تاریخچه تبلیغات کلیکی

تاریخچه تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC از جمله مدل های متداول تبلیغات آنلاین است. با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و هم چنین تلفن های هوشمند یکی از بهترین راهکارها برای شناخته شدن برند استفاده از تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات کلیکی است. (دیوار شیراز)

در سال ۲۰۱۴ تبلیغات کلیکی حدودا ۴۵ میلیارد دلار از ۶۶ میلیارد دلار کل درآمدهای گوگل را به خود اختصاص داده است و این مبلغ در سالهای بعد بیشتر نیز شده است.

با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC چیست ؟

اصطلاح هزینه به ازای کلیک که کمپین ‌های تبلیغاتی آن تحت عنوان تبلیغات کلیکی شناخته می‌ شوند برگردان عبارت Cost Per Click در زبان انگلیسی است که به اختصار CPC نیز نامیده می‌ شود.

Pay Per Click یا همان PPC نیز یکی دیگر از نام‌های این مدل است که ترجمه‌ی تحت ‌اللفظی آن می‌شود «پرداخت به ازای کلیک»؛ به هر صورت همه‌ی این نام‌ها به یک چیز اشاره دارند و آن یک مدل محاسبه‌ی هزینه‌ی تبلیغات است.

تبلیغات کلیکی را می ‌توان شناخته شده ‌ترین شکل تبلیغات آنلاین دانست که سال‌هاست کاربرد دارد و امروزه نیز با اهداف گوناگون از جمله هدایت ترافیک یا خلق مشتری راغب، از سوی تبلیغ‌ دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مدل بازاریابی دیجیتال (تبلیغات دیجیتال)، تبلیغ‌ دهنده به ازای هر بار کلیک روی آگهی تبلیغاتی‌ اش مبلغ مشخصی پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر می ‌توان مدل تبلیغات ppc را راهی برای خرید بازدید برای یک صفحه‌ی مجازی (در مقابل جذب مخاطب ارگانیک) تعریف کرد. (دیوار شیراز)

ساده‌ترین مزیت تبلیغات کلیکی آن است که تبلیغ‌دهنده و نمایش‌دهنده دقیقاً می‌دانند روی هر آگهی چه تعداد کلیک شده و با رهگیری دقیق‌تر نیز می‌توان فهمید چه تعداد از این کلیک‌ها به فروش یا هر اکشن دیگری ختم شده است.

قیمت/ تعرفه تبلیغات ppc بسته به صنعت و عوامل دیگر نظیر ارزش کلید واژه یا حجم کمپین تبلیغاتی متفاوت است. به هر صورت نکته ‌ی مهم در خصوص این نوع تبلیغات آن است که قیمت هر کلیک، باید با ارزشی که از این طریق برای کسب‌ و‌ کار‌ها فراهم می‌شود نسبت درستی داشته باشد.

تاریخچه‌ تبلیغات کلیکی

در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه‌ی شناخته‌ شده و مستند تبلیغات ppc روی یک دایرکتوری آنلاین به نام Planet Oasis به کار گرفته شد. دایرکتوری یاد شده یک اپلیکیشن دسکتاپ حاوی لینک وبسایت‌های خبری و تجاری بود که توسط یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت رایانه‌ای Packard Bell NEC به نام Ark Interface II توسعه یافته بود.

واکنش اولیه‌ ی شرکت‌ های تجاری به مدل «پرداخت به ازای کلیک» با شک و شبهه همراه بود. با این وجود، تا پایان سال ۱۹۹۷، بیش از ۴۰۰ برند برای نمایش آگهی خود علاوه بر هزینه‌ ی قرار دادن آگهی در جایگاه، برای هر کلیک بین ۰.۰۰۵ تا ۰.۲۵ دلار به این شرکت پرداخت می‌کردند. (دیوار شیراز)

در فوریه‌ ی سال ۱۹۹۸ میلادی، جفری بروئر از وبسایت Goto.com (که در آن زمان استارتاپی ۲۵ نفره در حوزه‌ی رایانه بود و بعداً با نام Overture به عنوان بخشی از یاهو به فعالیت خود ادامه داد)

طی کنفرانس TED در کالیفرنیا، نمونه‌ی اولیه‌ی یک موتور جستجو با قابلیت اجرای مدل تبلیغات کلیکی را معرفی کرد. این ارائه و رویداد‌های پی‌آیند آن منجر به شکل‌گیری سیستم CPC شد.

در کل می‌ توان گفت اعتبار مدل پرداخت به ازای کلیک عموماً به بیل گراس (Bill Gross) موسس Idealab و Goto.com نسبت داده می‌شود.

تاریخچه تبلیغات ppc گوگل

شرکت گوگل تبلیغات موتور‌های جستجو را در دسامبر سال ۱۹۹۹ آغاز کرد اما معرفی سیستم تبلیغات گوگل ادوردز (Google AdWords) تا سال ۲۰۰۰ طول کشید. این سیستم به تبلیغ‌ دهندگان اجازه می‌داد برای موتور جستجوی گوگل، آگهی‌های متنی درست کنند.

در آن زمان تبلیغ‌ دهندگان هزینه‌ی تبلیغات خود را در قالب مدل‌های پرداخت به ازای بازدید (CPM) پرداخت می‌کردند، تا اینکه مدل CPC در سال ۲۰۰۲ معرفی شد.

