مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی

مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کار‌ها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست. (دیوار شیراز)

جمله‌ای معروف از ام سی کنا می‌گوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما مفهوم بازاریابی چیست؟ در ادامه این مقاله از تبشی با پاسخ به سوال مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.

بازاریابی چیست؟

رسیدن به یک تعریف واحد برای بازاریابی کار دشواری است؛ شاید بتوان تعداد تعارف بازاریابی را با تعداد کسب‌ و کار موفق برابر دانست. برای درک کامل مفهوم بازاریابی به نگاه بزرگان این حوزه می‌پردازیم. با این حال می‌توان گفت بازاریابی یک خلق یک ارزش است.

  • بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر:

فرایندی که به وسیله آن شرکت‌ها مشتری را درگیر می‌کنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری می‌پردازند و در نهایت ارزشی را برای مشتری ایجاد می‌کنند و در مقابل آن، ارزشی دریافت می‌کنند.

  • بازاریابی از دیگاه پیتر دراکر:

یک کسب و کار تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد: بازاریابی و نوآوری. این مشتری است که حاضر است برای خدمات و محصولات ما پول پرداخت کند و ارزشی را برای یک کسب و کار ایجاد کند. (دیوار شیراز)

  • بازاریابی از دیدگاه انجمن علمی آمریکا:

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نهاد‌ها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار می‌رود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است.

بهترین تعریف بازاریابی را زمانی می‌توان داشت که استراتژی بازاریابی را در مرکز خود داشته باشد و عامل موفقیت سازمان باشد. بازاریابی یکه محدودیت دپارتمانی نیست و فراتر از تمام تعاریف می‌تواند فعالیت کند.

بازاریابی چیست

بازاریابی، فرآیند جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. این امر بواسطه تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و درک منافع مشتریان(و ذینفعان) شما اتفاق می افتد. بازاریابی به کلیه جنبه های یک تجارت، از جمله: توسعه محصول؛ روش های توزیع؛ فروش و تبلیغات مربوط می شود.

تعریفی دیگر از بازاریابی

به عقیده دکتر احمد روستا و همکارانش بازاریابی یا بازارگردانی عبارت است از “همه تلاش های نظامند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدفهای سازمان”. (دیوار شیراز)

تفاوت این تعریف با تعاریف دیگر در چند مورد است که به آن ها اشاره می کنیم :
  1. بازاریاب با بازار سر و کار دارد و بیش از هر چیز و پیش از هر کار باید نظام و ارکان و فرهنگ بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواسته های آن پاسخ دهد؛ به عبارتی بازاریاب باید با نگرش سیستمی همه اجزا و ارکان محیط بازار را در نظر بگیرد.
  2. مهم ترین نکته ای که در تعاریف دیگران و حتی فیلیپ کاتلر دیده نمی شود، توجه به نظام ارزشی حاکم بر جوامع است. نظام ارزشی مجموعه باورها، اعتقادات، سنن، عادت ها، گرایش ها و برداشت های جامعه است.
  3. بازاریابی همیشه رفع نیاز و تقاضا نیست، بلکه واکنش و اقدام مناسب نسبت به آن هاست. مناسب بودن در چهارچوب نظام ارزشی و هدف های سازمان تعیین می گردد.

کاتلر بازاریابی را فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها از طریق فرایند مبادله می داند، در حالی که همیشه مبادله انجام نمی شود، بلکه اقدام مناسب صورت می گیرد.

این اقدام گاهی به مبادله و گاهی به تضعیف و تخریب تقاضا منتهی می شود. وظیفه بازاریاب این است که با دانش و بینش خود مناسب ترین روش را برای پاسخ گویی به تقاضا ها برگزیند.

تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی

هر حرکتی که بازاریاب انجام می دهد، هم تحت تاثیر عوامل محیطی گوناگون است و هم به نحوی بر آن ها اثر می گذارد. این آثار ممکن است بسیار عمیق یا جزئی باشد. مهم ترین ویژگی محیط دگرگونی و تغییر است.

در این دگرگونی ها، فرصت ها و تهدیدها و خطرهایی وجود دارد که بازاریاب باید با مطالعه و بررسی و ارزیابی آن ها بیشترین استفاده را از فرصت ها ببرد و تهدیدها و خطرها را به حداقل برساند. (دیوار شیراز)

تغییر قیمت ارز و تبدیل ارزهای گوناگون به ارز شناور آثار گوناگونی بر فعالیت های بازاریابی سازمان ها دارد. کمبود نقدینگی تقاضا را کاهش می دهد

و هرگونه پیشرفت تکنولوژی که باعث جانشینی محصولات و مواد جدید یا مصنوعی به جای محصولات و مواد قدیمی یا طبیعی می شود و نیز تحول در فرایند عملیات تولید، بر محصولات و قیمت آن ها و در نتیجه بازاریابی سازمان موثر است.

برای درک بهتر عوامل محیطی، بازاریابان موفق سعی دارند تا همه عوامل را به طور دائم مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهند و اطلاعات مربوط به آن را گردآوری و تجزیه و تحلیل کنند.

هدف آنان یافتن تاثیر آنی و آتی هر یک از عوامل طبیعی در عناصر آمیخه بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع و ترفیع) است. محیط شناسی و محیط یابی سبب می شوند تا بازاریاب بتواند بهتر و سریع تر فرصت ها را بشناسد و بازارهایی را برای خود به وجود آورد.

بازاریابی

بازاریابی فرآیندی است که با کمک آن نیازهای مشتری شناخته می شود، محصول براساس این نیازها طراحی و تولید می گردد، به بهترین شیوه ممکن این محصول معرفی می شود و با روش های مختلف به فروش می رسد.

بازاریابی علمی است که رعایت اصول آن می تواند منجر به موفقیت سازمان ها شود. سازمانی که اصول بازاریابی را رعایت می کند با روش های مختلف مانند تحقیقات بازاریابی نیازهای مشتریان را می شناسد. (دیوار شیراز)

براساس این نیازها اقدام به تولید و طراحی محصولی می نماید که بتواند به خوبی نیاز مشتری و مشکل مشتری را برطرف کند.

محصولش را به بهترین شیوه ممکن قیمت گذاری می کند تا بتواند در بازار رقابتی آن را بفروشد.

از بهترین روش های تبلیغات جهت معرفی محصول استفاده می کند. در فرآیند تبلیغات از تکنیک های خلاقانه و پارتیزانی استفاده می شود.

و در نهایت در زمان مذاکره و ملاقات با مشتری به بهترین نحو ممکن محصول را معرفی می کنند و با رفتارهای حرفه ای و اصول فروش حرفه ای محصول را به مشتری می فروشند.

در بازاریابی کار به اینجا خاتمه نیافته و پس از فروش محصول به مشتری، ارتباط ادامه دارد و بحث خدمات پس از فروش و پیگیری و حل و فصل مشکلات احتمالی مشتری نیز ادامه دارد.

کاتلر بازاریابی را هم علم و هم هنر می داند که می گوید با وارد شدن خلاقیت به این علم، هنر پدیدار می شود. بازاریابی شامل موارد مختلفی است، که آن ها را به با نام آمیخته بازاریابی یا 4P بازاریابی می شناسند.

what is marketing belovedmarketing 1 1200x560 1 - مفهوم بازاریابی

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز