آشنایی با روش های دیجیتال مارکتینگ منجر به شناخت بیشتر کسب و کار از رسانه هایی دارد که با فعالیت در آن قادر است با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را برای خود به ارمغان بیاورد. (شیپور شیراز)
راهکارهایی که می تواند تمام در محیط وب اجرا شود و از رسانه های جمعی مثل تلویزیون و رادیو به منظور توسعه برند استفاده گردد. در حال حاضر روش ها و ابزارهای مختلفی برای توسعه برند در فضای دیجیتال وجود دارد، در این مطلب در سایت تبشی ما قصد داریم بهترین راهکارهای موجود را توضیح دهیم اما باید به این نکته توجه داشته باشید که:
هر کسب و کاری باید استراتژی خود را برای تبلیغات داشته باشد، با یک نسخه نمی توان حال تمام کسب و کارها را خوب کرد!
روش ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال
بعضی ها روش های تبلیغاتی را بر اساس نوع رسانه دسته بندی می کنند، بعضی ها بر اساس نوع مشتری، بعضی ها بر اساس کیفیت و بازخورد.
همه ی روشهای بالا برای دسته بندی ابزارهای بازاریابی دیجیتال درست است. اما در تمامی مراحل چینش یک استراتژی دیجیتال باید توجه داشت که برند مذکور کیست، چه مشتریانی دارد، هدفش چیست، چه کار کرده، چقدر بودجه دارد و … تا بتوان بر اساس داده های واقعی روشهای مناسب تبلیغات در حوزه دیجیتال را به وی معرفی نمود. (شیپور شیراز)
پیش درآمدی بر تبلیغات دیجیتال
تبلیغات دیجیتال به هر گونه تبلیغاتی که به صورت آنلاین انجام میشود اشاره دارد. کانالهای مختلفی در دسترس آگهیدهندگان قرار دارند تا آگهیهای خود را در آنجا قرار دهند و هر کانال ابزارهایی را برای مدیریت کمپینهای تبلیغاتی در خود دارد.
هر کانالی از فرمتهای تبلغاتی و گزینههای مکانیابی مختلفی برای جلب توجه مشتریان بالقوه پشتیبانی میکند. همچنین کانالهای مختلف از مقیاسهای متفاوتی برخوردار هستند که بر اساس آنها از آگهیدهندگان هزینه دریافت میشود. به طور خلاصه، آگهیدهندگان گزینههای زیادی را برای فکر کردن در اختیار دارند.
از دیدگاه آگهیدهنده، مسئلهی اصلی خرید فضای تبلیغاتی در وبسایت ناشران به منظور دسترسی به مخاطبان مورد نظر خود است. آگهیدهندگان گاهی این کار را به صورت مستقیم و رو در رو و یا با خرید تبلیغات برنامهریزی شده از طریق نرمافزار تبلیغات انجام میدهند. (شیپور شیراز)
ابزارهای مدیریت کمپینهای تبلیغاتی به آگهیدهندگان کمک میکند تا از طریق کانالهای تبلیغاتی مختلف آگهیهای خود را ارائه کرده و مدیریت کنند. این کانالها شامل نمایش، ویدئو، موبایل، شبکههای اجتماعی و جستجو میشوند.
علاوه بر این، محصولات مدیریت کمپین آگهیدهنده پلتفورمهای طرف تقاضا (DSP) را شامل میشوند، چرا که برای ارائهی پیشنهاد و ارائهی تبلیغات به صورت آنی از طریق تبادل تبلیغات لازم هستند.
انواع روش ها
بازاریابی پورسانتی
در این نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای ارتقای محصولات یا خدمات فردی دیگر در وب سایت خود، پورسانت دریافت می کنید.
تبلیغات بومی
از دیگر انواع روش های دیجیتال مارکتینگ می توان به تبلیغات بومی اشاره کرد. تبلیغات بومی به تبلیغاتی اشاره دارد که اصولا بر اساس محتوا هستند و در کنار دیگر تبلیغات بدون هزینه در یک پلتفرم نمایش داده می شوند. (شیپور شیراز)
پست های اسپانسردار BuzzFeed یک مثال خوب از تبلیغات بومی هستند البته افراد زیادی تبلیغات شبکه های اجتماعی را نیز از دسته تبلیغات بومی می دانند مانند فیسبوک و اینستاگرام.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در واقع به نرم افزاری اشاره دارد که به صورت خودکار فعالیت های بازاریابی پایه ای شما را انجام می دهد.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یک استراتژی از پیش تعیین شده برای ایجاد محتوای جذاب، پیوسته، مرتبط و با ارزش افزوده است تا توجه مخاطبان هدف را به سمت یک کسب و کار جذب کرده و در نهایت با ایجاد حس اعتماد منجر به فروش می شود. (شیپور شیراز)
Content Marketing و یا بازاریابی محتوا یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ است که استفاد هوشمندانه از این روش در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ بوده است؛ و روند رو به رشد این استفاده از این روش گواه موثر بودن آن است.
زمانی این نوع از بازاریابی میتواند موفق باشد که محتوای تولیدشده محتوای مناسب وجذابی باشد.
در ابنجا چند نکته مهم، در ارتباط با تولید محتوای خوب را بررسی میکنیم:
- ساده، بدون هرگونه پیچیدگی باشد.
- داستانگونه باشد تا خواننده را تا انتهای مقاله نگه دارد.
- پاسخ سوالاتی را که برای خواننده در حین خواندن برایش پیش میآید را بدهد.
- خواننده با خواندن مقاله شما چیزی را فراگیرد که نمیدانسته است. (شیپور شیراز)
ایمیل مارکتینگ
به عنوان موثرترین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ که یک کسب و کار با استفاده از آن می تواند به جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی خود بپردازد، ایمیل مارکتینگ است!
فرآیند ایمیل مارکتینگ چیزی فراتر از خریدن یک لیست ایمیلی و بمباران کردن صندوق دریافت ایمیل های موجود با پیغام های بدون استراتژی فکر شده است.
در واقع برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق و رسیدن به این اعداد و ارقام، لازم است تا لیست ایمیلی خودتان را، از مشتریان بالقوه کسب و کار خودتان بسازید.
افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) و یا بازاریابی معرف یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ محبوب برای بلاگر ها و صاحبان وب سایتهای پر ترافیک است تا با معرفی محصولات و خدمات دیگران به کسب درآمد بپردازند. (شیپور شیراز)
در این روش بر خلاف روش بازاریابی کلیکی که به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می شود. وب سایت فقط در ازای معرفی محصول به کاربران خود هزینه دریافت می کند.
افیلیت مارکتینگ می تواند به صورت یک مقاله یا نقد و بررسی برای معرفی یک کسب کار انجام پذیرد؛ و وب سایت مبدا به ازای هر خرید و یا ثبت نام در سایت مقصد پورسانت دریافت می کند.
تبلیغات کلیکی (CPC / PPC)
برای توضیح بازاریابی معرف، از این نوع تبلیغات تحت عنوان انواع روش های دیجیتال مارکتینگ نام بردیم.
در این روش، بنا بر قرارداد هر کسب و کار در ازای هر کلیک بر روی لینک یا بنری که منتهی به وب سایتش می شود، مبلغ مشخصی به سایت لینک دهنده پرداخت می کند.
تبلیغات کلیکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ که سیستم تبلیغاتی موتور جستجو گوگل (SEM) نیز از آن استفاده می کند.
تعداد کاربرانی که با کلیک بر روی لینک مورد نظر وارد وب سایت شما شده اند با کمک نرم افزار و یا افزونه های مختلف مانند گوگل آنالیتیکس و وب مستر قابل اندازه گیری هستند. (شیپور شیراز)

شیپور شیراز
کلام آخر
انواع روش های دیجیتال مارکتینگ بی شمار و متعدد است و به مرور زمان و به وجود آمدن تکنولوژی های جدید این عرصه رو به گسترش است.
در این مقاله سعی شد تا فقط به انواع روش های دیجیتال مارکتینگ پرکاربرد پرداخته شود.
صاحبان کسب و کار های مختلف با توجه به نوع خدمات و کالاهای قابل ارائه خود و بخش بندی مشتریان خود باید به انتخاب روش مناسب برای بازاریابی دیجیتال بیزنس خود بپردازند.
انتخاب نوع مناسب از بین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ مهم ترین قدم برای شروع فعالیت در این زمینه است. (شیپور شیراز)