شرکت Overture پس از این موضوع ادعا کرد گوگل قوانین مربوط به ثبت مالکیت ابزار‌های تبلیغاتی‌ اش را نقض کرده و به اتهام نقض پتنت علیه این شرکت شکایت کرد. (دیوار شیراز)

همانگونه که گفته شد، وبسایت Goto.com مدل تبلیغات PPC را از سال ۱۹۹۸ شروع کرده بود، اما بعد‌ها در نوامبر ۲۰۰۱ و تحت عنوان Overture زیر چتر حمایت یاهو قرار گرفت؛

پیش از آن، منبع اصلی تبلیغات موتور جستجوی یاهو را مواردی مثل تبلیغات بنری تشکیل می‌داد. در ماه جولای سال ۲۰۰۳ یاهو بالاخره اعلام کرد قصد دارد Overture را به مبلغ ۱.۶۳ میلیارد دلار خریداری کند.

تبلیغات کلیکی

روش پرداخت به ازای کلیک (Pay per Click یا PPC) یکی از قدرتمندترین و رایج‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی است که در حال حاضر، در بازاریابی دیجیتال در دسترس قرار دارد. تنها در سال 2016 میلادی، 79.38 میلیارد دلار از درآمد گوگل، از سرویس تبلیغات کلیکی گوگل (Google Ads) بوده‌ است.

هر ساله میلیاردها دلار برای تبلیغات کلیکی مصرف می‌شود، بهتر است نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه به این مرحله از تبلیغات رسیده‌ایم. اگرچه چندین دهه است که از روش PPC استفاده می‌شود،

اما در طول این سال‌ها، تغییرات و نقاط عطف بسیار زیادی در آن وجود داشته است. این تغییرات باعث شده‌ است که تبلیغات پولی موتور جستجو (paid search) را بهتر بشناسیم و همچنین به بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC) کمک کرده‌است تا به محبوب‌ترین روش تبلیغاتی دیجیتال تبدیل گردد.

تاریخچه‌ی مدل تبلیغات کلیکی

در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه‌ی شناخته‌شده و مستند تبلیغات CPC روی یک دایرکتوری آنلاین به نام Planet Oasis به کار گرفته شد. دایرکتوری یاد شده یک اپلیکیشن دسکتاپ حاوی لینک وبسایت‌های خبری و تجاری بود که توسط یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت رایانه‌ای Packard Bell NEC به نام Ark Interface II توسعه یافته بود. (دیوار شیراز)

واکنش اولیه‌ی شرکت‌های تجاری به مدل «پرداخت به ازای کلیک» با شک و شبهه همراه بود. با این وجود، تا پایان سال ۱۹۹۷، بیش از ۴۰۰ برند برای نمایش آگهی خود علاوه بر هزینه‌ی قرار دادن آگهی در جایگاه، برای هر کلیک بین ۰.۰۰۵ تا ۰.۲۵ دلار به این شرکت پرداخت می‌کردند.

در فوریه‌ی سال ۱۹۹۸ میلادی، جفری بروئر از وبسایت Goto.com (که در آن زمان استارتاپی ۲۵ نفره در حوزه‌ی رایانه بود و بعداً با نام Overture به عنوان بخشی از یاهو به فعالیت خود ادامه داد)

طی کنفرانس TED در کالیفرنیا، نمونه‌ی اولیه‌ی یک موتور جستجو با قابلیت اجرای مدل تبلیغات کلیکی را معرفی کرد. این ارائه و رویداد‌های پی‌آیند آن منجر به شکل‌گیری سیستم CPC شد.

تاریخچه

در کل می‌توان گفت اعتبار مدل پرداخت به ازای کلیک عموماً به بیل گراس (Bill Gross) موسس Idealab و Goto.com نسبت داده می‌شود.

شرکت گوگل تبلیغات موتور‌های جستجو را در دسامبر سال ۱۹۹۹ آغاز کرد اما معرفی سیستم تبلیغات گوگل ادوردز (Google AdWords) تا سال ۲۰۰۰ طول کشید.

این سیستم به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌داد برای موتور جستجوی گوگل، آگهی‌های متنی درست کنند. در آن زمان تبلیغ‌دهندگان هزینه‌ی تبلیغات خود را در قالب مدل‌های پرداخت به ازای بازدید (CPM) پرداخت می‌کردند، تا اینکه مدل CPC در سال ۲۰۰۲ معرفی شد.

شرکت Overture پس از این موضوع ادعا کرد گوگل قوانین مربوط به ثبت مالکیت ابزار‌های تبلیغاتی‌اش را نقض کرده و به اتهام نقض پتنت علیه این شرکت شکایت کرد. (دیوار شیراز)

همانگونه که گفته شد، وبسایت Goto.com مدل تبلیغات PPC را از سال ۱۹۹۸ شروع کرده بود، اما بعد‌ها در نوامبر ۲۰۰۱ و تحت عنوان Overture زیر چتر حمایت یاهو قرار گرفت؛

پیش از آن، منبع اصلی تبلیغات موتور جستجوی یاهو را مواردی مثل تبلیغات بنری تشکیل می‌داد. در ماه جولای سال ۲۰۰۳ یاهو بالاخره اعلام کرد قصد دارد Overture را به مبلغ ۱.۶۳ میلیارد دلار خریداری کند.

34834 عکس1 - تاریخچه تبلیغات کلیکی

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

شیپور شیراز