انواع تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی

دنیای بازاریابی آنلاین دارای بخش‌های مختلفی است که می‌توان گفت اکثریت تجارت‌ها شناخت درستی از آن‌ها ندارند. یکی از این بخش‌ها نوعی بازاریابی با عنوان بازاریابی تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click می‌باشد که در صنعت بازاریابی دیجیتالی آن را PPC می‌نامند. (شیپور شیراز)

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی که عمدتاً بر مبنای کلمات کلیدی شکل گرفته‌اند، انواع مختلفی داشته و در منابع گوناگونی قابل استفاده هستند. اگرچه معتبرترین این نوع از تبلیغات، تبلیغات کلیکی گوگل است، اما بازهم منابع مختلف دیگری نیز وجود دارند که بتوان از آن‌ها نهایت بهره را برد.

در ادامه در این مطلب به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.

تبلیغات کلیکی گوگل یا Google PPC Ads

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی و بزرگترین پایگاه معرفی و لینک‌دهی سایت‌های گوناگون، نقطه عطف تمام تبلیغات آنلاین به‌حساب می‌آید.

گوگل به خاطر سیستم یکپارچه و پرقدرت خود، قوی‌ترین شبکه تبلیغاتی اینترنتی نیز محسوب می‌شود. بنابراین جای تعجب ندارد که پراستفاده‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی PPC در گوگل ثبت شده باشند.

گوگل ابزاری جامع و یکپارچه با عنوان Google Ads که نام پیشین آن Google AdWords بود در اختیار وب‌مسترها قرار داده است. در قسمتی از این پنل حرفه‌ای و گسترده، بخش تبلیغات موسوم به Search Ads وجود دارد. (شیپور شیراز)

از این طریق شما می‌توانید تبلیغات خود را به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن برای گوگل ارسال کرده و سفارش خود را به‌صورت خودکار ثبت کنید. برای این کار کافی است بودجه موردنظر خود را در پنل مربوطه واریز کرده و سپس تبلیغ خود را ثبت کنید.

درنهایت تبلیغ شما در صفحات نتایج جستجوی مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما قرار می‌گیرد و درازای هر یک کلیکی که کاربران روی آن می‌کنند، شما مبلغی را پرداخت می‌کنید.

تبلیغات کلیکی شبکه‌های اجتماعی

اگرچه تبلیغات گوگل تقریباً تمام سطح وب را از آنِ خود کرده است، اما تبلیغات کلیکی در منابع دیگری نیز قابل‌رؤیت هستند. شاید بتوان گفت که بعد از تبلیغات یکپارچه گوگل، تبلیغات PPC شبکه‌های اجتماعی احتمالاً بیشترین مخاطب و مشتری را دارند.

در این بخش نیز یک شبکه اجتماعی حکمرانی می‌کند و آن چیزی نیست جز Facebook.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک با بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال، بعد از خریداری شرکت‌های واتس‌اپ (WhatsApp) و اینستاگرام (Instagram) حالا بیش‌ازپیش کاربران اینترنتی را با سرویس‌های خود همراه کرده است و از این حجم بالا، به‌منظور جذب تبلیغات زیادی استفاده کرده است. (شیپور شیراز)

دو شیوه‌ی رایج برای تبلیغات کلیکی

از میان انواع روش های تبلیغ کلیکی، دو روش بیشتر از بقیه به‌کار گرفته می‌شوند:

  • تبلیغ در موتورهای جستجو
  • تبلیغ در پلتفرم های توزیع و نمایش تبلیغ

تبلیغ در موتورهای جستجو

در واقع زیرمجموعه‌ی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) محسوب می‌شود. بازاریابی موتورهای جستجو را به دو شیوه می‌توان انجام داد.

شیوه‌ی اول، استفاده از سئو است تا سایت شما به‌ صورت رایگان در صفحات نتایج جستجو نمایش داده شود (نمایش ارگانیک یا طبیعی).

