تبلیغات از چه زمانی آغاز شد؟

تبلیغات از چه زمانی آغاز شد؟

تبلیغات با توجه به تغییرات گسترده در چند دهه اخیر تغییرات و تحولات زیادی داشته است و از تبلیغات چاپی به سمت تبلیغات دیجیتال حرکت کرده است. (شیپور شیراز)

با توجه به ظهور و گسترش فناوری‌های نوین در تبلیغات جایگاه شرکت تبلیغاتی در برنامه‌های تبلیغاتی با تهدیداتی روبرو شده است، البته شرکت‌های تبلیغاتی چابک با تمرکز بر قدرت داده‌های به دست آمده از این فناوری‌ها جایگاه همیشگی خود را حفظ کرده‌اند.

در این مقاله به بررسی تاریخچه شرکت‌های تبلیغاتی خواهیم پرداخت پس با سایت تبشی همراه باشد و لذت ببرید.

ریشه کلمه تبلیغات در واژه‌های (کنگر گاتیو دی پرو پا گاندا فید) یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال کلیسای کاتولیک در سال 1622 برپا کرد.

این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود طبق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارشها، شایعات، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی می‌پردازد.

تبلیغات جهانی

بازاریابان جهانی، با طیف گسترده ای  از رسانه های گوناگون، سروکار دارند. انواع رسانه ها در همه کشورها در دسترس نیستد و حتی اگر در دسترس باشند، از لحاظ مسائلی همچون کیفیت و قابلیت های فنی برای پخش و انتقال پیام به مخاطبان، ممکن است محدود باشند.

مثلاً در بعضی از کشورها، محدودیت های زمانی برای پخش پیام های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون در نظر گرفته شده اند؛ در حالی که برخی دیگر از کشورها، محدودیت زمانی وجود ندارد.

بنابراین، در بازاریابی جهانی، علاوه بر در نظر داشتن تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی، به محدودیت ها، عوامل فنی و وجود امکانات و ابزار، برای انتقال پیام نیز باید توجه کرد. نادیده گرفتن عوامل مذکور، شرکت های جهانی را در تصمیم گیری بهینه دچار مشکل می کند. (شیپور شیراز)

در طراحی و اجرای تبلیغات جهانی، به جز عواملی که بیان شد، به عوامل زیر نیز باید توجه داشت:

ـ توجه به عادات مردم در استفاده از رسانه ها:

در جوامع و بازارهای هدف مختلف، مردم، تحت تأثیر رسانه های خاصی هستند. اعتبار پیام رسانی و تأثیر رسانه ها در جوامع مختلف، متفاوت است. در برخی از جوامع، تلویزیون، و در جاهای دیگر، رادیو، و در بعضی دیگر از جوامع، روزنامه های محلی، تأثیر بیشتری دارند.

بنابراین، در تبلیغات جهانی، رسانه ها باید با توجه به اعتبار پیام رسانی آنها و عادات مردم در استفاده از رسانه های خاص، انتخاب شوند. به عنوان مثال، در آمریکای شمالی، تبلیغات از طریق تلویزیون و رادیو، همان تأثیر را دارد

تبلیغات از طریق سینما، تابلوهای کنار جاده ای و همچنین تبلیغات از طریق پست. در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته، تأثیر تبلیغات از طریق پست، اندک است و رسانه های صوتی و تصویری، بیشترین تاثیر را در انتقال پیام تبلیغاتی دارند.

ـ سطح سواد:

ـ سطح سواد در انتقال پیام، بسیار مهم میباشد. در کشورهایی که درصد باسواد کمتر است، تاثیر تبلیغات از طریق رسانه های تصویری و صوتی بیشتر خواهد بود.

ـ تأثیر شبکه های ماهواره ای:

ـ تأثیر شبکه های ماهواره ای که در حقیقت، تحت کنترل دولت ها نمیباشند، انقلابی در تبلیغات تلویزیونی ایجاد کرده است. برترین این شبکه ها، از نظر آگهی شبکه «اسکای» است که در اغلب کشورها، وجود دارد. (شیپور شیراز)

صاحب این شبکه، «روپرت مرداک» در سال 1993، ماهواره «استار» را نیز خریداری کرد که جمعاً، 45 میلیون نفر را از مصر تا مغولستان، پوشش می دهد.

شبکه ماهواره ای «ام.تی.وی» 250 میلیون مشترک را در بیش از 60 کشور جهان و کانال «دیسکاوری»، 87 میلیون مشترک را در بیش از 90 کشور دنیا پوشش تصویری می دهند.

با توجه به پوشش وسیع ماهواره ها، در تبلیغات جهانی از این طریق، باید از محصول جهانی با یک نشان، استفاده شود. زبان انگلیسی، زبان اصلی اغلب ماهواره هاست، ولی در عین حال، حرکت به سوی محلی کردن ماهواره ها نیزشروع  شده است.

تاریخچه تبلیغات قبل از ظهور صنعت چاپ

آنچه که امروز به عنوان تبلیغات می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

دوره علائم حجاری

در زمان های گذشته افتخار و غروری که استادان حکاک داشتند، منجر به استفاده تبلیغاتی از آن به شکل علامت یا علامت های مشخص، شده است.

به طور مثال آنان بر لوازمی مانند کاسه، کوزه سفالی و…. علامت خود را حک می کردند. بدین ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان می گشت و خریداران هنگام خرید به علائم تجاری حک شده توجه می کردند.

نشانه‌ها و تبلیغ روی دیوارها

ابزار دیگر تبلیغات، جملاتی بود که روی سنگ و دیوارهای نزدیک محلی که اجناس مختلف به فروش می رسید نوشته می شد و از اجناس و کالا تمجید و تحسین می کرد. (شیپور شیراز)

از این نوع تبلیغات می توان به تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی اشاره کرد. به طور مثال کاوش‌هایی که در شهر بمبئی آمده نشان داده است که در هر دکان کوچکی یک نوشته روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است.

جارچیهای شهر

در گذشته به ویژه در یونان، جارچیهای عمومی وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دادند، آن‌ها اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن کارمزد می‌گرفتند.

جارچیها حتی اتحادیه‌ای هم تشکیل داده بودند اما بعد از ۱۴۵۰ و اختراع ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طی سیصد سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت.

با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد.

20200611053351 - تبلیغات از چه زمانی آغاز شد؟

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز