استراتژی بازاریابی محصول

استراتژی بازاریابی محصول

استراتژی بازاریابی محصول شاخه ای از بازاریابی است که بر یافتن مشتری مناسب برای یک محصول خاص تمرکز دارد و یک بستر جذاب برای آن عرضه آن ایجاد می کند. (همچنین به می توانید به استراتژی بازاریابی گوشه ای مراجعه کنید). (شیپور شیراز)

استراتژی بازاریابی محصول برای اطمینان از فروش فوق العاده محصول سعی می کند تا با استفاده از ترکیب درست تحقیق، طراحی و تبلیغات بتواند اقدامات اساسی و اثربخشی را در این راستا انجام دهد.

این یک استراتژی خاص برای بازاریابی نیست، بلکه یک جنبه اساسی و بنیادی از تعداد زیادی استراتژی بازاریابی است که پتانسیل یک محصول خاص را برای فروش استثنایی، به حداکثر میزان ممکن می رساند.

با سایت تبشی در این مطلب همراه باشید و لذت ببرید.

استراتژی بازاریابی محصول

استراتژی بازاریابی محصول شما مانند راهنمای جایگاه، قیمت گذاری و معرفی محصول شما خدمت می کند. این استراتژی به شما در توسعه تا عرضه و معرفی محصول به مخاطبان هدف و بازار هدف کمک می کند تا بدانید که محصول خود را در کجا عرضه و بازاریابی کنید.

۱ – تعریف مخاطبان هدف و پرسونای خریداران محصول

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین نقش های شما به عنوان بازاریاب محصول تعریف مخاطبان هدف و پرسونای خریدارانی است که محصول شما را خریداری می کنند. این اولین قدم از بازاریابی محصول شماست. (شیپور شیراز)

با داشتن شناخت از مخاطبان و نیازها، چالش ها و نقاط درد آن ها، شما می توانید مطمئن شوید که تمامی جنبه های استراتژی بازاریابی محصول شما مناسب این گروه از مخاطبان و پرسونا می باشد. از این طریق‌، محصول و محتوای بازاریابی که برای محصول تولید می شود با مخاطبان سازگاری دارد.

۲ – مشخص کردن جایگاه و پیام محصول برای متمایز کردن آن از دیگران

بعد از انجام تحقیقات مشتریان و پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد آن ها، شما نیازها، چالش ها و نقاط درد آن ها را شناسایی کرده اید. از اینجا به بعد، می توانید به شیوه هایی فکر کنید که به آن ها نشان می دهید که محصول شما چطور می تواند این مشکلات را برایشان رفع کند.

اما این لزوماً بدین معنی نیست که شما خود را از رقبایتان متمایز کرده اید. بالاخره آن ها رقیب شما محسوب می شوند چون می توانند نیازهای مشتریان شما را به شیوه های مشابه کمپانی شما حل کنند.

کلید متمایز کردن محصول خود از رقبا جایگاه و پیام آن است. جایگاه و پیام محصول به سوالاتی که مشتریان ممکن است در مورد محصول شما و دلیل خاص بودن آن داشته باشند پاسخ می دهد و سپس این پاسخ ها را به عنوان نکات اصلی استراتژی بازاریابی محصول شما باز می گرداند.

این کار شما به عنوان یک بازاریاب محصول است که مطمئن شوید که مخاطبان شما پاسخ این سوالات را می دانند و لازم نیست که به دنبالشان بگردند. (شیپور شیراز)

مثال هایی از سوالاتی که شما باید برای توسعه جایگاه و پیام محصول خود به آن ها پاسخ دهید عبارتند از:
  • چه چیزی باعث می شود که محصول شما خاص باشد؟
  • چرا محصول ما بهتر از محصول رقیب است؟
  • چرا قابلیت های محصول ما متناسب با مخاطبان هدف است؟
  • مشتریان ما چه چیزی را از محصول ما بدست می آورند که نمی توانند از طریق محصول رقبا به آن ها دست پیدا کنند؟
  • چرا مشتریان باید اعتماد و پول خود را صرف سرمایه گذاری بر روی ما و محصولاتمان کنند؟

زمانی که به این سوالات پاسخ دادید، شما می توانید این پاسخ ها را به صورت یک بیانیه کامل و تاثیرگذار که می تواند جایگاه و پیام شما را ثبت کند به اشتراک بگذارید.

برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
  • پاسخ های مربوط به سوالات جایگاه و پیام را به صورت یک شعار تبدیل کنید.
  • از کلمات فعال برای هیجان زده کردن مخاطبان استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که لحن بیانیه شما همان لحن برندتان است.
  • بر روی مزایای کلی محصول خود تمرکز کنید. (شیپور شیراز)

اگر به مثال خوبی نیاز دارید،‌ می توانید صفحه محصول وب سایت HubSpot را ببینید، در این بخش بیانیه ای با این مضمون را مشاهده خواهید کرد:‌”‌ نرم افزار اینباند مارکتینگ همه کاره: تمام چیزی که برای راه اندازی یک کمپین موثر نیاز دارید که باعث شود مردم به بیزینس شما علاقه مند شده و از این که مشتری شما هستند خوشحال باشند. “‌

به عنوان بازاریاب محصول، شما باید مطمئن شوید که تیم فروش، بازاریابی و محصول نیز از جایگاه و پیامی که شما برای محصول تعیین کرده اید مطلع هستند تا بتوانید از آن در ارتباط با مشتریان احتمالی و مشتریان کنونی نیز استفاده کنند.

این کار باعث می شود تا مطمئن شوید که تمام کمپانی در زمینه تولید محتوا و انتشار اطلاعات در مورد محصولات شما ثبات نسبی دارد.

علاوه بر این شما می توانید این اطلاعات را در صورتی که احساس می کنید لازم است با تیم پشتیبانی نیز به اشتراک بگذارید،‌ چرا که آن ها نیز دائماً در تماس با مشتریان احتمالی و مشتریانی که سوالاتی در مورد محصولی که روی آن سرمایه گذاری کرده اند، هستند.

۳ – برای محصول خود اهداف تعیین کنید

در قدم بعد شما باید برای محصول خود اهدافی را تعیین کنید. این اهداف با توجه به مشخصات محصول، مدل کمپانی که برای آن کار می کنید، اهداف کلی بازاریابی شما و موارد دیگر متفاوت باشند. (شیپور شیراز)

اهداف شما مشخصاً تنها برای بیزینس و موقعیت شما تعریف می شوند. در هر صورت،‌ بیایید به چند هدف رایج که اکثر بازاریابان محصول به دنبالشان هستند نگاهی داشته باشیم.

  • افزایش سودآوری
  • تعامل با مشتریان
  • افزایش سهم بازار
  • بدست آوردن مشتریان رقبا
  • افزایش هویت برند

شما می توانید چندین هدف را با هم ترکیب کنید و یا تنها بر روی یکی از آن ها تمرکز کنید،‌ هر کمپانی و محصول می تواند اهداف متفاوتی داشته باشد.

کلید موفقیت در این زمینه این است که شما این اهداف را در فرمت اهداف SMART تنظیم و بازبینی کنید، بدین معنی که آن ها باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل اجرا، واقع بینانه و وابسته به زمان باشند.

۴ – محصول خود را قیمت گذاری کنید

به عنوان یک بازاریاب محصول، شماهمچنین باید در قیمت گذاری محصول نیز حرفی برای گفتن داشته باشید. با توجه به کمپانی که برای آن کار می کنید، ممکن است در این بخش از استراتژی با تیم های دیگر کار کنید، (شیپور شیراز)

یا شاید هم این تنها وظیفه شما و دیگر بازاریابان محصول کمپانی باشد. در هر صورت شما می توانید قیمت گذاری رقابتی و همچنین ارزش محور را در نظر بگیرید.

۵ – محصول خود را عرضه کنید

حال وقت آن رسیده که به مهم ترین نقش شما به عنوان بازاریاب محصول و همچنین هیجان انگیزترین بخش، یعنی عرضه محصولی که در حال بازاریابی آن بوده اید بپردازیم. در زمان عرضه محصول دو بخش هستند که بازاریابان محصول باید روی آن ها تمرکز داشته باشند؛‌

عرضه داخلی (اتفاقاتی که درون کمپانی شما به هنگام عرضه می افتد) و عرضه خارجی (اتفاقاتی که در زمینه عرضه محصول در خارج از کمپانی شما با مخاطبان و بازار می افتد)

1200x630 imagen2 13 - استراتژی بازاریابی محصول

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

استخدام شیراز