تعریف بازاریابی

تعریف بازاریابی

مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کار‌ها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست. (دیوار شیراز)

جمله‌ای معروف از ام سی کنا می‌گوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما بازاریابی چیست؟ در ادامه این مقاله از تبشی با پاسخ به سوال مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.

مفهوم بازاریابی چیست؟

مارکتینگ شاخه ای از علم مدیریت است که تمام مراحل یک کسب و کار از طراحی محصول تا فروش را پوشش می‌دهد و برای آن برنامه‌ریزی دارد:

در تحقیقات بازاریابی با نیازسنجی دقیق از بازار ایده‌های صحیح و اصولی در مورد ویژگی‌های محصول ارائه می‌شود. در واقع در مارکتینگ مشتری‌ای که قرار است محصول را خریداری کند با تمام ویژگی‌ها و رفتارها و عادات فردی مشخص می‌شود

و محصول برای یک گروه از افراد با نیازی خاص طراحی می‌شود. بعد از طی شدن مراحل تولید، بحث معرفی محصول به جامعه و فروش که جزئی از مارکتینگ است، مطرح می‌شود.

همچنین از نکات مهم در تولید هر نوع محصول بحث برندینگ است که از مباحث بازاریابی محسوب می‌شود. با توجه به گستردگی شاخه‌های این علم می‌توان آن را از جمله مهم‌ترین علومی دانست که برای راه‌اندازی یک کسب‌و کار مورد نیاز است. (دیوار شیراز)

بازاریابی چیست؟

بازاریابی تمام مراحلی است که باعث می شود مردم به محصولات و خدمات شرکت شما علاقمند شوند. این مورد در طول تحقیقات بازار ، تحلیل ها و درک علایق مشتریان ایده آل اتفاق می افتد.

بازاریابی به تمام جنبه ها و بخش های یک کسب و کار مربوط می شود، شامل توسعه محصول، روش های توزیع، فروش و تبلیغات.

بازاریابی مدرت از دهه 1950 زمانی که مردم بیشتر از رسانه های تصویری برای انتخاب محصول استفاده می کردند آغاز شد ، مثلا تلوزیون و سپس اینترنت. خانواده ها وارد شدند و بازاریاب ها توانستند تبلیغات و کمپین ها رو در همه پلتفرم های مختلف انجام دهند.

و همونطور که شما هم احتمالا انتظار داشتید، در طول 70 سال اخیر ، بازاریاب ها به صورت فزاینده ای با اهمیت شمرده شده اند تا فعالیت ها و خدمات سازمان را برای مشتریان به صورت بهینه نشان دهند.

تعریف بازاریابی جدید

تعریف های گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است، مانند گروهی از فعالیت های تجاری وابسته؛ پدیده ای بازرگانی؛ فرآیندی اقتصادی؛ فرآیند مبادله یا انتقال مالکیت محصولات؛ فرایند تعدیل عرضه و تقاضا؛ (دیوار شیراز)

و بسیاری معانی دیگر. هر کدام از این تعاریف بیان کننده گوشه ای از فعالیت های بازاریابی است، ولی تعریف کامل آن منطبق بر گرایش بازاریابی جدید نیست. امروزه صاحب نظران، بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته های بشر تعریف می کنند.

به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته ترین صاحب نظر در این رشته، بازاریابی عبارت است از : “فعالیتی انسانی که در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله”

این تعریف دارای ابعاد گوناگونی است که هر کدام را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • نیازها و خواسته ها

منشا و رکن اساسی نظام بازاریابی، نیازها و خواسته های انسانی است. بشر برای ادامه حیات خود به غذا، هوا، آب، لباس و پناهگاه نیاز دارد. علاوه بر اینها، او میل زیادی به آسایش، آموزش و خدمات دیگر دارد.

محصول زاییده نیازها و خواسته های بشری است؛ به عبارت دیگر محصول عبارت است از چیزی که قادر به ارضای یک خواسته باشد.

نکته مهم این است که مفهوم محصول را تنها به اشیای فیزیکی محدود نسازیم. عامل اساسی در هر محصول، خدمتی است که ارائه می دهد و فوایدی است که دارد و برای خرید ارزنده است.

  • مبادله

توجه به این حقیقت که بشر دارای نیازها و خواسته هایی است و محصولاتی دارند که قادر به ارضای آن ها هستند، در تعریف بازاریابی الزامی است، اما کافی نیست. (دیوار شیراز)

بازاریابی از زمانی آغاز می شود که فرد تصمیم می گیرد نیازها و خواسته هایش را از طریقی خاص که مبادله می نامیم، ارضا کند. مبادله یکی از چهار انتخاب گوناگونی است که فرد برای ارضای نیازهای خود از آن استفاده می کند.

اقدام به مبادله بستگی به این دارد که هر دو طرف بتوانند با این عمل، وضع خود را بهبود بخشند، یا دست کم وضعشان بدتر نشود. این حالتی است که به آن “فرایند ارزش زا” می گویند؛ یعنی مبادله آزاد به طور طبیعی باعث افزایش ارزش محسوس برای هر دو طرف می شود.

  • بازار

موضوع مبادله به طور طبیعی به بازار منتهی می شود. تعریف بازار عبارت است از: “محلی برای مبادلات بالقوه”. برای مثال تصور کنید فردی محصولی دارد و قصد فروش آن را دارد.

قیمتی هم بر روی آن می گذارد. حتی اگر یک نفر حاضر باشد به اندازه قیمت محصول برای آن پرداخت کند می گوییم بازار وجود دارد. اکنون موضوع اندازه بازار پیش می آید.

هر چقدر افراد بیشتری وجود داشته باشد که حاضر باشند برای این محصول پول پرداخت کنند بازار بزرگ تر می شود. خلاصه اندازه بازار به تعداد افرادی بستگی دارد که :

1) به محصول به معنی عام یا شی مورد نظرعلاقمندند 2 ) حاضرند منابع لازم را برای به دست آوردن محصول مبادله کنند. هر گاه امکان بالقوه برای داد و ستد وجود داشته باشد می گوییم بازار نیز وجود دارد. (دیوار شیراز)

تعریف بازاریابی به صورت ساده:

ایجاد هماهنگی در همه ی امور و فعالیت های مجموعه در جهت رشد فروش.

در اینجا لازم است تا نسبت به مفاهیم مورد نیاز برای شناخت بازاریابی پرداخته شود.

  • نیاز (need): احساس نیاز به یک خدمت را گویند.
  • خواسته (want): پر رنگ شدن احساس نیاز موجب ایجاد خواسته می شود.
  • تقاضا (demand): یعنی نیازی که پس از تبدیل شدن به خواسته موجب ایجاد تقاضا شده است.
  • کالا: کالا انواع مختلفی دارد که به صورت کوتاه هر کدام را معرفی می گردد.

۱- کالای مصرفی

۲- کالای واسطه ای

۳- کالای ضروری

۴- کالای تجملی

  • مبادله: دریافت هر چیزی به صورت ما به ازایی را مبادله گویند. (دیوار شیراز)
  • معامله: توافق، تبادل و دریافت و پرداخت بین دو یا چند طرف را معامله گویند.
  • بازار: مجموعه ای است از کسانی که به صورت بالقوه می توانند مشتری محصول باشند.
41e4a3523e8589df7e65ef3b6500d683 - تعریف بازاریابی

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز