تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات. از دوران ماقبل تاریخ نوعی از ارتباط در خصوص وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می‌باشد. (آگهی شیراز)

بنابراین تبلیغ، معقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال‌های اخیر گردد؛ بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد.

با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. برای اینکه ما بهتر بتوانیم تبلیغات جدید و نوین را درک کنیم، نخست باید شرایطی را که موجب پدیدار شدن آن شده است، مورد بررسی قرار دهیم

تا تصویر بهتری از تحولات آن در گذر زمان داشته باشیم. تبلیغات به شکل تدریجی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب شد و رفته‌رفته توسعه یافت زیرا لزوم آن احساس می‌شد.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

به همین دلیل اگر بخواهیم تبلیغات‌ را کاملاً درک کنیم باید بدانیم چگونه به وجود آمده است. در اینجا به طور خلاصه بیان می کنیم چگونه تبلیغات با پیشرفت‌های اجتماعی-اقتصادی-سیاسی و فرهنگی پیش رفته است.

تاریخچه تبلیغات در جهان

سال ۱۴۵۰ یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می‌باشد، زیرا در این سال‌ بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید. و با روی کار آمدن صنعت چاپ، در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد.

تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروز خیلی ساده بود. با وجود این هدف اساسی از آگهی همان بود که امروزه هم هست. بدین معنا که منظور از آن، ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده‌ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر یا تقویت رفتار آنها بشود. (آگهی شیراز)

در نتیجه کاوش‌هایی که در کشورهای اطراف دریای مدیترانه به عمل آمده است مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد رومی‌ها و اجداد آنها از تبلیغات استفاده می‌کرده‌اند و همچنین اشاره‌هایی که در کتاب‌ها و تواریخ دیده شده نشان می‌دهد

که عده‌ای از فروشندگان برای فروش بیشتر کالاهای خود از تبلیغات استفاده می‌نموده‌اند و قبل از ایجاد صنعت چاپ که آغاز دوره جدیدی برای برقراری ارتباطات جمعی و شروع دوره تازه‌ای از تبلیغات بود،

تبلیغات به ۳ صورت وجود داشت:

علایم تجاری

افتخار و غروری که استادکاران زمان‌های قدیم داشتند آنها را تشویق می‌کرد که علامت مشخصی از خودشان روی مصنوعاتشان مانند کاسه و یا کوزه‌های سفالی و غیره بگذارند. همین که کار یکی از استادکاران مورد توجه مردم قرار می‌گرفت

همیشه به علامت اختصاصی او در موقع خرید توجه می‌کردند و این شهرت درست زبان به زبان می‌گشت. دقیقا مانند علایم تجاری که امروز به آن توجه داریم.

بنابراین علامت تجاری که امروزه هم، وظیفه مهمی را در اقتصاد بازرگانی انجام می‌دهد سابقه طولانی دارد و هنوز هم علامت تجاری، خریداران را راهنمایی می‌نماید که جنس مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنند. (آگهی شیراز)

نشان‌ها و تبلیغ روی دیوارها

وسیله دیگر تبلیغات، جملاتی بود که بر روی سنگها و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می‌رسید، نوشته می‌شد و از جنس موردنظر تمجید و تحسین می‌نمود و تقریباً مانند تبلیغات روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازه‌های امروزی بود.

کاوشهایی که در شهر پمپی به عمل آمده نشان داده است که هر دکان کوچکی یک نوشته‌ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است که رهگذران را راهنمایی می‌کرده است که از دکان چه اجناسی؛

مثلاً نان، نوشیدنی، کوزه و غیره می‌توانسته‌اند بخرند. این روش نوشتن روی دیوار کم‌کم پیشرفت نمود و تبدیل به آویزان کردن تابلویی در محل مخصوصی در کوچه‌ها و خیابان‌ها گردید.

جارچی‌های شهر

در یونان در عصر طلایی، جارچی‌های عمومی وظیفه مهمی را انجام می‌دادند و مردهایی بودند که وظیفه‌شان این بود که در شهر بگردند و اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار دهند

و از این بابت حقوق معینی دریافت می‌داشتند. بعدا در قرون وسطی تنها وسیله تبلیغات به جز علایم که به آن اشاره شد جملاتی بود که بیان می‌شد.

این ۳ نوع وسیله تبلیغات هنوز وجود دارد و هنوز سهم بزرگی در تبلیغات و ایجاد ارتباط بین فروشنده و خریدار در بازاریابی ایفا می‌کند. (آگهی شیراز)

 تبلیغات اولیه چاپ شده

هنگامی که صنعت چاپ به وجود آمد، دیگر لازم نبود که با زحمت و رنج بسیار برای کسب یک نسخه دیگر از نوشته‌ای، ماهها وقت برای نوشتن صرف شود. اولین آگهی چاپ شده به زبان انگلیسی در سال ۱۴۷۸ ظاهر گردید.

در آن سال ویلیام کاکستون (William Caxton) یک انگلیسی که پس از گوتنبرگ از ایده او استفاده می‌کرد یک آگهی چاپ و پخش نمود که در آن توجه خوانندگان را به خرید کتابی که درباره قوانین مذهبی منتشر کرده بود جلب می‌کرد.

در اواسط قرن هفدهم روزنامه به وجود آمد. نشریه‌ای هفتگی به نام مرکوریز در انگلستان در آن زمان منتشر شد. با به وجود آمدن مطبوعات، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد کرد و کم‌کم شروع به پیشرفت نمود.

در ابتدا آگهی‌های چاپ شده در مطبوعات شبیه سابق بود یعنی فقط جنبه اطلاع‌رسانی داشت. بیشتر آگهی کنندگان در آن زمان واردکنندگان اجناس به انگلستان بودند. مثلا اولین آگهی معروف قهوه در سال ۱۶۵۲ و شکلات در سال ۱۶۵۷ و چایی در سال ۱۶۵۸ در روزنامه منتشر گردید.

ادامه

اولین نشانه آگهی رقابتی را می‌توان در سال ۱۷۱۰ پیدا کرد که در روزنامه تاتلر در ۱۴ سپتامبر منتشر شد. این آگهی نه‌تنها خریداران را آگاه می‌نمود که موضوع جنس آگهی شده چیست و کجا می‌توانند خریداری نمایند

بلکه کوشش می‌نمود که خوانندگان را متقاعد سازد که جنس او بر اجناس دیگران مزیت دارد و برای رسیدن به هدف خود ادعاهای زیادی درباره کالای خود نموده بود. این آگهی در مورد یک دارو بود و ادعایی باورنکردنی و افراطی در خصوص مزایای دارو در این آگهی شده بود. (آگهی شیراز)

قبل از اینکه رادیو به وجود آید تمام تبلیغات به صورت چاپ شده بود و تنها افراد باسواد می‌توانستند از آگهی‌ها استفاده کنند. با توسعه صنعت چاپ روزبه‌روز بر تعداد روزنامه‌ها و مجله‌ها افزوده شد.

unnamed - تاریخچه تبلیغات

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز