرار دهیم

تا تصویر بهتری از تحولات آن در گذر زمان داشته باشیم. تبلیغات به شکل تدریجی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب شد و رفته‌رفته توسعه یافت زیرا لزوم آن احساس می‌شد.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

به همین دلیل اگر بخواهیم تبلیغات‌ را کاملاً درک کنیم باید بدانیم چگونه به وجود آمده است. در اینجا به طور خلاصه بیان می کنیم چگونه تبلیغات با پیشرفت‌های اجتماعی-اقتصادی-سیاسی و فرهنگی پیش رفته است.

توسعه آژانس‌های تبلیغاتی

آژانس‌های تبلیغاتی از جمله نیروهایی بودند که در راه تکمیل و پیشرفت تبلیغات کمک موثری بودند و آغاز توسعه آنها در آخر نیمه قرن نوزدهم بود. در سال ۱۸۹۰ که به تدریج تبلیغات وسیله موثری برای بازاریابی شد و بازار تولیدات وسیع، پراکنده شد

و بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها و کارخانه‌ها ازدیاد یافت در نتیجه آژانس‌های تبلیغاتی به وجود آمدند که وظیفه آنها ایجاد و طرح علایم تجارتی، نوشتن متن آگهی‌ها، ترسیم عکس‌ها و نقش‌های تبلیغاتی، انتخاب حروف چاپی آگهی و حتی گاهی تجزیه و تحلیل بازار بود.

در اوایل قرن بیستم بنگاههای تبلیغاتی وظایف دیگری از قبیل طرح‌ریزی، ایجاد و اجرای کامل مبارزات رقابتی پیدا نمودند که در مقابل کاری که انجام می‌دادند کارمزد خود را از آگهی دهنده و یا آگهی گیرنده و یا هر دو دریافت می‌داشتند. (دیوار شیراز)

 پیدایش رادیو و تلویزیون

ظهور رادیو و تلویزیون که در حقیقت همان عمل جارچیهای قدیم را انجام می‌دهد باعث شد که افراد بی‌سواد که قدرت خواندن نداشتند از تبلیغات مطلع شوند و دیگر سواد لازم نبود که علاقه‌مندان به کالایی از مزایای آن مطلع شوند.

البته بسیاری از مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی هنگامی که از رادیو استفاده تبلیغاتی می‌شد سواد داشتند و قادر به خواندن و نوشتن بودند. با وجود این بسیاری از آگهی‌ها آسان‌تر و سریع‌تر از راه گوش دریافت می‌شود

تا از راه چشم ولی در کشورهایی مانند کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی رادیو نقش مهمی در پخش آگهی و ایجاد ارتباط دارد تا روزنامه‌ و مجله‌ها.

ظهور تلویزیون

ظهور تلویزیون از اهمیت تبلیغات در رادیو کم کرد و به نسبت بیشتری از اهمیت روزنامه‌ها و مجله‌ها کاست. حال با وجود تلویزیون نه‌تنها شخص می‌تواند شرح وقایع را بشنود

بلکه می‌تواند به راحتی روی صندلی در خانه‌اش نشسته حتی گاه وقایع را در همان موقع که اتفاق می‌افتد ببیند. برای اولین بار وسیله ارتباطی نه تنها صدا بلکه صوت و تصویر را در یک زمان پخش می‌کرد.

در حالی که تبلیغات از زمان‌های قدیم وجود داشته ولی به طور خلاصه می‌توان گفت ۲ واقعه مهم باعث ایجاد انقلاب در این امر شده است. اولی اختراع صنعت چاپ در سال ۱۴۵۰ که باعث شد پیامها به تعداد زیاد منتشر شود. (دیوار شیراز)

دوم به وجود آمدن دستگاه‌های پخش صدا در قرن بیستم بود که توانست پیام و گفتار را به دورترین نقاطی که مطبوعات در دسترس نبود و به گوش افرادی که سواد نداشتن برساند.

تبلیغات تا رسیغ به شکل امروزی آن، راه بسیار طولانی و پرتحولی را طی کرده است به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد که تبلیغ از آغاز آفرینش و از زمانی که انسان‌ها نیازمند ارتباطات بوده‌اند وجود داشته است

ولی شکل آن در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است تا به جایی که یکی از اندیشمندان تبلیغات در سال ۱۹۹۳ ابراز کرد که تبلیغات آن قدر پیشرفت کرده است

به طوری که کمتر پیشرفته دیگری در آن متصور است. تبلیغات در دنیای امروز به شکل یک شاخه مستقل و مشتق از بازاریابی عرض اندام کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد به طور خلاصه تاریخ تبلیغات در جهان را به ۳ برهه طولانی می‌توان تقسیم کرد:

۱. دوران ماقبل بازاریابی:

از زمان آغاز مبادله کالا بین افراد از دوران ماقبل تاریخ تا اواسط قرن هجدهم، خریداران و فروشندگان به شکل بسیار ابتدایی با هم ارتباط برقرار می‌کردند. در اغلب این دوران رسانه‌هایی نظیر،

لوح‌های ساخته شده از خاک رس، جارچیهای شهر، علائم موجود در اماکن عمومی بهترین وسایل برای ایجاد ارتباط جهت کالاها یا خدمات بودند. در اواخر این دوران بود که صنعت چاپ، آن هم در ابتدایی‌ترین شکل آن پا به عرصه وجود گذاشت.

۲. دوران ارتباطات انبوه:

از سال ۱۷۰۰ تا دهه‌های اول قرن بیستم، تبلیغ کنندگان به شدت می‌توانستند به بخش‌های بزرگی از بازار دست یابند که این کار نخست با استفاده از مطبوعات سریع‌تر و سپس با استفاده از رسانه‌های صوتی و تصویری میسر می‌شد ‌

۳. دوران پژوهش:

در خلال ۵۰ سال گذشته کارشناسان تبلیغ به شکل نظام‌مند تکنیکهای شناسایی و رسیدن به مخاطب را با استفاده از پیامهایی که به طور خاص برایش تنظیم شده است را بهبود بخشیده و مورد استفاده قرار می‌دهند. تکنولوژی جدید ارتباطی، رسیدن به فضای بهینه تبلیغاتی را میسرتر کرده است.

تبلیغات به موازات تکامل یافتن به عنوان یک ابزار بازاریابی، به عنوان نیرویی اجتماعی یا اقتصادی مهم نیز تلقی می‌گردد. کارشناسان تبلیغ امروزه در زیر ذره‌بین دید جامعه قرار گرفته‌اند و دریافته‌اند (دیوار شیراز)

که در چارچوب فضای پیچیده و قانونی در حال فعالیت هستند. به نظر می‌رسد که مهمترین تغییر و رخداد در تبلیغات قرن بیستم حس مسئولیت پذیری کارشناسان تبلیغ است

Which Sites To Republish Advertising min 768x482 1 - تاریخچه تبلیغات 2

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز