مفهوم بازاریابی از دیدگاه افراد مختلف

مفهوم بازاریابی از دیدگاه افراد مختلف

مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کار‌ها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست. (شیپور شیراز)

جمله‌ای معروف از ام سی کنا می‌گوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما مفهوم بازاریابی چیست؟ در ادامه این مقاله از تبشی با پاسخ به سوال مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.

تعریف بازاریابی از نگاه بلومبرگ (Toby Bloomberg)

“کاتلر مارکتینگ را تأمین نیازهای مشتریان و سودآوری معرفی کرده است. از نظر من این تعریف مفهومی فراتر دارد و صرفاً به معنی افزایش قابلیت‌های محصول نیست. متخصصین بازاریابی نسبت به تجربه ۳۶۰ درجه استفاده مشتری از محصول مسئولیت‌پذیری داشته باشند.”

تعریف بازاریابی از نظر لوینسون

جی کنراد لوینسون ازجمله نویسندگان معروف در مدیریت کسب‌وکار و نویسنده کتاب معروف گوریلا مارکتینگ است. کتاب‌های او ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در مدیریت کسب‌وکار و بازاریابی است.

کتاب گوریلا مارکتینگ لوینسون مهم‌ترین منبع در بازاریابی پارتیزانی است و در برنامه تدریس MBA دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

“بازاریابی هر ارتباطی است که در کسب‌وکار با افرادی خارج از کسب‌وکار، برقرار می‌کنید. مارکتینگ هنر تغییر ذهنیت مردم نسبت به هر چیزی است.

بازاریابی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا با فروش بهتر محصولات خود، سودآوری داشته باشید. بازاریابی فرصتی برای همکاری با کسب‌وکارهای دیگر و ایجاد روابط کاری فراهم می‌کند.” (شیپور شیراز)

تعریف بازاریابی از نظر جان جانستچ (John Jantsch)

John Jantsch از متخصصین بازاریابی و نویسنده کتاب duct tape marketing (راهنمای کاربردی برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک) است که از کاربردی‌ترین کتاب‌ها برای موفقیت در بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است.

جان جانستچ درزمینهٔ سئو نیز فعال است و کتابی در این باره منتشر کرده است.

جان جانستچ در تعریف مارکتینگ می‌گوید: “مارکتینگ آگاهی بخشیدن، جلب علاقه و اعتماد افرادی است که به محصول ما نیاز دارند.”

انجمن تخصصی بازاریابی (The Chartered Institute of Marketing)

“بازاریابی مدیریت یک فرآیند است. فرآیند شناخت و پیش‌بینی نیازهای مشتریان و تلاش برای کسب رضایت آن‌ها با هدف سودآوری است.”

تعریف بازاریابی از دیدگاه دکتر امیر اخلاصی

دکتر اخلاصی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و از متخصصین در حوزه بازاریابی و برندینگ هستند. ایشان مفهوم بازاریابی را در کتاب “اصول بازاریابی برای مدیران اجرایی ” این‌طور بیان کرده‌اند و در ادامه تعریف کاتلر را نیز به‌عنوان تعریف معتبر بازاریابی آورده‌اند.

“تعریف بسیار ساده‌ای از بازاریابی وجود دارد که کماکان موردقبول است، در این تعریف بازاریابی به انجام دادن عملی در کسب‌وکار اطلاق می‌شود که موجب رضایت مشتری گردد؛ (شیپور شیراز)

بنابراین، کسب‌وکار منجر به رضایت مشتری شده و از طریق این رضایت، هم‌زمان سودآوری برای سازمان حاصل می‌شود. درواقع هم رضایت مشتری و هم سودآوری سازمان به دست می‌آید.”

۱- پیتر دراکر (یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل‌دهی اصول و اساس تجارت مدرن)

بازاریابی چارچوب یک تجارت است که باید از نگاه مشتری دیده شود.

۲- رجیس مک‌کِنا (بازاریاب مشهوری که علاوه بر کار با اپل ، مایکروسافت و … به نام بازاریاب اسطوره ای مشهور است)

بازاریابی تمام چیز یک تجارت است.

