راهکارهای مدیریت کنترل فرزندان در فضای مجازی

راهکارهای مدیریت کنترل فرزندان در فضای مجازی

اینترنت برای کودکان امروزه یکی از بخش‌های عادی زندگی آن‌ها است به عبارتی می‌توان گفت که در عصر حاضر، زندگی بدون اینترنت برای همه انسان‌ها، از کودک تا بزرگسال دشوارمی‌باشد. (شیپور شیراز)

بسیاری از بازی‌های مورد علاقه کودکان، به صورت آنلاین و با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند. والدین باید درباره مضرات و فواید استفاده اینترنت برای کودکان آگاه باشند و استفاده ازآن را به درستی به آن‌ها آموزش دهند.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

مدیریت حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با هوشمندی والدین

– در دسترس آن‌ها باشیدکودکان در زمانی که حضور فعالانه و به موقع پدر و مادر خود را بخصوص در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارند، احساس نکنند، بیش‌تر به سمت فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند و در نتیجه احتمال بیش‌تری وجود دارد که به استفاده نادرست از اینترنت روی بیاورند.

– والدین باید توجه داشته باشند که رمز عبور دستگاه‌های الکترونیکی کودکانشان را مدیریت کرده و حتما خود نیز از آن اطلاع داشته باشند. در غیر این صورت کودکان با علم به این مساله که والدین هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات آن‌ها ندارند، ممکن است سوءاستفاده کنند.

-توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای زیستن در عصر کنونی به جز یادگیری سواد رسانه‌ای ممکن نیست، چرا که رسانه‌ها مبنایی القایی دارند و همین نکته باعث می‌شود تا به راحتی مخاطب منفعل را با واقعیت‌های ساختگی خود فریب دهند و همان گونه که می‌خواهند او را تربیت کنند.

-همانطور که بر رفتار فیزیکی فرزند خود در فضای حقیقی، رفت و آمدها، نوع بازی، دوستان و … نظارت دارید در این فضا نیز نظارت دقیق تری داشته باشید، بر آنچه به عنوان محتوا و بازی کودکانه در اختیار فرزند شما قرار می گیرد دقیق باشید (شیپور شیراز)

برای این کار بهترین و هوشمندانه ترین رفتار شما همراهی کودکان در خرید و انتخاب بازی های رایانه ای و موبایلی و … است که موجب می شود سواد رسانه ای آنها نیز افزایش یابد.

ادامه

-در مرحله بعد آموزش سواد رسانه ای به کودکان برای اینکه فرزندان شما با هنجارهای خانواده آشنایی بیشتری پیدا کنند و در واقع از نوع رفتار شما به گونه ای تربیت شوند

بهتر است گاهی با یکدیگر بازی های رایانه ای که برایشان مناسب است و موارد ذکر شده در بالا نیز در آن رعایت شده را انجام دهید، با یکدیگر فیلم و عکس ببینید و ….

-یکی از مواردی که والدین باید به کودکان خود آموزش دهند، نحوه حضور و استفاده از فضای مجازی است، پس بهتر است والدین در رفتار خود نسبت به استفاده از گوشی تلفن همراه و حضور در فضای مجازی به دقت عمل کنند

و به فرزندانشان هم آموزش‌های لازم را بدهند تا از سنین پایین این رفتارهای درست به صورت عادت در آن‌ها نهادینه شود.

-از نرم افزارهای کنترل زمان استفاده کنید. باید ساعت مشخصی را صرف فضای مجازی کرد، بهتر است به فرزند خود بیاموزیم برای حضور در فضای مجازی باید زمان مشخص و هدف مشخصی داشته‌ باشد. (شیپور شیراز)

با فرزتان در فضای مجازی زمان بگذرانید

فرصتهایی برای فرزندتان ایجاد کنید تا ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن با دوستان، خانواده و شما داشته باشند. در حال حاضر، ارتباط با دیگران مهم‌تر از همیشه است و می‌تواند فرصتی عالی برای شما باشد تا در “ارتباطات مجازی” الگویی مناسب از لحاظ مهربانی و همدردی برای فرزندتان باشید.

به کودکان خود آموزش دهید چطور می توانند از اطلاعات نادرست و محتواهای نامتناسب با سن انها که می تواند موجب نگرانی بیشتر انها در مورد ویروس کرونا گردد، اجتناب کنند.

منابع دیجیتالی معتبر زیادی از سازمان هایی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در دسترس می باشد که شما و فرزندان تان را قادر می سازد با هم در مورد ویروس اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایر سرگرمی‌های مناسب سنش را پیدا کنید.

عادت‌های آنلاین سالم را تشویق کنید

رفتارهای خوب را در فضای مجازی و در تماس‌های تصویری تشویق کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا با همکلاسی‌هایش مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد.  مراقب پوشش فرزندان‌تان درجلوی دوربین باشید و اجازه ندهید از داخل اتاق خواب تماس تصویری بگیرند. (شیپور شیراز)

سیاست‌ها و راه‌های تماس با مدرسه برای گزارش آزار و اذیت اینترنتی یا محتوای نامناسب آنلاین را بدانید.

وقتی کودکان  زمان بیشتری را در فضای مجازی می‌گذارنند، ممکن است درمعرض تبلیغات بیشتری قرار بگیرند که غذاهای ناسالم، کلیشه‌های جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن‌شان را ترویج می‌کنند.

به فرزندتان کمک کنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت استفاده کنید تا با هم برخی پیامهای منفی را شناسایی کنید.

57463038 - راهکارهای مدیریت کنترل فرزندان در فضای مجازی

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز