به شیوهای از ” تبلیغات غیر مستقیم ” که آگهی دهنده، پیام خود را به گونهای طراحی میکند که از حاشیه های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره بگیرد (آگهی شیراز)
تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد، بدین منظور، از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده میشود.
با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.
تبلیغات نامرئی یا تبلیغات غیر آشکار
حاشیه های پایین گسترهی شنوایی شدتی، شامل صداهای در حدود چند دسی بل بوده که در شرایط معمولی شنیده نمیشود؛ و حاشیه های پایین گسترهی شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از 20 هرتز است.
در سال 1979، در چند فروشگاه زنجیرهای آمریکایی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاه ها، صدای ضبط شدهی “من دزدی نمیکنم!” را با شدت صوتی کم در هر چند ثانیه به موسیقی اضافه کردند،
به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمیکرد؛ طبق ادعا، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت ها در فروشگاه ها به 37 درصد کاهش یافت.
حاشیه های پایین گسترهی بینایی، عمدتاً شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدت وقت کوتاه میباشد.
چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت وقت آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلاً یک بیستم ثانیه)، نمیتواند تشخیص دهد. (آگهی شیراز)
تبلیغات نامرئی
تبلیغات نامرئی ، در احساس خودآگاه تأثیر ندارد، ولی امکان دارد بر احساس خودآگاه به ویژه که این نوع آگهی را میتوان به دفعات و به طور نا آشکار در رسانه های صوتی و تصویری و اینترنت قرار داد، تأثیر بگذارد.
گزارش های پراکندهای وجود دارد که بیان میکند ترکیبی از شگردهای تبلیغات نامرئی و نگاره سازی و روانشناسی میتواند در رسانه های چاپ هم مورد استفاده قرار بگیرد، و تصاویری رسم گردد که احساس ناخودآگاه انسان را متأثر بکند.
مطابق گزارش های تائید نشده، در برخی از رسانه های کشور های صنعتی و در برخی از تبلیغات فراملی از این شگرد ترکیبی برای منظور های تاثیرگذاری جنسی بر مخاطبان آگهی استفاده میشود.
مزایای تبلیغات پنهان
در اختیار داشتن گروهی از بییندگان که قصد دیدن سریال یا فیلم مورد علاقه خود را دارند. در مقایسه با تبلیغات آشکار، هزینه بسیار کمتری دارند. در صورت موفقیت فیلم یا سریال، مخاطبین بیشتری برای تبلیغات پنهان فراهم فراهم میشود.
کالای مربوط به برند مورد نظر با فیلم تلفیق شده و به نوعی با سبک زندگی مخاطبین عجین میشود. امکان فیلتر کردن تبلیغات پنهان وجود ندارد.
در مقابل در تبلیغات آشکار و مستقیم تلویزیونی، این امکان برای مخاطبین وجود دارد که شبکه تلویزیون را عوض نمایند.
با وجود زمان بسیار اندکی که میتوان در یک فیلم یا سریال تلویزیونی به تبلیغات پنهان اختصاص داد، این نوع تبلیغات اثرات آنی و تاثیرگذاری دارند. (آگهی شیراز)
افزایش تمایل مخاطبین به خرید محصول مورد نظر از طریق ایجاد حس همزاد پنداری با قهرمان داستان. عدم نیاز به قطع جریان فیلم و عدم نارضایتی بینندگان تلویزیونی.
صحه گذاشتن افراد نامدار بر محصول یا برند مورد نظر. میزان ماندگاری تبلیغات با ماندگاری فیلم پیوند میخورد.
موارد استفاده تبلیغات پنهان
تبلیغات پنهان در برنامه های خبری: این روش در تبلیغات پنهان روشی نوین به حساب می آید که با نام بردن از شرکت مربوطه در خلال خبر، یا بیان مشارکت شرکت تولید کننده در جشنواره خیرخواهانه
و از این قبیل فعالیت ها علاوه بر ساخت وجهه مثبت از شرکت مربوطه به صورت نا محسوس اشتیاق و جلب توجه را در مخاطب ایجاد میکند. البته استفاده از برند در دکور برنامه نیز نوعی از این تبلیغات محسوب میگرد
تبلیغات پنهان در کتاب ها و بازی های رایانه ای:
استفاده از تبلیغات ناموحسوس تنها در رسانه های تصویری رادیو و تلویزیون و فیلم دسته بندی نمیگردد.
این نوع تبلیغات را در کتابها، روزنامه ها، بازی های رایانه ای و موسیقی نیز به وضوح می توان یافت که تبلیغات پنهان در کتاب ها که اغلب مورد استقبال تعدا زیادی از برند های مشهور بالاخص سازندگان جواهرات می باشد
بدین صورت که در متن کتاب یا رمان با ذکر نام برند و بیان زیبایی آن بشیوه ای کاملا زیرکانه برند خود را معرفی و برجسته سازی می کنند. و دربازی های رایانه ای که تبلیغات به وفور به چشم می خورد (آگهی شیراز)
بطور مثال استفاده از تبلیغات محیطی در بزرگراه ها نمادی ازبرند های مطرح می باشد که خود به نحوی هوشمندانه تبلیغ نموده و با اینکه بازیکن این بازیها تمرکز روی آن ندارد اما کاملا در ذهن مخاطب نهادینه میگردد.
تبلیغات پنهان در اهنگ و موسیقی:
شرکت های تولید آهنگ و موسیقی نیز از این قافله جا نمانده اند و برای دنیای تبلیغات فعالیتهای درخور توجهی ارائه داده اند بدین گونه که از خوانندگان مطرح در ساخت برنامه های خود استفاده نموده و در آن تبلیغات پنهان خود را میگنجانند.
یا در شعر های سروده شده ای که قالب آن تبلیغاتنامحسوس از شرکت مورد نظر می باشد و هوشمندانه ترین قسمت این ماجراگنجاندن این تبلیغات در آهنگ ها شعرهای کودکانه است
که باعث نهادینه شدن برند ازکودکی تا بزرگسالی در ذهن مخاطبان است که این خود ترفندی برای پایدار نمودن برند شرکت ها میباشد. (آگهی شیراز)

آگهی شیراز