۳- فیلیپ کوتلر (چهره ی تأثیرگذار بازاریابی در جهان و مؤلف ده ها کتاب در زمینه بازاریابی)

بازاریابی ساز و کاری اجتماعی است که در آن همه با توجه به نیاز و تولید به تبادل محصول و خدمات خود با یکدیگر می پردازند.

تعاریف مختلف بازاریابی

بازاریابی فرایندی است که توسط آن یک شرکت سودآور نیازهای مشتری را به درآمد تبدیل می کند.

با طراحی بصری ، بازاریابی با پیام مناسب / دلیل مناسب و شخص مناسب مطابقت می یابد . کسی را پیدا کنید که با محصول ، خدمات شما ارتباط شخصی داشته باشد و به روشی غیرقابل مشاهده و دعوت کننده باشد. (شیپور شیراز)

بازاریابی می تواند به اندازه ایجاد شبکه در یک رویداد ساده یا به همان اندازه پیچیده باشد به عنوان یک کمپین جهانی چند میلیون دلاری که ادغام چاپ ، دیجیتال ، روابط عمومی ، رسانه های اجتماعی و پخش یک پیام خاص با یک هدف واحد را در اختیار دارد.

برخی از بهترین نتایج بازاریابی از ساده ترین ابتکارات حاصل می شود. ساده نگه داشتن بعضی اوقات بهترین استراتژی است.

بازاریابی در حال ایجاد برند شماست و مردم را متقاعد می کند که نام تجاری شما (به معنی محصول / خدمات / یا شرکت شما) بهترین و محافظ از روابطی است که شما با مشتریان خود ایجاد می کنید.

بازاریابی پاسخگوی نیازها و خواسته های یک مصرف کننده است.

در راستای اهداف تجاری شرکت ، بازاریابی منابع کمیاب مصرف کنندگان ، توجه و درآمد آنها را به سمت درآمدهای سودآور جذب می کند. بازاریابی فرایند دریافت یک محصول یا خدمات از یک شرکت به مشتریان نهایی خود از طریق توسعه محصول تا فروش نهایی و پشتیبانی پس از خرید است.

برای این منظور ، بازاریابی شامل اهداف تجاری ، مشتریان هدف ، استراتژی های بازاریابی ، تاکتیک های بازاریابی و معیارهای مرتبط می باشد. به عنوان یک عملکرد ،

بازاریابی در کل فرآیند خرید مشتری شامل تحقیق ، تعامل ، خرید ، خرید پس از خرید (از جمله پشتیبانی و بازده های اضافی) و پشتیبانی گسترش می یابد. (شیپور شیراز)

پیتر دراکر

هدف بازاریابی زائد کردن فروش است؛ و در واقع هدف از انجام این فرایند، شناخت و درک مشتری است به گونه ای که کالا و خدمات ارائه شده منطبق بر نیازهای مشتریان بوده و این کالاها و خدمات، خود، خود را بفروش برسانند.

تعریف ساده ولی جامعی از بازاریابی

بازاریابی، فرآیند جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. این امر بواسطه تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و درک منافع مشتریان(و ذینفعان) شما اتفاق می افتد. بازاریابی به کلیه جنبه های یک تجارت، از جمله: توسعه محصول؛ روش های توزیع؛ فروش و تبلیغات مربوط می شود.

تعریف بازاریابی و نتیجه

مقالات بسیار زیادی در مورد مفهوم و تعریف بازاریابی در قرن حاضر در دنیا وجود دارد. روند توسعه و پیشرفت علوم، موجب توسعه و پیشرفت مفهوم و علم بازاریابی نیز گردیده است.

امروزه امکان آغاز کسب و کاری موفق و حتی کوچک بی آنکه چیزی از مفاهیم و تعریف بازاریابی بدانیم بسیار کم است.

بد نیست اشاره شود که امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد؛ آگاهی و شناخت نسبت به بازاریابی و مدیریت کسب و کار را در الویت خود قرار داده اند. (شیپور شیراز)

000 - مفهوم بازاریابی از دیدگاه افراد مختلف

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز