تفاوت تبلیغات آنلاین و آفلاین

تفاوت تبلیغات آنلاین و آفلاین

همانطور که همگی اطلاع دارید هر کمپینی که برگزار می شود یا برای فروش بیشتر می باشد و یا برای برندینگ که در هر صورت اینده برندینگ هم به فروش بیشتر ختم میشود . (شیپور شیراز)

در کل تبلیغات به دو دسته تقسیم میشوند آفلاین و آنلاین که مسلما این دو هم شباهت هایی دارند و هم تفاوت هایی که در ادامه در سایت تبشی به بررسی تفاوت ها میپردازیم با ما همراه باشید.

تفاوت‌ها:

۱.افراد مختلفی که هم در حوزه تبلیغات انلاین کار کرده اند و هم در حوزه تبلیغات انلاین به این موضوع پی برده اند که تبلیغات انلاین ابزار بهتری را در اختیار میگذارد و اینکه در این نوع تبلیغات افراد به راحتی میتواندد بفهمند که کدام روش بازاریابی روی مخاطبانشان تاثیر بیشتر دارد، (شیپور شیراز)

اما بالعکس در تبلیغات افلاین به  سختی و با هزینه های گزاف میتوان به همچین موضوعی پی برد و گاهی اوقات به هیچ وجه نمیتوان به این موضوع پی برد مگر در شرایطی خاص که به صرفه نمیباشد

۲.باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در تبلیغات افلاین زیابیی طرح حرف اول و اخر را میزند و همین موضوع سبب میشود که تبلیغ شما برای شما نتایج مطلوبی را برای شما به ارمغان اورد، (شیپور شیراز)

اما در حوزه تبلیغات انلاین باید به این نکته توجه داشته باشیم که کدام روش برای مخاطب جذاب تر میباشد و صرفا به زیبایی طرح ختم نمیشود و عوامل بسیار دیگری در آن دخیل میباشند  و مدام باید روش های مختلف را تست بکنیم و هر کدام که باز خورد بهتری داشت باید ان را به کار بگیریم .

شاید یک بنر زیبا به تنهایی نتیجه دلخواه  را برای شما به ارمغان نیاورد و مواردی همچون استاندارد بودن بنر – محتوای بنر – کال تو اکشن بودن بنر نیز در آن دخیل باشد و همانطور که گفته شد زیبایی به تنهایی کفایت نمیکند و ممکن است همان بنر ساده اما استاندارد برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد .

بازاریابی آفلاین یا بازاریابی آنلاین؟ کدام به صرفه تر است؟

یکی از اولین اتفاقاتی که در وضعیت بی‌ثبات اقتصادی برای شرکت‌های می‌افتد استفاده از تکنیک‌های انقباضی در حوزه بازاریابی آفلاین و تبلیغات است. البته اگر در مورد ایران بخواهیم صحبت کنیم حوزه تحقیق و توسعه و منابع انسانی را باید به بحث انقباضی اضافه کنیم. (شیپور شیراز)

با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز از بهار سال ۱۳۹۷ تاکنون بسیاری از شرکت ها دست به تعدیل نیروی انسانی، حذف بودجه‌های تبلیغاتی ، بازاریابی آفلاین و درنهایت فعالیت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ خود زده‌‍‌اند.

گواه این مدعا را می‌توان به کم شدن بیش‌از پنجاه درصدی حجم تبلیغات بنری، کلیکی و تبلیغات همسان اشاره کرد، چیزی که در سال پیش رشد بالایی را مخصوصا در حوزه تبلیغات همسان پیش‌بینی می‌شد.

کدام بازاریابی

فراموش نکنید که در دوران رکود مصرف‌کننده نهایی به راحتی گذشته هزینه نخواهد کرد و انتخاب خود را محدود به گزینه‌های برتر در ذهن خود یا TOM می‌کند و ترجیح می‌دهد هزینه‌های خود را مدیریت کند، پس به سراغ گزینه‌ای می‌رود که هم کیفیت بهتری دارد و هم در ذهنش جایگاه مناسب‌تری دارد. (شیپور شیراز)

اما واقعا در دوران رکود اقتصادی شرکت‌ها و برندها باید به سراغ چه نوعی از فعالیت‌های بازاریابی آفلاین و تبلیغاتی بروند؟ تبلیغات آفلاین به سبک ATL و BTL بهتر است یا تبلیغات دیجیتال یا …؟

جواب این سوال نیاز به بررسی شاخص‌های فراوانی دارد، اما اگر بخواهیم نگاهی به میزان بودجه ای که برای تبلیغات آفلاین باید در نظر گرفت در مقایسه با بودجه تبلیغات دیجیتال داشته باشیم بی‌شک کفه‌ی ترازو به سوی تبلیغات دیجیتال یا بهتر است بگوییم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.

