بازاریابی تلفنی شیوهای از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده با مشتریان احتمالی خود تماس تلفنی برقرار میکند و به ارائه توضیحاتی درباره محصولات یا خدماتی که ارائه میدهد میپردازد و در نهایت از مشتری تقاضای خرید میکند که به فروش تلفنی می انجامد. (آگهی شیراز)
بنابراین در این روش مشتری، فروشنده را نمیشناسد و حفظ ارتباطی که برقرار میشود به فروشنده بستگی دارد، اگر بازاریاب تلفنی بداند اصول درست بازاریابی تلفنی چیست؟ و آن را به کار ببندد مشتری میتواند با او ارتباط برقرار کند و به خرید کالا و خدمات بازاریاب تمایل پیدا کند.
با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.
چرا یادگیری اصول درست بازاریابی تلفنی مهم است؟
اهمیت یادگیری اصول درست بازاریابی تلفنی در آنجایی است که این اصول در مناطق جغرافیایی، کشورها و فرهنگهای مختلف متفاوت است. ما باید به اندازهای با بستر فرهنگی آن منطقه های که قصد بازاریابی داریم آشنا باشیم. این آگاهی باعث میشود که طبق اصول بازاریابی آن فرهنگ پیش برویم و در ارتباط موثر با مشتریان موفق عمل کنیم.
اصول درست بازاریابی تلفنی چیست؟
اصل اول:
هدف شما باید مشخص و ترجیحا مکتوب باشد. توجه داشته باشید که بازاریابی تلفنی نوعی مذاکره است و شما باید کاملا آمادگی هرگونه سوال و جوابی را داشته باشید. اگر هدف شما مشخص باشد میتوانید برای پاسخهای احتمالی طرف مقابل، خود را آماده کنید. (آگهی شیراز)
اصل دوم:
کنار تلفن خود، کاغذ و قلم داشته باشید. شاید نیاز به نتبرداری از صحبتهای مشتری داشته باشید و یا شاید لازم باشد آدرسی را یادداشت کنید. نباید مشتری را منتظر نگه دارید. باید سریع باشید.
اصل سوم:
در بازاریابی تلفنی درست است که شما توانایی ارتباط چشمی و زبان بدن را از دست میدهید ولی صدا و لحن گفتگو که از شما گرفته نشده است. قدرت خود را در شور و هیجان و لحن مثبت و پرانرژی خود نشان دهید.
اصل چهارم:
متنی از آنچه قرار است بگویید به صورت کتبی داشته باشید. در این متن شما باید به ویژگی های محصول اشاره کنید. البته توجه داشته باشید که نباید آن را روخوانی کنید بلکه باید به صورت حرفهای و جذاب آن را بازگو کنید.
اصل پنجم:
بدن شما در حالت ایستاده آدرنالین بیشتری ترشح میکند که باعث تسلط بیشتر شما نسبت به حالت نشسته میشود. بنابراین بایستید و صحبت کنید.
اصل ششم:
لطفا از حاشیه رفتن و صحبت درباره همهچیز خودداری کنید. مشتری شما به اندازه کافی وقت ندارد. تنها نکات ترغیب کننده را یادآور شوید. (آگهی شیراز)
اصل هفتم:
ابتدا به معرفی خود و شرکت خود بپردازید. سپس به سراغ موضوع اصلی بروید و مزایا را بازگو کنید. در نهایت با گرفتن وقت ملاقات حضوری گفتگو را به پایان برسانید.
اصل هشتم:
حفظ تعامل با مخاطب بسیار مهم است. نام مخاطب خود را بپرسید و در طول مکالمه نامش را خطاب کنید و او را به گفتوگو ترغیب نمایید.
اصل نهم:
قدردان مشتری باشید و قدردانی خود را نشان دهید. شما مهمترین دارایی فرد یعنی زمان او را گرفتهاید پس باید سپاسگذار باشید. قدردانی اعتمادسازی به دنبال دارد و اعتمادسازی موفقیت شما را.
اصل دهم:
همیشه شنیدهایم که یکی از بهترین معلمها تجربه است. موفقیتها و شکستهایتان را ارزیابی کنید و خود را از نوبسازید. تسلیم نشوید. (آگهی شیراز)
برای برقراری ارتباط با افراد مهم یکی از بهترین زمانهای تماس تلفنی، صبح زود است و یکی آخر وقت که منشی ها رفته اند. منشی ها بسیار خوب هستند اما باید پذیرفت که بعضی از مواقع مانع برقراری تماس می شوند. باید تکنیک های بازاریابی تلفنی را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید.
به موارد زیر توجه کنید و آنها را به کار ببرید:
– کار با تلفن باید هدفمند باشد؛
– قبل از گرفتن شماره، خود را کاملاً آماده کنید. این آمادگی شامل سرحال بودن، به کاربردن عبارات کلیــــــدی مثبت نظیر اینکه: الان می خواهم یک بازاریابی تلفنی موفق داشته باشم آراسته بودن، لبخند زدن، فراهم بودن ابزار کار نظیــــر قلم، اطلاعات موردنیاز و… می شود. معطل گذاشتن مشتری برای پیدا کردن خودکار، آمار و… پسندیده نیست. اطمینان داشته باشید تمام ارقام و مدارک به روز است؛ (آگهی شیراز)
– صبح زود شروع کنید، کسب و کار از ساعت ۸ شروع می شود، ضمن اینکه خیلی از مدیران موفق قبل از ساعت ۸ صبح در محل کارشان حضور دارند. سحر خیزباش تا کامروا شوی؛
– یک عدد آئینه روی میزتان قرار دهید تا در هنگام مکالمه به آن نگاه کنید و لبخند بزنید. حالت چهره شما در صدایتان منعکس می شود، به یاد داشته باشید که در بازاریابی تلفنی تنها سلاح شما صداست، پس این سلاح را درست به کار گیرید؛
ادامه
– برای هر یک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید، اول تمام مکالمه را در ذهنتان تمرین کنید، مجسم سازید که پیشاپیش در این کار موفق شده اید و حالا فقط می خواهید این موفقیت را تکرار کنید؛
– نام مخاطب را پرسیده و درست تلفظ کنید؛
– در مذاکرات تلفنی مهم، ایستاده صحبت کنید. در این صورت آدرنالین بیشتری از مغز ترشح می شود و تسلط شما را بالا می برد؛
– دست نوشته داشته باشید. متنی را از قبل آماده کنید تا در شروع مذاکرات از آن استفاده کنید. این متن باید شما و شرکت را معرفی کند، مقصود شما را از تلفن زدن بیان کند و مزایای محصول و وجه تمایزتان را نشان دهد. چنان ماهرانه از متن استفاده کنید که طرف مقابل متوجه روخوانی تان نشود؛
– مشتری باید در تن و لحن صدای شما شادابی را احساس کند. معایب تلفن به عنوان یک عامل ارتباطی شامل فقدان ارتباط چشمی و احتمال آماده نبودن طرف مقابل یا منحرف شدن توجه او به دلیل سایر فعالیتها (یا شلوغی جاده در صورتی که طرف در جاده باشد) می شود. و…(آگهی شیراز)
نتیجه گیری
بازاریابی تلفنی یکی از کانال های بازاریابی مستقیم است که در صورت کسب مهارتهای لازم جهت استفاده صحیح از تلفن میزان توفیق فروشندگان در نیل به اهداف فروش بازاریابی را افزایش می دهد. در این مقاله اصول بازاریابی تلفنی جهت استفاده صحیح از زمان و تاثیرگذاری مثبت بر مشتریان موردبررسی قرار گرفته است.