تبلیغات یا Advertising شکل غیر شخصی ترفیع است که از طریق رسانه های منتخب به مجرای فروش فرستاده می شود و تحت هر شرایطی لازم است که بازاریاب برای نمایش آن در زمان و مکان مناسب (رسانه و کانال های منتخب) پول پرداخت کند. (دیوار شیراز)
تبلیغات از مدت ها قبل به عنوان روشی برای ترفیع جمعی مورد استفاده قرار می گرفته که در آن می توان یک پیام را به تعداد زیادی از مخاطبان رساند. اما به مرور زمان و افزایش رقابت این رویکرد ترفیع جمعی باعث بروز مشکل شد،
چرا که افراد زیادی در معرض پیام تبلیغات قرار می گرفتند که حتی در گروه مخاطبان هدف هم قرار نداشتند، که نتیجه آن کاهش استفاده ی کارآمد از بودجه ترفیع بود.
امروزه با افزایش رقابت بین کسب و کارها، تبلیغات با رویکرد ترفیع جمعی با توجه به هزینه های زیادی که بر برند متحمل می نماید، همانند گذشته خیلی اثربخش نیست و تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری در بازار هدف، به سه دسته تقسیم میشوند.
با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.
تعریف تبلیغات چیست؟
اگر بخواهیم تعریفی از تبلیغات داشته باشیم، بهتر است ابتدا نگاهی بیاندازیم به آمیخته بازاریابی یا همان 4P معروف بازاریابی. اگر خاطرتان باشد، 4P مخفف عبارت های Product, Price, Place, Promotion است.
آخرین عبارت آمیخته بازاریابی promotion یا ترویج است. ترویج یک قسمت مهم در بازاریابی است که در آن سازمان ها با استفاده از روش ها و راهکارهای مختلف سعی میکنند محصول و برند خودشان را هرچه بیشتر به جامعه معرفی کنند. (دیوار شیراز)
در این میان، تبلیغات یکی از این ابزارهاست که در این مطلب در خصوص آن بیشتر توضیح می دهیم.
اگر بخواهیم تعریف تبلیغات را از زبان یکی از بزرگان این علم بگوییم، وینستون فلتچر گزینه مناسبی است، او در کتابش می گوید:
تبلیغات یکی از راه های ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی است.
ادامه
فلتچر از عبارت های مهمی در تعریفش استفاده کرده است، مانند یکی از راه ها، همانطور که در ترویج گفتیم، تبلیغات یکی از راه ها و ابزارهای ارتباط با مشتری است.
نکته دوم
این تعریف، موضوع ارتباط است، ما با تبلیغات درصدد برقراری ارتباط با مشتری هستیم، حال این ارتباط صرفاً منجر به فروش نمی شود. خیلی از دوستان تبلیغات را صرفاً ابزاری برای فروش می دانند.
پس مطابق این تعریف ما بدنبال برقراری یک ارتباط مناسب با جامعه هدف هستیم تا بتوانیم از این طریق به بهترین شکل ممکن خودمان و محصولاتمان را به آنها معرفی کنیم.
تبلیغات همچنین یکی از ابزارهای مناسب برای ماندگاری نام و نشان تجاری ما در ذهن مشتری است. همانطور که میدانید زمانی می توانیم سازمانی را برند بدانیم که بعنوان یکی از سه گزینه اصلی در ذهن مشتری باشد. (دیوار شیراز)
برای اینکار، خیلی از سازمان ها هزینه های گزافی برای تبلیغات می کنند تا بتوانند نام خودشان را در ذهن مشتری های بالقوه ثبیت کنند.
پس مطابق تعاریف بالا، تبلیغات می تواند یک ابزار برای ارتباط با مشتریان بالقوه باشد تا بتوان پیامی مانند پیام های زیر را به جامعه هدف منقل کرد:
معرفی یک محصول جدید
معرفی محصولات مرتبط با محصولات قبلی
برند کردن یک نام و نشان تجاری جدید
ترغیب مشتریان بالقوه به خرید
یادآوری محصولات به مشتریان قبلی
تغییر سبک مصرف
تغییر رفتارهای اجتماعی
و….
مطمئناً شما هم موافق هستید که برای تبلیغات اصولی باید راه و روش اصولی آن را اجرا کرد تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت. (دیوار شیراز)
تعریف تبلیغات
در زبانها و فرهنگها، اصطلاحات گوناگونی به منظور بیان مفهوم تبلیغاستعمال میگرددمثلاً درلغت عرب «تبلیغ»، دعوت،اعلام ودعایه و امثال آنها،در فرهنگ غربی معمولاً واژه پروپاگاند و یا ایندوكتری نیشن مورد استفاده قرار میگیرد
پروپاگاند از ریشه لغت لاتینی پروپاگاره مشتق شده است كلمه پروپاگاره به معنای نشا كردن برای تولید مجدد گیاه و به تبع تولید كردن و تولید مثل است و معنی وسیعتر و كلیتر آن پخش كردن و افزودن است.
بنابراین از نظر ریشه لغت پروپاگاندتولیداجباری است وبه معنیتولیدخودبخودی نیست.
[1]سادهترین تعریف از تبلیغ از دكتر دانیل استاریچ ارایه شده است وی كه معتقد است .آگهی نمایشی است كه به وسیله یك شخص یا یك مؤسسه معین انتشار مییابد و هدف آن نفوذ در عقاید و اعمل مردم است.
ادامه
درتعریف دیگر”تبلیغ بعنوان روش یاروشهای بهم پیوسته (درقالبیكمجموعه) برای بسیج و جهت دادن نیروهای اجتماعی وفردی ازطریق نفوذدرشخصیت ،افكاروعقایدواحساسات آنها جهت رسیدن به یك هدف مشخص كه اینهدف ممكن است سیاسی، نظامی، فرهنگی و..مشروع و نامشروع باشد.
برخی ازتحلیل گران تبلیغ را نوعی كار آموزشی میدانند و این نوع را بهترین روش تبلیغ بر شمردهاند اگر چه ماهیت تبلیغ با آموزش تفاوت روشن دارد. ولی بسیاری براین عقیدهاند كه تبلیغات وآموزش درتعامل باهمدیگر معنا دارند
كه تعریف ذیل معطوف به این موضوع است:”تبلیغ دربهترین واصولیترین شكل آن یك فعالیت آموزشی است كه به منظور نشر دانش و آگاهیهای سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و نشر ارزشها و سجایای اخلاقی صورت میگیرد. (دیوار شیراز)
در تبلیغات گذشته از انتقال پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده كه در حقیقت یك حركت آموزشی وجود دارد، مسأله تعمیق پیام درجامعه پیام گیرندگان و در نتیجه بسیج افكار عمومی نیز مطرح است كه تحت عنوان ” تنفیذ ” مورد دقت قرار خواهد گرفت.
تبلیغات رامیتوان در خلاصهترین شكل، این گونه تعریف كرد:
فرآیند روشمند ارایهاطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد كردنمؤثر مصرف كنندگان به خرید كالاها و خدمات. واژهها و عبارات«روشمند،اطلاعات مناسب »و «ترغیب و متقاعد كردن مؤثر»،
همگی ناظر بر انجام برنامهریزی در فرآیند تبلیغات است برنامه ریزی در تبلیغات نیز مستلزم شناختعینی رفتار مشتریان، به ویژه رفتار مصرف كنندگان و سایر اجزأمرتبط ومهم دربازار(كالا و خدمات،رقبا و محیط بازار)
یابه عبارتی تحقیقات بازاریابی وهمچنین انجام انواع آزمونها وارزیابی هایی استكه بخش عمده «تحقیقاتتبلیغات» را تشكیل میهد هدف اساسی تبلیغات در درجه اول، ایجاد تصویری مطلوب از نشانه كالا و خدمت در اذهان مخاطب هدف است.
تعریف تبلیغات
تبلیغات، آمیختهای است از صنعت و هنر، نیز وسیلهای برای اطلاع رسانی صحیح و یا غلط، تبلیغات، صنعت و دانشی است گسترده که از علوم دیگر در آن بسیار یافت میشود؛ به عبارتی دیگر، تبلیغات، مجموعهای از دانش های متفاوت است که توسط آن میتوان اطلاعاتی را به جامعه القاء کرد. (دیوار شیراز)