این موضوع در مورد امکان محاسبه اثربخشی تبلیغات به نسبت هزینه نیز صادق است، چرا که برای تبلیغات آفلاین محاسبه میزان اثربخشی کار به نسبت دشوارتری است درحالیکه در تبلیغات آنلاین پایه کار براساس شاخص‌های اندازه‌گیری کلیدی یا همان KPI استوار است.

آنلاین یا آفلاین؛ خطوطی که روز به روز محو‌تر می‌شوند

باید خاطرنشان ساخت که مرز‌های میان حوزه‌های آفلاین و آنلاین روز به روز در حال محو‌تر شدن هستند چرا که مفاهیمی مثل تلویزیون و تبلیغات محیطی نیز هر روز دیجیتالی‌تر می‌شوند. (شیپور شیراز)

با ظهور تلویزیون‌های اینترنتی، در نهایت تمام تبلیغات تلویزیونی به سمت هدفمند شدن خواهند رفت و انتظار می‌رود هزینه‌ی تبلیغات محیطی دیجیتالی نیز تا سال ۲۰۲۲ از ۵ میلیارد دلار عبور کند.

دسترسی به فناوری و دیتا، به کانال‌های سنتی رسانه‌ای اجازه می‌دهد بسیار هدفمند‌تر و اثربخش‌تر از قبل عمل کنند و بتوان این عملکرد را ارزیابی کرد. اما اجازه دهید فعلاً به همان شیوه‌ی سنتی آفلاین و آنلاین را از هم تفکیک کنیم.

تبلیغات آنلاین برای اغلب کسب‌و‌کار‌های کوچک نه‌تنها کافی است بلکه به شدت نیز موثر واقع می‌شود. از طرف دیگر، تبلیغات آفلاین نیز معمولاً برای کمپین‌های پرهزینه و با بودجه‌ی بالا در نظر گرفته می‌شود.

اما همین تبلیغات، هم برای کسب‌و‌کار‌های محلی و هم برای کسب‌و‌کار‌های بزرگ‌تر و حتی چندملیتی که بخواهند با دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان عام، روی آگاهی از برند خود کار کنند نقش مهمی ایفا می‌کند.

تبلیغات آنلاین یا آفلاین

می‌توان کل استراتژی را آفلاین یا آنلاین طراحی کرد، از سطح آگاهی گرفته تا تعامل، نیت خرید و در نهایت تبدیل. اما اگر این دو در بخش‌های مختلف سفر مشتری (Customer Journey) با هم مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند اثربخشی بیشتری از خود نشان دهند. (شیپور شیراز)

در واقع می‌توان گفت موفق‌ترین تجربه‌ها در این زمینه روی خلق مسیری ایده‌آل برای مشتری با نقاط تماس آفلاین و آنلاین تمرکز دارند و در آنها از آگهی‌هایی استفاده می‌شود که با رویکرد چندکاناله، مکمل یکدیگر واقع می‌شوند.

تبلیغات آفلاین برد بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توانند به مخاطبی دسترسی پیدا کنند که هیچ‌گاه نمی‌توان در فضای آنلاین به آنها دسترسی داشت. اما اجرای تبلیغات آفلاین، به خاطر هزینه‌های بیلبورد، بنر، تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی و غیره، مخارج سنگینی دارد.

از طرف دیگر شاید بتوان گفت تبلیغات آفلاین می‌تواند در مقایسه با کانال‌های آنلاین تبلیغات، هزینه به ازای (۱۰۰۰) بازدید یا CPM ارزان‌تری داشته باشد. تبلیغات آنلاین نیز به خاطر بُرد ظریف‌تر، بازگشت سرمایه‌ی بهتر (ROI)، و قابلیت اندازه‌گیری‌اش مفید واقع می‌شود؛ اما ممکن است در مقایسه با تلویزیون، هزینه به ازای (۱۰۰۰) بازدید بیشتری داشته باشد.

به بیان دیگر، تبلیغات آفلاین برای فعالیت‌های مرتبط با بخش بالایی قیف فروش که در آنها بُرد بیشتر و آگاهی از برند مهم است مناسب‌تر شمرده می‌شود. (شیپور شیراز)

در حالی که با حرکت به سمت بخش‌های پایینی این قیف، بازاریابی تبدیل محور و مبتنی بر جذب مشتری روی کانال‌های آنلاین بهتر جواب می‌دهد؛ مثل تبلیغات CPA یا تبلیغات CPI.

photo5782669269719429977 - تفاوت تبلیغات آنلاین و آفلاین

شیپور شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز