کاربران اینترنتی افرادی عجول هستند که با ذهنیت قبلی خود به وب سایت ها مراجعه می کنند، به همین دلیل معمولا بنرها را نگاه نمی کنند و به بنرهای تبلیغاتی به صورت تبلیغات ناخواسته نگاه می کنند، این موضوع باعث می شود که بنرهای تبلیغاتی نرخ کلیک داشته باشند.
مدیران سایت ها و بازاریابان محتوا به مرور به سمت روش های جایگزین مانند رپورتاژ آگهی ها و تبلیغات همسان رفتند تا بتوانند بازدهی بیشتر از تبلیغات بدست بیاورند.
در این مدل از تبلیغات اینترنتی، کاربر تصور می کند که تبلیغات همسان بخشی از محتوای سایت پذیرنده آگهی است و آن را مشابه مطالب عادی سایت مشاهده می کند و بر روی مطالب کلیک می کند.
تبلیغات همسان چیست؟
اولین سیستم تبلیغات همسان در دنیا، گوگل ادروردز و گوگل ادسنس هستند که توسط گوگل ابداع شد. در شبکه تبلیغات گوگل، مدیران سایت ها می توانند تبلیغات را در بخش خود فعال کنند، (آگهی شیراز)
خزنده گوگل محتوای سایت را خزش کرده و بر اساس محتوای صفحات سایت، تبلیغات مرتبط با آن صفحه را نمایش می دهد، این موضوع برای تبلیغ دهنده این مزیت را دارد که تبلیغات او در صفحات مرتبط نمایش داده میشود
و از طرف دیگر وب سایت نمایش دهنده آگهی هم این مزیت را دارد که درآمد مناسبی کسب کند زیرا بازدهی تبلیغات بالا است و از طرف دیگر مخاطب را آزار نمی دهد.
امروزه در دنیا تبلیغات همسان از استقبال زیادی برخوردار است و روز به روز به طرفداران آن اضافه می شود. در سالهای اخیر در ایران نیز شاهد راه اندازی سیستم های تبلیغات همسان بوده ایم.
تبلیغات همسان چگونه کار میکند؟
تبلیغات همسان، از انواع تبلیغات آنلاین و به نوعی بخشی از performance marketing است و دو طرف دارد. طرف عرضه و طرف تقاضا. در سمت عرضه ناشرانی هستند (وبسایتهای محتوایی و خبری) که مخاطب بالایی دارند و به دنبال کسب درآمد از سایتهای خود میباشند.
در سمت تقاضا، تبلیغکنندههایی هستند که به دنبال دستیابی به مخاطب و اهداف برند آگاهی، فروش یا جمعآوری سر نخ (lead generation) هستند. (آگهی شیراز)
از چه طریق تبلیغات همسان انجام دهیم؟
شما میتوانید، تبلیغات خود را از طریق پلتفرمهای تبلیغات آنلاین (ادنتورک/شبکه تبلیغاتی) مانند یکتانت، مدیااد، صباویژن، سنجاق و … منتشر کنید.
به این صورت که شما ابتدا بودجهای را برای تبلیغات همسان خود اختصاص میدهید و پنل ادنتورک (شبکه تبلیغاتی) خود را مطابق آن شارژ میکنید. این بودجه صرف نمایش محتوای تبلیغاتی شما در وبسایتهای ناشران طرف قرارداد ادنتورکها میشود.
هدف از تبلیغات همسان چیست؟
با استفاده از تبلیغات همسان، می توان تبلیغات را به اشخاصی نشان داد که در همان زمینه محتوا و اطلاعات می خواهند و به همین دلیل اینگونه از تبلیغات نه تنها برای مشاهده کننده آزاردهنده نیست بلکه به او کمک میکند تا اطلاعات بیشتری کسب کند.
به همین دلیل است که تبلیغات همسان در دنیا از اقبال زیادی برخوردار شده است و طرفداران زیادی دارد چون برای هر دو طرف آگهی دهنده و نمایش دهنده نتیجه بهتری دارد. (آگهی شیراز)
نکته ای که بسیاری از سیستم های تبلیغاتی به آن توجه نمی کنند، رضایت کاربر است. یکی از دغدغه های اصلی صاحبان رسانه این است که با تبلیغات مخاطب خود را آزار ندهند و او را از سایت خود دور نکنند.
تبلیغات همسان بر خلاف تبلیغات بنری، تبلیغات پاپ آپ و سایر روش های آزاردهنده برای مخاطب، نوعی از محتوا را به کاربر نمایش می دهند که به دنبال مشاهده آن است و دقیقا برای دیدن آن به همان صفحه مراجعه کرده است.
به همین دلیل هم برای مالک رسانه، هم برای تبلیغ دهنده و هم برای کاربر رضایت بخش است.
تبلیغات همسان چگونه کار می کنند؟
تبلیغات همسان با خزش صفحات سایت نمایش دهنده محتوای آنها را ایندکس می کنند، در واقع کاری که در حالت عادی موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات اینترنتی می کنند.
پس از این مرحله بر اساس یک الگوریتم هوش مصنوعی که میزان شباهت متن صفحات و ارتباط کلامی را بدست می آورد شاخصی به نام شباهت را برای هر تبلیغ و هر صفحه در یک سایت بدست می آورند.
به عنوان مثال اگر من تبلیغی طراحی کرده ام برای معرفی یک دوره آموزشی با عنوان : دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی. (آگهی شیراز)
الگوریتم شباهت زمانی که یک درخواست در یک صفحه از سایت های اینترنتی برای نمایش تبلیغ ارسال می شود، باید محتوای آن صفحه را با موضوع تبلیغ مورد نظر و حتی URL نهایی که قرار است تبلیغ به آنجا هدایت شود بسنجد،
مطمئن شود که موضوع هر دو صفحه یکسان هستند و به یک موضوع اشاره میکنند، این اطمینان صرفا بر اساس کلمات استفاده شده در یک حوزه نیست و می تواند بر اساس طبقه بندی محتوای اینترنتی نیز انجام شود،
به عنوان مثال اگر صفحه ای با عنوان “چگونه یک استارتاپ اینترنتی بسازیم؟” نیز در سایت نمایش دهنده باشد، این تبلیغ می تواند در این صفحه نیز نمایش داده شود.
راه اندازی یک سیستم تبلیغات همسان همانطور که توضیح دادم تا حدود زیادی مشابه راه اندازی بخش خزش و ایندکس یک موتور جستجوی اینترنتی است
و دقیقا به همین دلیل است که گوگل بهترین سیستم تبلیغات همسان در دنیا را دارد، زیرا پایگاه داده گوگل بسیار بزرگ است و بر اساس الگوریتم شباهتی که مشخص می کند می تواند نتیجه مناسبی را به کاربر نمایش دهد. (آگهی شیراز)
سخن پایانی
تبلیغات همسان، سیستمی تبلیغاتی است که در آن سه طرف راضی خواهند بود و همه برنده هستند. هم کاربر، به دلیل اینکه تبلیغ مرتبط مشاهده می کند،
هم رسانه، به این دلیل که مخاطب خود را آزار نمی دهد و به درآمد مناسبی دست پیدا می کند و هم تبلیغ دهنده به این دلیل که به هدف خود می رسد.
در ایران تا کنون نه تنها سیستم کاملی در این حوزه نداشته ایم، بلکه حتی آگهی دهندگان نیز با فلسفه این موضوع آشنا نیستند و از سیستم تبلیغات همسان برای تبلیغ محصولات فروشگاهی، بلیط هواپیما، رزرو هتل و… استفاده می کنند.
همین موضوع باعث شده که تجربه مناسبی در ایران در این حوزه نداشته باشیم. (آگهی شیراز)