چگونگی طراحی لوگو

چگونگی طراحی لوگو

طراحی لوگو

لوگو عنصری از علائم دیداری را نیز شامل می شود;که به صورت خاص ایده پردازی و اجرا می شود.این اشکال با استفاده از عناصری خاص شکل می گیرد و شکلی جدید به وجود می آورند. (شیپور شیراز)

هویت هر مجموعه بر اساس نشان واره آن مجموعه مشخص می شود

نوع نوشته,رنگ,و سبک اجرا نیز در هر نشانه متفاوت است و هر کدام بر اساس اصول خاصی اجرا می شوند.

هر نشانه دارای علائم خاصی است که ذهنیت متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می کند,این ذهنیت بر اساس موقعیت و مکان متغییر است.همچنین هر آرم مسئول انتقال مفهومی به هر بیننده است,مفهومی که می تواند در شکل گیری یک هویت,برای یک سازمان و موسسه نقش مهمی داشته باشد و آنها را نسبت به رقبای خود متمایز سازد. (شیپور شیراز)

طراحی

گذشته از بحث اجرای موفق در طراحی لوگو ، توضیح ایده به کار رفته در لوگو نیز به خودی خود یک مساله مهم بشمار می رود . یکی از چالشهای عمده ، که بیشتر طراحان لوگو با آن روبرو هستند ، ضعف در توضیح پروژه ، یا بعبارت دقیق تر عدم قدرت دفاع از طرح لوگو میباشد .

نکته : منظور از شرح ایده و دفاع از طرح ، در خصوص طرحی یباشد که بر پایه اصول و قواعد بنا شده و واقعا از لحاظ تئوریک قابل دفاع در مجامع حرفه ای باشد . (شیپور شیراز)

توضیح نامناسب یا ناکافی طرح لوگو ، موجب عدم پذیرش و یا اطمینان کافی سفارش دهنده به شما خواهد شد که در حالت حداقلی ، شما را وادار به صرف وقت و هزینه بیشتر برای ارائه طرح جدید خواهد نمود .

در این مقاله آموزشی از سایت تبشی قصد داریم آیین ارائه طرح لوگو به مشتری را به بحث بگذاریم .

( فرض بر این است که شما با اطلاعات کافی ، اقدام به طراحی نموده و در مرحله ارائه طرح لوگو به مشتری خود هستید )

اعتماد آفرینی

از اصلی ترین الزامات مقوله طراحی لوگو اینست که طراح بتواند اعتماد سفارش دهنده را جلب و اعتماد او نسبت به فکر و اجرای طراح را بدست آورد . همواره بخاطر داشته باشید که سفارش دهنده ، معمولا یک گرافیست نیست  و توضیح طرح به عهده شما است . (شیپور شیراز)

از جمله راهکارهای پیش روی شما بعنوان یک طراح در جهت کسب اعتماد مشتری میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • تبیین فواید کلی طراحی لوگو ، تا از این راه مشتری خود را از تصمیم خود مبنی بر نیاز وی به طراحی لوگو آسوده خاطر سازید . در این مسیر ، قطعا شما باید بعنوان یک کارشناس ، نسبت به مزایای طراحی لوگو احاطه بسیار بیشتر ی نسبت به شخص کارفرما داشته باشید تا سوالات احتمالی بی پاسخ نمانده و همچنین بتوانید اطلاعات پراکنده پرسش کننده را نسبت به ماهیت کلی لوگو بالا برده و او را بیش از پیش نسبت به سفارش خود خوشنود نمایید .
  • انتخاب قالب مناسب برای طراحی لوگو ، مطابق فضای برند و توضیح دلیل این انتخاب به مشتری
  • توضیح مهمترین خصوصیات طرح ها که باید از زبان شما بیان شود و نه با پرسش از سفارش دهنده (شیپور شیراز)

ارائه طرح های متنوع

شما بعنوان یک طراح حرفه ای لوگو ، قطعا سعی خواهید نمود تا برترین ها برای سفارش دهنده خود مهیا سازید . ولی در اینجا مبحث سلیقه نیز مطرح است . شما یک کدنویس نیستید . پس طرح های خود را در فرم های متنوع اجرا کنید .

بعضی از افراد طرح های کلاسیک تر و برخی طرحهای مدرن . بعضی به دنبال مینیمال ترین حالت در طراحی و افرادی هم طرح های سبک شلوغ و قدیمی را ترجیح می دهند . (شیپور شیراز)

با ارائه چند طرح متنوع ( طبق توافق طرفین ) به سفارش دهنده لوگو آزادی بشتری بدهید تا همواره با خود این ذهنیت را داشته باشد که انواع مختلفی از اجرا را دیده و انتخاب او طرحی بوده که بین اینهمه بیشتر مورد پسندش بود است .

توضیح کامل المانهای بکار رفته و مصادیق بصری در هر طرح

جزء به جزء طرح ها را توضیح بدهید . با توضیح و شرح این جزئیات ، دقیقا مثل اینکه نقشه راهنما به دست مشتری خود داده، او را قانع تر و انتخاب را برای او ساده تر می سازید . همچنین با ارائه توضیحات مفصل و مبسوط ، شخص مقابل نیز درک بهتری از زمان و انرژی مصروف شده برای پروژه خود کسب میکند . (شیپور شیراز)

نمایش نمونه پایانی لوگو ( و نه طرح های ناقص )

حتی به اصرار مشتری ، هرگز مرتکب این اشتباه نشوید  . چه بسیار ایده های نابی که به این شکل میتوانند از چرخه کار خارج و حتی با تکمیل آنها نیز نتوانید دیگر مشتری خود را ترغیب به استفاده از آنها بکنید .

در ارائه طرح های لوگو آنتایم باشید و بدقولی نکنید

بازگشت به موضوع بند قبل در خصوص عدم ارائه طرح های تکمیل نشده ، این موضوع را به خاطر داشته باشید که در زمان مقرر میبایست طرح لوگو را ارائه نموده و از این طریق رضایت سفارش دهنده را به حداکثر برسانید . بخصوص اگر میخواهید بازهم با او کار کنید ! (شیپور شیراز)

 ارائه طرح ها در کنار هم برای مقایسه آسان تر

اینکه هر طرح لوگو در یک صفحه ارائه شود و ذیل آن نیز توضیحات کافی داده شود اصلا ایده بدی نیست . ولی حتی در این صورت هم بهتر است در یک صفحه جداگانه نهایی ، همه طرح ها را در کنار هم قرار داده و ارسال نمایید .

از این طریق ، کارفرما میتواند طرح را در کنار هم دیده و مقایسه راحت تری داشته باشد . این موضوع به سهولت و دقت بیشتری در انتخاب طرح لوگو انجامیده و تا حد زیادی از سردرگمی و دودلی دوباره  او میکاهد. (شیپور شیراز)

مهمترین نکاتی که هنگام طراحی لوگو باید آنها را رعایت کرد:

  1. چرا به ما به لوگو نیاز داریم
  2. هویت نام تجاری خود را بیان کنید
  3. بهترین موارد الهام بخش لوگو
  4. رقبای شما چه کسانی هستند
  5. سبک طراحی آرم خود را انتخاب کنید
  6. چه نوع لوگویی مناسب فعالیت شماست
  7. توجه به رنگ ها (شیپور شیراز)
  8. لوگو تایپ مناسب
  9. ارتباط مستقیم با طراح
  10. ارزیابی کلی لوگو
  11. چه کارهایی در هنگام طراحی لوگو نباید انجام دهیم
  12. طراحی لوگو خود را با نام تجاری خود ترکیب کنید.
34834 عکس1 - چگونگی طراحی لوگو

شیپور شیراز

دیوار شیراز

استخدام شیراز

نیازمندی های شیراز

تبلیغات شیراز

آگهی شیراز