مزایای SWOT چیست

مزایای SWOT چیست

در بخش اول این مقاله ما با مفهوم تحلیل SWOT آشنا شدیم. حال قصد داریم تا در ادامه به بررسی مزایای این تحلیل بپردازیم. اما قبل از آن برای یادآوری بیشتر با هم نکات کلیدی مرتبط با این تحلیل را بررسی می کنیم: (آگهی شیراز)

  • تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را برای کسب و کارها فراهم می کند.
  • شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، منجر به تحلیل مبتنی بر واقعیت، انعکاس دیدگاه های تازه و خلق ایده های جدید می شود.
  • تحلیل SWOT زمانی بیشترین کارایی را دارد، که گروه های متفاوت با صداها و دیدگاه های متنوع در یک سازمان آزادانه به بیان نظرات و ایده های خود بپردازند و به جای استفاده از نسخه های از پیش تجویز شده به ارائه ی داده ها و ایده های واقع گرایانه بپردازند.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

مزایای تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT روشی مناسب برای هدایت جلسات  تبیین استراتژی های کسب و کار است. جمع کردن همه افراد در یک اتاق برای بحث در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت و سپس هدایت بحث به سمت تعریف فرصت ها و تهدیدها و در آخر طوفان ایده ها (Brainstorming)،

روشی اثر بخش و قدرتمند است. گاهی اوقات پیش فرض شما از تحلیل، با انعکاس نظرات و دیدگاه های افراد گروه کاملا دستخوش تغییر می شود و در خلال بحث ها شما با مسائل و عواملی آشنا می شوید که قبلا از وجود آنها بی اطلاع بودید. (آگهی شیراز)

یک شرکت می تواند از تحلیل SWOT برای تبیین استراتژی های کلی کسب و کار و یا با تمرکز بر یک بخش خاص همچون بازاریابی، تولید یا فروش استفاده نماید.

در رویکرد از بالا به پایین یا اصطلاحا Top Down، ابتدا استراتژی های کلی تجاری شرکت توسط این تحلیل پایه گذاری شده و سپس قبل از اجرایی شدن، به بخش های زیر مجموعه آن فیلتر می شود.

برعکس شما می توانید تحلیل SWOT را به طور ویژه بر روی از بخش های تولید، فروش، بازاریابی و… پیاده سازی نموده و در نهایت آن را به استراتژی کلی تجاری شرکت تعمیم دهید.

تحلیل

تحلیل SWOT مخفف چهارعبارت: نقاط قوت Strengths، نقاط ضعف Weaknesses فرصت ها Opportunities و تهدیدها Threats است. طبق تعریف، نقاط قوت  (Sو نقاط ضعف (W) فاکتورهای داخلی در نظر گرفته می شوند که شما می توانید تا حدی بر آنها کنترل داشته باشید.

همچنین بر اساس تعریف، فرصت ها (O) و تهدیدها (T) از عوامل خارجی در نظر گرفته می شوند، که شما اساسا هیچ کنترلی بر آنها ندارید.

تحلیل SWOT شناخته شده ترین ابزار برای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل موقعیت استراتژیک کلی کسب و کار و محیط پیرامون آن است. هدف اصلی آن شناسایی استراتژیهایی است که با ایجاد یک مدل کسب و کار ویژه، منابع و تواناییهای سازمان را به بهترین وجه ممکن با شرایط محیطی شرکت هماهنگ می کند. (آگهی شیراز)

به عبارت دیگرتحلیل SWOT ، پایه ای برای ارزیابی پتانسیل داخلی و محدودیت ها و فرصت های احتمالی و تهدیدهای ناشی از محیط خارجی است. این تحلیل کلیه عوامل مثبت و منفی در داخل و خارج از شرکت را که بر موفقیت کسب و کار تأثیر می گذارد را مشاهده می کند.

با بررسی دقیق محیطی که شرکت در آن به فعالیت می پردازد و با استفاده از شناسایی و پیش بینی روندهای در حال تغییر، به فرآیند تصمیم گیری سازمان کمک می کند. حال به بررسی این چهار عامل مهم در تحلیل SWOT می پردازیم:

نقاط قوت (Strengths):

نقاط قوت، ویژگی هایی است که ما را قادر می سازد مأموریت سازمان را به انجام برسانیم به بیان دیگر، مبنایی است که می توان موفقیت را بر اساس آن ایجاد کرد و به آن تداوم بخشید.

