تاریخچه مفهوم بازاریابی

تاریخچه مفهوم بازاریابی

مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کار‌ها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست. (آگهی شیراز)

جمله‌ای معروف از ام سی کنا می‌گوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما تاریخچه مفهوم بازاریابی چیست؟ در ادامه این مقاله از تبشی با پاسخ به سوال مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.

تاریخچه مفهوم بازاریابی

بررسی تاریخچه بازاریابی مانند بقیه علوم، از مباحث جذاب برای افراد فعال در این حوزه است. همچنین برخی معتقدند مطالعه گذشته پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی با توجه به تغییرات کمک‌هایی می‌کند و دید بهتری نسبت به حال حاضر بازاریابی می‌دهد.

ابتدا توضیحاتی کلی درباره تاریخچه و روند تکامل بازاریابی را بیان می‌کنیم. در ادامه می‌توانید با مطالعه اینفوگرافیکی که در کالج تپسل تهیه‌شده است، اطلاعات جامعی از تغییر و تحولات مارکتینگ و برندینگ به دست آورید.

بازاریابی قبل از اینترنت

روش‌های مارکتینگ و بازاریابی از زمان‌های بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است. ابتدایی‌ترین شکل بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفق‌تر بودند.

با پیشرفت صنعت بازاریابی شکل پیچیده‌تری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزان‌تر با استفاده از ماشین‌آلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود.

در دهه ۶۰ میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب‌وکارها شد. (آگهی شیراز)

تغییر مهم دیگری که در بازاریابی در دهه ۹۰ میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکت‌ها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسب‌وکار می‌توانند سهم بازار خود را افزایش دهند.

بازاریابی بعد از اینترنت – ظهور دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اولین بار در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد.

اولین موتور جست‌وجو توسط یاهو به وجود آمد. موفقیت یاهو در سال‌های اول فعالیت موتور جست‌وجویش باعث به وجود آمدن شرکت‌های اینترنتی دیگر مانند HotBot، LookSmart، MSN و گوگل شد.

اولین کمپین آنلاین توسط شرکت Bristol-Myers Squibb راه‌اندازی شد و بسیار موفقیت‌آمیز بود. به‌طوری که در همان روز اول، ۳۰۰۰ نفر نام خود را در لیست مشتریان برای استفاده از خدمات وارد کردند.

درنتیجه بازاریابی آنلاین رواج پیدا کرد و شرکت‌های بزرگی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.

تاریخچه

بازاریابی برای هر کسب و کاری حیاتی است. بازاریابی فرایندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف (مصرف‌کنندگان) می‌شود.

می‌گویند بازاریابی مانند چتر بزرگی است که فروش مستقیم، تبلیغات و روابط عمومی (یعنی تمامی تاکتیک‌هایی که بخش‌های مختلف استراتژی بازاریابی را می‌سازند) زیرمجموعه‌های آن هستند. (آگهی شیراز)

حرف آخر هر کسب و کاری، سود است و برای موفقیت در فروش محصولات و خدمات به بازاریابی نیاز است و بهتر بگوییم این هنر، ابزار حیاتی صاحبان مشاغل برای رسیدن به موفقیت است.

شاید شگفت‌انگیزترین محصول با بیشترین تقاضا هم‌اکنون در اختیار شما باشد، اما اگر مردم از وجود چنین کالایی باخبر نباشند یا ارزش آن را ندانند، سودی نصیب شما نخواهد شد.

بازاریابی قبل از اینترنت

روش‌های مارکتینگ و بازاریابی از زمان‌های بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است. ابتدایی‌ترین شکل تاریخچه بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفق‌تر بودند.

با پیشرفت صنعت بازاریابی شکل پیچیده‌تری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزان‌تر با استفاده از ماشین‌آلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود.

در دهه ۶۰ میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب‌وکارها شد.

تغییر مهم دیگر در تاریخچه بازاریابی در دهه ۹۰ میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکت‌ها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسب‌وکار می‌توانند سهم بازار خود را افزایش دهند.

ادامه تاریخچه بازاریابی

تاریخچه بازاریابی را از سال ۱۴۵۰ بیان می کنیم، اختراع روش جدید در چاپ توسط گوتنبرگ در سال ۱۴۵۰ اولین مرحله در تاریخچه بازاریابی محسوب می گردد. گوتنبرگ در سال ۱۴۵۶ صنعت چاپ را متحول نمود. (آگهی شیراز)

با ظهور مجلات، در سال ۱۷۳۱ توسط یک انگلیسی به نام ادوارد کیو (Edward Cave) نشریه ای به نام Gentleman را منتشر نمود.

انتشار اولین مجله تصویری، در سال ۱۸۴۲، توسط شخصی به نام هربرت اینگرام (Herbert Ingram) خبرنگار بریتانیایی بود. بعد از آنکه اینگرام متوجه شد که طرح ها و تصاویر رنگی به فروش مجله کمک می کند شروع به انتشار London News  مصور نمود.

لیتوگرافی در سال ۱۷۹۸ اختراع شد. اما برای چندین دهه تولید پوستر بسیار کند و گران بود. اکثر پوسترها همچنان چوبی یا فلزی با تعداد رنگ کم یا طراحی اندک ارائه می گردد.

در اول نوامبر سال ۱۸۹۴ اولین نسخه بیلبورد در سینسیناتی، اوهایو توسط ویلیام دونالدسون (William Donaldson) منتشر شد و با نام تبلیغات بیلبوردی شهرت یافت.

نخستین نوع شناخته شده تبلیغات رادیویی در اوایل سال ۱۹۲۲ زمانی که AT&T شروع به فروش فرصت های پخش رادیویی نمود، شناخته شد.

اولین تبلیغات تلویزیونی برای شرکت Bulova Watch در سال ۱۹۴۱ بود. جنگ جهانی دوم منجر به تعطیلی کوتاه آگهی های بازرگانی شد.

اصطلاح بازاریابی تلفنی برای اولین و به طور گسترده در اواخر دهه ۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. رشد استفاده از تله مارکتینگ از زمان تلفن چی های قرن ۱۹ اتفاق افتاد.

رقابت در بازاریابی

رقابت در دنیای کسب و کار از اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ آغاز شد و تا اوایل قرن بیستم، شدید شد. نیاز به افزایش فروش با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی، برای رقابتی شدن، ضروری شد.

ارزشِ توانایی توسعه‌ی یک برند و بازاریابی درست آن، افزایش یافت و به این ترتیب تاریخچه بازاریابی را متحول کرد.رقابت، نیاز به افزایش تولید و سهم بازار را در تمام صنایع بالا برد. (آگهی شیراز)

تاریخچه بازاریابی به تدریج بر روش‌های پخش و انواع ارتباطات مصرف‌کننده، تأکید می‌کرد. به زودی، هدف به این تبدیل شد که مصرف‌کنندگان را ترغیب کنند که کالاها و خدمات ارائه ‌شده توسط یک شرکت بهتر از شرکت دیگری است که همان کالاها و خدمات را ارائه می‌کند.

what is marketing and why do businesses need marketing 01 1000x600 1 - تاریخچه مفهوم بازاریابی

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز