تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیک به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی همانند کامپیوتر ، موبایل ، کنسول بازی و … منتشر شده و در بسترهای الکترونیکی متنوعی اینترنت همانند وب‌سایت ، پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی عملیاتی می‌شوند. (آگهی شیراز)

در سال ۱۳۹۸ حجم زیادی از بودجه شرکت‌ها برای تبلیغات صرف دیجیتال مارکتینگ خواهد شد، علت هم کاملا مشخص است:

اول اینکه میزان هزینه به ازای نمایش در فضای دیجیتال بسیار کمتر از فضای آفلاین مانند تبلیغات محیطی و چاپی و تلویزیونی است.

دوم اینکه هر نوع فعالیت در فضای دیجیتال قابل اندازه‌گیری به وسیله شاخص‌های متفاوت یا اصطلاحا KPIs است.

با سایت تبشی همراه باشید.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

نمی‌توان تاریخ دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل از تاریخ تکنولوژی کامپیوتر تفکیک کرد. (آگهی شیراز)

یکی از مهم‌ترین اتفاقات و تحولات مؤثر بر دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. البته مهم‌ترین اتفاق و نقطه شروع جدی تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مربوط به دهه ۱۹۹۰ می‌شود که اولین موتورهای جستجوی وب که قابلیت ایندکس کردن سایت‌های FTP را داشتند، به وجود آمدند.

دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و بسیاری در ابتدا با ثبت ایمیل آدرس خود در سرویس‌های مختلف علاقه‌مندی خود را به دریافت خبرنامه‌ها اعلام کردند.

اصطلاح بازاریابی دیجیتالی برای اولین‌بار در دهه ۹۰ میلادی به کار گرفته شد. در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، بازاریابی دیجیتالی به‌عنوان یک راه موثر برایبرقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان معرفی شد و پیچیدگی‌های استفاده از آن بیشتر نمایان گردید. (آگهی شیراز).

دیجیتال مارکتینگ

قبل از مطرح شدن بازرایابی دیجیتال، در اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ گروه(SoftAd Group)  با تغییر شیوه‌های تبلیغاتی چند شرکت اتومبیل‌سازی، ریشه‌های درخت بازاریابی دیجیتالی را در زمین مستحکم کردند.

آن‌ها با جایگزین کردن فلاپی دیسک‌های تبلیغی به جای مجلات و بروشورهای تبلیغی، به مشتریان خود امکان یک رانندگی مجازی قبل از خرید محصول را دادند و همچنین به صورت پویا امکانات و خدمات اتومبیل را به نمایش گذاشتند.

به‌عنوان مثال افرداد می‌توانستند به طور مجازی درب ماشین را باز کرده و سوار شوند و از امکانات داخل ماشین دیدن کنند. تمامی این امکانات در نسخه‌‌های خطی و چاپی تبلیغات سنتی قابل استفاده نبود. (آگهی شیراز)

در این روش جدید فرد می‌توانست از آن سوی دنیا با ماشین مورد علاقه خود یک سواری مجانی داشته باشد و در صورت تمایل ماشین خود را خریداری کند.

البته دیجیتال مارکتینگ هم پیچیدگی‌های خودش را داشت و افراد زیادی به سمت آن گرایش پیدا کردند.

با توجه به پیشرفت سریع رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌های شغلی و درآمدهای جدیدی برای تبلیغ و بازاریابی ایجاد شد. آمار و ارقام نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۳ بازاریابی دیجیتال رشد بالایی داشته و انقلابی در میان روش های تبلیغاتی ایجاد نموده است.

می‌توان از بازاریابی دیجیتال به عنوان تسهیل کننده تبلیغات آنلاین، بازرایابی وب و یا بازاریابی اینترنتی استفاده نمود. (آگهی شیراز)

نگاهی به تاریخچه‌ی تکامل بازاریابی دیجیتال

1990 میلادی – اولین استفاده از واژه بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در دهه 1990 میلادی استفاده شد. عصر دیجیتال با ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب 1.0 آغاز شد. پلتفرم وب 1.0 اجازه می‌داد تا کاربران اطلاعاتی را که نیاز دارند، پیدا کنند.