شیوه‌ی دوم هم این است که به موتورهای جستجو پول بدهید تا شما را در کنار نتایج ارگانیک، نشان دهند. موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل و بینگ، برای نمایش تبلیغ از روش PPC استفاده می‌کنند. (شیپور شیراز)

به این معنا که اگر شما تبلیغ یک سایت را ببینید و روی آن کلیک نکنید، هیچ هزینه‌ای به حساب تبلیغ‌دهنده منظور نخواهد شد.

و البته معنای دیگر این است که اگر بیکار باشید و بدون دلیل، مدام روی تبلیغ‌های یک تبلیغ‌دهنده کلیک کنید، می‌توانید اعتبار تبلیغاتی او را به صفر برسانید و برایش هزینه‌سازی کنید.

بازاریابی کلیکی یکی از راه استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو برای بدست آوردن کلیک بر روی وب‌سایت است. زمانی‌که شما در حال جستجوی کلمه‌ای در گوگل هستید،

حتما این تبلیغات را مشاهده کرده‌اید. تبلیغات گوگل با کلمه AD به رنگ سبز در کنار نام برخی از سایت‌ها نمایش داده می‌شود که مخفف Advertising یا همان تبلیغات می‌باشد.

تبلیغ در موتورهای جستجو

همچنین موتور جستجوی گوگل علاوه بر فعالیت در زمینه‌ی بازاریابی موتورهای جستجو، در وب‌سایت‌های مختلف با استفاده از پلنِ AdSense به تبلیغ می‌پردازد .

برای نمونه حتما به کادرهای کوچک تبلیغاتی که از طرف گوگل در سایت‌های مختلفی مانند w3schools قرار گرفته است، توجه کرده‌اید.

شبکه های توزیع و نمایش تبلیغ

روش دوم برای تبلیغ کلیکی این است که به سراغ شبکه های توزیع و نمایش تبلیغ بروید. (شیپور شیراز)

این شبکه‌ها غالباً از جنس پلتفرم هستند. به این معنا که تبلیغ‌دهنده و تبلیغ‌گیرنده را به هم وصل می‌کنند. اگر شما به عنوان مدیر یک سایت پرترافیک، در چنین پلتفرم‌هایی ثبت‌نام کنید،

کد‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا روی سایت خود قرار دهید و در بخش‌های مختلف سایت، تبلیغ آن‌ها را نمایش دهید.

اگر هم به عنوان تبلیغ‌دهنده به سراغ این پلتفرم‌ها بروید، تبلیغ شما را روی صدها و هزاران سایتی که طرف قراردادشان هستند،‌ نمایش می‌دهند و از شما به ازاء هر بار کلیک خوردن تبلیغ، مبلغ مشخصی دریافت می‌کنند.

لازم به یادآوری است که گوگل علاوه بر فعالیت در زمینه‌ی بازاریابی موتورهای جستجو، در این حوزه هم با پلنِ AdSense خود، یک بازیگر بزرگ جهانی محسوب می‌شود. احتمالاً به کادرهای کوچک تبلیغاتی را که از طرف گوگل در سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد توجه کرده‌اید.

سایت CNN یکی از سایت‌هایی است که از طریق پلن AdSense گوگل برای خود درآمدزایی می‌کند. در واقع باکس‌هایی را در بخش‌های مختلف صفحه در اختیار گوگل قرار داده تا به ازاء کلیک‌هایی که روی تبلیغات انجام می‌شود از گوگل پول بگیرد

البته می‌دانیم که به علت محدودیت‌های مختلف مرتبط با بازار ایران، امکان حضور این شرکت در بازار کشورمان فراهم نشده است. (شیپور شیراز)

تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های مختلف

در این روش شما تبلیغ موردنظر خود را به صورت بنر یا متن توسط یک شرکت اینترنتیِ ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پربازدید منتشر می‌کنید. سپس به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ شما بکنند، مبلغی را پرداخت خواهید کرد.

همچنین می‌توان از این روش تبلیغات کلیکی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. مانند شبکه اجتماعی فیسبوک که اولین‌بار، این ایده را به اجرا درآورد. پس از آن نیز شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند لینکدین و اینستاگرام ، این روش تبلیغاتی را اجرا کردند.

How to Find Your Target Audience on Social Media 1024x687 1 - انواع تبلیغات کلیکی

شیپور شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز