در روزگاری که مردم از دست تبلیغات تلویزیونی، به شدت و به طوری فزاینده، در عذاب هستند انجام تبلیغات رادیویی و تلویزیونی (Broadcast Advertising) به یک چالش بزرگ برای آژانسهای تبلیغاتی تبدیل شده است. (استخدام شیراز)
احتمالاً شما نیز در زمرهی کسانی قرار دارید که به هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی یا سر در گوشی کرده و مشغول وبگردی میشوید، یا آن که از جای برمیخیزید و به سمت اتاق خواب میروید و یا آن که کانال را عوض میکنید. فراتر از این هم هست.
اصلاً شما آخرین بار کِی تلویزیون تماشا کردهاید؟ احتمالاً آخرین مورد یک رویداد ورزشی بزرگ بوده، نه؟ این یکی از چالشهای بزرگِ پیش روی آژانسهای تبلیغاتی است.
با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.
تبلیغات تلویزیونی
اگرچه امروزه استفاده از تبلیغات اینستاگرامی و تبلیغات آنلاین رو به گسترش است، ولی با وجود میلیاردها بیننده وفادار در سراسر جهان، بسیاری از متخصصان، تبلیغات تلویزیونی را بهترین پلتفرم برای تبلیغات هدفمند در نظر می گیرند. (استخدام شیراز)
یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ یا ۶۰ ثانیه ای در هنگام پخش رویدادی مانند بازی های المپیک، می تواند توجه میلیاردها مشتری بالقوه را به خود جلب کند. تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات هزینه تولید و پخش بیشتری دارد،
اما این قابلیت را نیز دارد که به طور هم زمان با مجموعه بیشتری از بیننده ها ارتباط برقرار کند. در این مقاله به نقل از chetor می آموزید تبلیغات تلویزیونی چیست و چگونه می توان تبلیغات تلویزیونی اثرگذار ساخت.
تبلیغات تلویزیونی از این نظر که به صورت یک بسته زمانی کوتاه مدت فروخته می شوند، به تبلیغات رادیویی شباهت دارند.
بیشتر تبلیغات تلویزیونی ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول می کشند. این زمان برای انتقال اطلاعات کافی به مشتری یا ایجاد یک تفکر خاص درباره یک محصول یا خدمات، مناسب است و آن قدر طولانی نیست که بیننده را خسته کند.
تبلیغات تلویزیونی در زمان های استراتژیک مثلا قبل از شروع برنامه ها یا در بین برنامه های اصلی پخش می شوند. شرکت ها و کسب وکار های کوچک که نمی خواهند (یا نمی توانند) هزینه زیادی برای تبلیغات بپردازند، (استخدام شیراز)
معمولا تبلیغات شان در ساعات آخر شب یا بعدازظهر (زمان های کم بیننده) پخش می شود.
هزینه تبلیغات تلویزیونی به ازای هر یک ثانیه می تواند از چند هزار تومان برای شبکه های استانی و برنامه های کم بیننده تا چند میلیون تومان برای برنامه های پربیننده (مثلا فینال جام جهانی) متغیر باشد.
تبلیغات رادیویی و تلویزیونی چیست و چقدر هزینه دارد؟
تبلیغات رادیویی و تلویزیونی دلالت دارد به تبلیغاتی که در رادیو و یا تلویزیون پخش میشوند. این گونه تبلیغات را در دستهی تبلیغات بالاخطی قرار میدهند. این دسته از تبلیغات در واقع یکی از منابع اصلی درآمد برای رادیو و تلویزیون هستند.
هزینه تبلیغات تلویزیونی به مواردی بستگی دارد از جمله: مدتزمان آگهی، زمانِ پخش آگهی، کانالی که قرار است در آن پخش شود، و از همه مهمتر برنامهای که قرار است در حین آن آگهی پخش شود.
البته تمامی هزینههای تبلیغات رادیویی و تلویزیونی صرفاً به این موارد محدود نمیشوند. هزینهی ساختِ خودِ آگهی نیز هست که رقم کمی هم نیست. (استخدام شیراز)
یک نوع تبلیغ دیگر هم وجود دارد که از آن با نام تبلیغات مستقیم تلویزیونی نام می برند که دلالت دارد بر ترغیب مخاطب برای انجام یک واکنش مستقیم برای کمپانی، از جمله ارسال پیامک، بازدید از وب سایت و موارد این قبیل.
اما این نوع تبلیغات، یعنی تبلیغات مستقیم تلویزیونی، توسط بسیاری از آژانسهای تبلیغاتی به عنوان یک روش ضعیف و کم بازده برای فروش در نظر گرفته میشود. مثلاً آیا خود شما کفش نایک را از طریق این مدل تبلیغ خریداری میکنید؟
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی از این نظر که بهصورت یک بستهی زمانی کوتاهمدت فروخته میشوند، به تبلیغات رادیویی شباهت دارند. (استخدام شیراز)
بیشتر تبلیغات تلویزیونی ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول میکشند. این زمان برای انتقال اطلاعات کافی به مشتری یا ایجاد یک تفکر خاص دربارهی یک محصول یا خدمات، مناسب است و آنقدر طولانی نیست که بیننده را خسته کند.
تبلیغات تلویزیونی در زمانهای استراتژیک مثلا قبل از شروع برنامهها یا در بین برنامههای اصلی پخش میشوند. شرکتها و کسبوکارهای کوچک که نمیخواهند (یا نمیتوانند) هزینهی زیادی برای تبلیغات بپردازند،
معمولا تبلیغاتشان در ساعات آخر شب یا بعدازظهر (زمانهای کم بیننده) پخش میشود. هزینهی تبلیغات تلویزیونی بهازای هر یک ثانیه میتواند از چند هزار تومان برای شبکههای استانی و برنامههای کمبیننده تا چند میلیون تومان برای برنامههای پُربیننده (مثلا فینال جامجهانی) متغیر باشد.
چگونه تبلیغات تلویزیونی بهیادماندنی بسازیم؟
در تبلیغات تلویزیونی جذابیت بصری بهاندازهی جذابیت صوتی اهمیت دارد. بهجای اینکه بازیگری استخدام کنید که بر روی یک موسیقی پسزمینه متن تبلیغات را از رو بخواند، (استخدام شیراز)
میتوانید از تصویر بازیگرانی استفاده کنید که باعث جذابیت بیشتر تبلیغ میشوند. برای مثال، تصویر یک خانوادهی شاد و صمیمی که دور میز شام جمع شدهاند،
میتواند جذابیت تبلیغ یک غذای بستهبندیشده را افزایش بدهد. همچنین استفاده از بازیگران خوشچهره میتواند برای تبلیغ یک عطر، ایدهی خوبی باشد.
از آنجا که بینندههای تلویزیونی بهراحتی میتوانند تبلیغاتی را که با هزینهی کم و بهصورت غیرحرفهای تولید شدهاند تشخیص بدهند،
بسیاری از آژانسهای تبلیغاتی نویسندهها، کارگردانها و بازیگران حرفهای را برای تولید تبلیغاتشان به خدمت میگیرند تا چیزی که درنهایت پخش میشود، برای مدتی طولانی در ذهن بیننده باقی بماند.
حتی اگر تصویری که درون تبلیغ گنجانده میشود ارتباط بسیار کمی با محصول یا خدمات موردنظر داشته باشد، بینندهها معمولا تصاویر شوکهکننده، نوستالژیک یا خندهداری را که در تبلیغ وجود دارد، به خاطر میسپارند. (استخدام شیراز)
یکی از تبلیغات تلویزیونی مشهور در آمریکا که در دههی ۱۹۷۰ ساخته شده بود اینگونه بود که یک بازیکن خشن راگبی به نام «مین جو گرین» یک نوشیدنی را از یک طرفدار جوان میگرفت.
با وجود اینکه بازیکن مشهور فقط چند ثانیه در تبلیغ حضور داشت، تصویر او احساس خوبی نسبت به نوشیدنی ایجاد کرد.
آیا باید از تبلیغات رادیویی تلویزیونی استفاده کرد؟
این پرسش، پرسشی ست که جوابهای متضاد بسیاری به آن داده شده. برای برخی، این نوع تبلیغات یکی از بهترین تبلیغات آگاهی دهنده است که موجب میشود مردم از محصولات و یا خدمات یک برند مطلع شوند و در مورد آنها صحبت کنند.
با این حال بدون لینک دادن به وب سایت یا هر راهی برای فروش، چنین تبلیغی را صرفاً یک تبلیغ جهت افزایش آگاهی می دانند و نه ابزاری برای فروش بیش تر.
مسئلهای دیگر که وجود دارد این است که بایستی بودجهی کار سنجیده شود، و پس از سنجش مقایسه شود با تعداد افرادی که آگهی را میبینند. با توجه به این مسائل است که می توان تصمیم گرفت که آیا باید از تبلیغات رادیویی تلویزیونی استفاده کرد یا نه؟!