اما نمی‌توانستند آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. تا آن زمان هنوز بازاریاب‌ها از پلتفرم‌های دیجیتال مطمئن نبودند.

1993 میلادی – اولین بنر قابل کلیک

در سال 1993، اولین بنر قابل کلیک، پس از آنکه توسط HotWired برای تبلیغاتش خریداری شد، به‌طور زنده به‌کار گرفته شد. این نشانه‌ای از آغاز انتقال به عصر دیجیتال بازاریابی بود. (آگهی شیراز)

در راستای همین تغییر تدریجی، در سال 1994 فناوری‌های جدید به بازار دیجیتال راه یافت. یاهو در همان سال راه اندازی شد.

1996 میلادی – تحولات عمده در بازار دیجیتال

یاهو پس از راه‌اندازی توسط جری یانگ به عنوان راهنمای جری برای

(Jerry’s Guide to the World Wide Web)

شناخته شد. یاهو در سال اول نزدیک به یک میلیون بازدید دریافت کرد. این تغییرات باعث تحولات عمده درفضای دیجیتال شد. شرکت‌ها به مرور وب‌سایت‌های خود را برای افزایش رتبه در موتور جستجوبهینه کردند. در سال 1996 موتورهای جستجو و ابزار دیگری مانند HotBot ،LookSmart و Alexa راه اندازی شد. (آگهی شیراز)

1998 میلادی – تولد گوگل

1998 را باید با تولد گوگل ثبت نماییم. مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه اندازی کرد. یاهو بازار جستجو در اینترنت را ارائه کرد. دو سال بعد ، با ترکیدن این حباب اینترنتی با حضور پرقدرت غول‌های موتور جستجو اکثر موتورهای جستجوی کوچکتر از صحنه بازار خارج شدند.

2006 میلادی – رقابت شدید گوگل و یاهو

دنیای بازاریابی دیجیتال در سال 2006 شاهد رقابتی شگفت‌انگیز بود. ترافیک موتورهای جستجو در یک ماه به حدود 6.4 میلیارد افزایش یافت. MSN مایکروسافت در حاشیه قرار گرفت و جستجوی زنده با رقابت گوگل و یاهو به اوج رسید. (آگهی شیراز)

با در نظر گرفتن فرصت‌ها گوگل شروع به توسعه و رشد کرد. گوگل خدماتی مانند AdWords را که تبلیغات 3 خطی را در بالا یا سمت راست نتایج جستجو نشان می داد، را معرفی کرد. همچنین AdSense یا هزینه برای هر کلیک تبلیغات را نیز ارائه داد.

در همان زمان گوگل متوجه ارزش تجزیه و تحلیل محتوای دریافت شده گردید و تصمیم به هدفمند نمودن تبلیغات نمود. در راستای همین حرکت گوگل به بزرگترین بازیگر دنیای کسب و کار تبدیل شد.

نمی‌توان تاریخ دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل از تاریخ تکنولوژی کامپیوتر تفکیک کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات و تحولات مؤثر بر دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. (آگهی شیراز)

البته مهم‌ترین اتفاق و نقطه شروع جدی تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مربوط به دهه ۱۹۹۰ می‌شود که اولین موتورهای جستجوی وب که قابلیت ایندکس کردن سایت‌های FTP را داشتند، به‌وجود آمدند.

دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و بسیاری در ابتدا با ثبت ایمیل آدرس خود در سرویس‌های مختلف علاقه‌مندی خود را به دریافت خبرنامه‌ها اعلام کردند.

digital marketing 1 - تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

آگهی شیراز

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ چتریست که تمام تلاش های بازاریابی آنلاین شما را پوشش می‌دهد. کسب و کارها از کانال های ارتباطی دیجیتالی مانند موتور جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها به عنوان اهرمی برای دستیابی به مشتریان فعلی و آتی خود استفاده می‌کنند. (آگهی شیراز)

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

شیپور شیراز

دیوار شیراز