نقاط قوت می توانند ملموس یا نامحسوس باشند. اینها در واقع همان مواردی هستند که شما در آن مهارت و تبحر دارید. ویژگیها ی فردی و گروهی که کارکنان شما دارند و ویژگیهای متمایزی که به سازمان شما پایداری و ثبات می دهد. (آگهی شیراز)

نقاط قوت جنبه های سودمند یا توانایی های یک سازمان است که شامل صلاحیت های فردی، قابلیت های سازمانی، منابع مالی، محصولات و خدمات، حسن نیت مشتری و وفاداری به برند است.

به عنوان نمونه هایی از نقاط قوت سازمانی می توان از منابع وسیع مالی، خط تولید گسترده، عدم بدهی شرکت، کارمندان متعهد و غیره نام برد.

نقاط ضعف (Weaknesses)

نقاط ضعف ویژگی هایی هستند که از انجام ماموریت و دستیابی به پتانسیل کامل ما جلوگیری می کنند. این نقاط ضعف با تأثیرات منفی خود، موفقیت و رشد سازمانی را کاهش می دهند. نقاط ضعف عواملی هستند که با استانداردهایی که احساس می کنیم باید مطابقت داشته باشند مطابقت ندارند.

نقاط ضعف در یک سازمان می تواند مواردی همچون: استهلاک ماشین آلات، کمبود امکانات کافی تحقیق و توسعه، محدود بودن دامنه ی محصولات، ضعف در تصمیم گیری و غیره باشد. نقاط ضعف قابل کنترل بوده و باید به حداقل رسیده و حذف شوند.

به عنوان مثال برای رفع مشکل ماشین آلات فرسوده، می توان ماشین آلات جدیدی خریداری کرد. مثالهای دیگر شامل: ضعفهای سازمانی، بدهیهای کلان، گردش مالی بالای کارمندان، روند تصمیم گیری پیچیده، هدر رفت زیاد مواد اولیه و مواردی از این دست است. (آگهی شیراز)

فرصت ها (Opportunities)

فرصت ها توسط محیطی که سازمان ما در آن فعالیت می کند، ارائه می شوند. این موارد زمانی بوجود می آیند که یک سازمان بتواند با استفاده از شرایط موجود در محیط، برای برنامه ریزی و اجرای استراتژی هایی که سودآوری بیشتری برای آن ایجاد می کند، بهره ببرد.

سازمان ها می توانند با استفاده از فرصت ها، از مزیت رقابتی برخوردار شوند.

سازمان باید هوشیار بوده و فرصت ها را بشناسد و هر زمان که این فرصت ها پیش آمد از آنها استفاده کند. انتخاب اهدافی که در عین حال هم به نتایج مطلوبی ختم شوند و هم به بهترین نحو به مشتریان خدمت رسانی کنند، امری دشوار است.

فرصت ها ممکن است از طریق بازار، رقابت، دولت، صنعت و یا فناوری به وجود آیند. به طور مثال امروزه افزایش تقاضا برای ارتباطات از راه دور همراه با تسهیل مقررات، فرصت خوبی برای شرکتهای جدید ایجاد نموده تا با ورود به بخش های مخابراتی، برای کسب درآمد با شرکتهای موجود رقابت کنند.

تهدید ها (Threats) 

تهدیدها زمانی بوجود می آیند که شرایط در محیط بیرونی، قابلیت اطمینان و سودآوری سازمان را به خطر بیندازند. تهدیدات غیرقابل کنترل اند. وقتی تهدیدی ایجاد می شود، ثبات و بقا می تواند در معرض خطر قرار گیرند. (آگهی شیراز)

نمونه هایی از تهدیدها عبارتند از: ناآرامی در بین کارمندان، تغییرات دائمی فناوری، تولید مازاد حاصل از رقابت، جنگ قیمت ها ، کاهش سود صنعت  و غیره.

size 350x211.25 what is swot analysis - مزایای SWOT چیست

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

استخدام شیراز

شیپور شیراز

دیوار شیراز