تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شناخته می‌شود، یک استراتژی تبلیغاتی (نیازمندی های شیراز) نامتعارف است که سعی می‌کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد.

اما چقدر کم هزینه؟ خب، آنقدری کم هزینه که در ادبیاتِ مدیریت بازاریابی، از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه (مالی) نیز نام برده می‌شود. چرا؟ چون از شما دعوت می‌کند که وقت، انرژی و (به خصوص) تخیل خود را صرف تبلیغات کنید و فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید.

تبلیغات چریکی چیست ؟

 تبلیغات چریکی که نام دیگر آن بازاریابی پارتیزانی است  به دنبال راهکارهای نوین و نوآورانه و خلق ایده های جذاب برای جلب توجه مخاطبان می باشد . این نوع تبلیغات (نیازمندی های شیراز) سعی دارد که با کاهش هزینه ها و افزایش جذابیت تبلیغ ، به طوری که از تکرار و تقلید بپرهیزد و پیامی ماندگار را در ذهن مخاطب هدف تداعی نماید و با پیگیری مکرر و استفاده از برنامه ها و راهبردهای جدید موجب توسعه یک کسب و کار شود .

ویژگی های تبلیغات چریکی :

در این نوع تبلیغات شگفت زده کردن و غیر منتظره بودن و جدایی از هر قید و بندی حرف اول را می زند و تنها هدف تاثیرگذاری بیشتر است  مثلا به علت رواج داشتن تلفن دزدی در کشور رومانیا شرکت بیمه وودافون دزدهایی را به استخدام خود در آورد که هدفشان دزدی نبود بلکه هشدار به مردم جهت بیمه کردن گوشی بود . (نیازمندی های شیراز)

روش کار به این صورت بود که کیف قاب های استخدام شده کیف نمی دزدیدند بلکه تراکت هایی که بر روی آنها نوشته شده بود دزدیدن گوشی شما ساده است تلفن خود را در وودافون بیمه نمایید را در کیف مردم جایگذاری می کردند این روش توانست مشتریان خوبی برای این شرکت بیمه کسب کند .

تبلیغات چریکی سعی می کند با استفاده از ایده های بسیار ساده اما انعطاف پذیر و خلاق در دل مخاطبان رسوخ کرده و با کمترین هزینه بهترین کاربرد و کیفیت و سود را همراه داشته باشد

مثلا یک شرکت ارائه دهنده خدمات تناسب اندام بر روی بعضی از اتوبوس ها صندلی هایی تعبیه کرد که هنگام نشستن افراد بر روی این صندلی ها اضافه وزن افراد را برای آنها به نمایش در می آید (نیازمندی های شیراز)

و یا یک شرکت تبلیغاتی ساخت ساعت مچی ، دستگیره اتوبوس ها را به شکل ساعت طراحی کرد طوری که مسافران هنگام گرفتن دستگیره ها حس می کردند واقعا ساعت به مچ آنها بسته شده است و می توانستند زیبایی آن را به وضوح ببینند.

مزایای بازاریابی چریکی؛ چرا تبلیغات چریکی تا این اندازه موفق است؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث شده است تا این نوع از بازاریابی به طرز شگفت انگیزی مورد توجه کسب و کار های کوچک و بزرگ قرار بگیرد، پیاده سازی آسان آن در کنار هزینه های کم این نوع از بازاریابی می باشد. (نیازمندی های شیراز)
این هزینه کم در ابتدای راه کسب و کار های کوچک می تواند بسیار موثر و حیاتی باشد.

گاهی یک جمله و یا یک طرح خلاقانه ی ساده روی دیوار و یا روی زمین و محل عبور عموم مردم می تواند بیشتر از هر تابلو تبلیغاتی در سطح شهر مشتریان را به خود جذب نماید.

ویژگی طرح های خلاقانه که به عنوان یک نمونه ی جدید مطرح می شوند نیز باعث شده است تا این نوع از بازاریابی اگر به شکل درستی اجرا شود در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند مشتریان را به سمت خود بکشاند.

پس بازاریابی و تبلیغات چریکی می تواند با کمترین هزینه بیشتری تاثیر را بر روی مشتریان برای استفاده از آن خدمات و محصولات داشته باشد. (نیازمندی های شیراز)

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی دارای زیرمجموعه‌های بازاریابی چریکی خارجی، بازاریابی چریکی داخلی، بازاریابی چریکی کمین رویداد، و بازاریابی چریکی تجربی است.

بازاریابی چریکی خارجی: این روش بازاریابی، مانند قرار دادن یک شیء قابل حذف روی یک مجسمه، یا قرار دادن کارهای هنری موقت روی پیاده‌روها و خیابان‌ها در محیط شهری است. ایده‌های مختلفی می‌توانند در این زمینه استفاده شوند. (نیازمندی های شیراز)
بازاریابی چریکی داخلی: این شیوه بازاریابی مشابه نوع خارجی بازاریابی پارتیزانی است و تنها تفاوتی که دارد این است که در داخل اماکنی مانند ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید و ساختمان‌های دانشگاه انجام می‌شود. در نتیجه با توجه به قابلیت‌هایی که در داخل اماکن وجود دارند باید بررسی کاملی انجام شده و ایده‌های خوب به اجرا درآیند.
بازاریابی چریکی کمین رویداد:این روش بازاریابی، در زمان مناسب، بصورت اختصاصی برای رویدادها کار می‌کند و برای افزایش تعداد مشتری‌های یک رویداد مثل کنسرت یا مسابقه ورزشی و امثال آن استفاده می‌شود. هدف از این نوع بازاریابی، ارتقاء یک محصول یا خدمات در یک روش قابل توجه و معمولا بدون اجازه اسپانسر خود رویداد است.
بازاریابی چریکی تجربی:این روش بازاریابی، شامل تمام انواع فوق می‌شود؛ فقط نیازمند تعامل عمومی با برند است. یعنی فراتر از تماشا، تعامل و تجربه‌ای شخصی برای مخاطب ایجاد می‌نماید تا در خاطر وی ماندگار بشود. (نیازمندی های شیراز)
شاید کل ایده بازاریابی پارتیزانی مقداری گیج کننده بنظر برسد.

مزایای بازاریابی چریکی

این شیوه بازاریابی برخلاف روش‌های متداول و خسته‌کننده، با وارد کردن شوک، رازآلود بودن و شاید ایجاد لذت، جلب توجه می‌کند. بنابراین، مخاطب برای مشاهده و درک آن و در بسیاری از اوقات برای تجربه آن وقت می‌گذارد. (نیازمندی های شیراز)
به همین علت به راحتی از ذهن او پاک نمی‌شود. هزینه کم نیز از دیگر مزایای بازاریابی پارتیزانی است که آن را برای طیف وسیعی از کسب و کارها، قابل استفاده می‌کند. علاوه بر موارد فوق، شاید مهمترین مزیت آن، تکراری نشدن باشد، زیرا ماهیت خلاقیت‌محور بودن آن، همواره تازگی و جدید بودنش را تضمین می‌کند.
بصورت خلاصه می‌توان گفت مزایای بازاریابی چریکی یا پارتیزانی عبارتند از هزینه اندک، تاثیر آنی، ثبات زیاد، ساختارشکن بودن، به یادماندنی بودن، کاربرد فراوان، تکراری نشدن، خسته کننده نبودن، رازآلود و مفهومی بودن. (نیازمندی های شیراز)
تبلیغات - تبلیغات چریکی چیست؟

نیازمندی های شیراز

سخن آخر

درست است که بازاریابی چریکی در اکثر مواقع به کمک کسب و کارهای کوچک آمده است اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این شیوه بازاریابی را دارید یک چیز را فراموش نکنید، (نیازمندی های شیراز)

اگر تمایل به ریسک پذیری ندارید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نیست. از طرف دیگر با کمی خلاقیت می توانید با کمترین هزینه یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید.

استخدام شیراز

شیپور شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز