مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کارها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست. (دیوار شیراز)
جملهای معروف از ام سی کنا میگوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما مفهوم بازاریابی چیست؟ در ادامه این مقاله از تبشی با پاسخ به سوال مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.
بازاریابی چیست؟
رسیدن به یک تعریف واحد برای بازاریابی کار دشواری است؛ شاید بتوان تعداد تعارف بازاریابی را با تعداد کسب و کار موفق برابر دانست. برای درک کامل مفهوم بازاریابی به نگاه بزرگان این حوزه میپردازیم. با این حال میتوان گفت بازاریابی یک خلق یک ارزش است.
-
بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر:
فرایندی که به وسیله آن شرکتها مشتری را درگیر میکنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری میپردازند و در نهایت ارزشی را برای مشتری ایجاد میکنند و در مقابل آن، ارزشی دریافت میکنند.
-
بازاریابی از دیگاه پیتر دراکر:
یک کسب و کار تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد: بازاریابی و نوآوری. این مشتری است که حاضر است برای خدمات و محصولات ما پول پرداخت کند و ارزشی را برای یک کسب و کار ایجاد کند. (دیوار شیراز)
-
بازاریابی از دیدگاه انجمن علمی آمریکا:
مجموعهای از فعالیتها نهادها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار میرود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است.
بهترین تعریف بازاریابی را زمانی میتوان داشت که استراتژی بازاریابی را در مرکز خود داشته باشد و عامل موفقیت سازمان باشد. بازاریابی یکه محدودیت دپارتمانی نیست و فراتر از تمام تعاریف میتواند فعالیت کند.
بازاریابی چیست
بازاریابی، فرآیند جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. این امر بواسطه تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و درک منافع مشتریان(و ذینفعان) شما اتفاق می افتد. بازاریابی به کلیه جنبه های یک تجارت، از جمله: توسعه محصول؛ روش های توزیع؛ فروش و تبلیغات مربوط می شود.