تبلیغ زیرحسی چیست

تبلیغ زیرحسی چیست

تبلیغات از نظر شیوه اجرایی و القایی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در تبلیغات مستقیم، پیام به صورت شفاف و صریح هر چند با رنگ و لعاب به مخاطب منتقل می شود. مانند تمامی تبلیغات واضحی که هر روز در تلویزیون، بیلبورد، روزنامه و غیره می بینیم. (آگهی شیراز)

تبلیغات غیر مستقیم یا پنهان (زیرحسی و نامرئی) چیست؟

بلیغات زیرحسی یا نامرئی، یکی از شیوه‌ها و شگردهای نوین تبلیغات پنهان به شمار می‌رود. نخستین بار تبلیغات زیرحسی به وسیله یک متخصص امور تبلیغات به نام جیمز ویکاری به کار گرفته شد.

او هنگام نمایش فیلم اسپارتاکوس در سالن سینما، عبارت پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان روی پرده سینما انداخت. پس از آن، تماشاگران در خلال فیلم تمایل زیادی به خوردن پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند.در این شیوه، آگهی دهنده، پیام خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که از حاشیه‌های پایین گسترده شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متاثر سازد.

به این منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و رایانه‌ای و روانشناختی توأم استفاده می‌شود. حاشیه‌های پایین گستره بینایی، شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه‌های نمایشی گذرا در مدت‌زمان کوتاه است.

چشم انسان، صحنه‌های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلا یک بیستم ثانیه) نمی‌تواند تشخیص دهد.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید.

اما برای تبلیغات غیر مستقیم یا پنهان (نا آشکار، سایه ای) این تعریف آمده است:

این تبلیغات نمود و ظهور علنی و صریح نداشته و با این شیوه اهداف تبلیغی پیامها غیر مستقیم، پنهان و غیر محسوس منتشر و صادر می شود. (آگهی شیراز)

برای تنظیم طرح و برنامه های آن نمی توان از همه امکانات استفاده کرد و نیازمند آماده سازی، زیرکی و هوشمندی و اطلاعات و تجربه زیاد بوده و عوامل و شرایط و احوال مختلف را می طلبد و ویژگی های آن عبارتند از:

1- پیامها از کانالهای نامرئی، پنهان و یا غیر منتظره عبور داده می شوند

2- معمولا مخاطبان بارها به طور غافلگیرانه آنها را دریافت می کنند و در واقع به آنها تحمیل می شود

3- از روش و قاعده منظم و مشخصی پیروی نمی کند بلکه ساخت و ساز  آن بیشتر از فرصتهای پیش آمده و حوادث پیش بینی نشده سود برده می شود

تبليغات زيرحسي

تبليغات زيرحسي يا نامرئي، يكي از شيوه‌ها و شگردهاي نوين تبليغات پنهان به شمار مي‌رود. نخستين بار تبليغات زيرحسي به وسيله يك متخصص امور تبليغات به نام جيمز ويكاري به كار گرفته شد.

تبلیغات زیرحسی یا نامرئی، یکی از شیوه‌ها و شگردهای نوین تبلیغات پنهان به شمار می‌رود. در این شیوه، آگهی دهنده، پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر نا خودآگاه آنها را متاثر سازد. (آگهی شیراز)

بدین منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توام استفاده می شود.
حاشیه های پایین گستره شنوایی شدتی، شامل صداهایی با شدت حدود چند دسی بل که در شرایط معمولی شنیده نمی شود؛

و حاشیه های پایین گستره شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از ۲۰ هرتز است. حاشیه‌های پایین گستره بینایی، شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه‌های نمایشی گذرا در مدت‌ زمان کوتاه است.

چشم انسان، صحنه‌های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلا یک بیستم ثانیه) نمی‌تواند تشخیص دهد.

وضعیت صنعت تبلیغات پنهان در جهان

براساس آمار منتشره از سوی موسسه پی‌کیو مدیا، در سال ۲۰۰۷، ارزش خالص قراردادهای رسمی تبلیغات پنهان در رسانه‌های مختلف جهان بالغ بر ۴۶۰/۳ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۴-۱۹۹۹ میزان ارزش این قراردادها از رشد سالانه ۱۶ درصد برخوردار بوده است. در سال ۲۰۰۷، تلویزیون بیش از ۵۵ درصد از موارد تبلیغات پنهان را به خود اختصاص داده و از رشد سالانه‌ای معادل ۵/۲۱ درصد برخوردار است.

در همین سال، فیلم‌های سینمایی نیز ۳۷ درصد از سهم تبلیغات پنهان را به خود اختصاص داده‌اند و رشد سالانه آن ۶/۱۴ درصد برآورد شده است. سهم سایر رسانه‌ها نیز ۱۳ درصد تخمین زده شده است. (آگهی شیراز)

انواع ابزارهای مورد استفاده در تبلیغات پنهان

شرکت‌های تبلیغاتی از شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی در راستای اجرای تبلیغات پنهان بهره می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سینما- شبکه‌های خبری- شعر و موسیقی و…

campaign planning 122116 - تبلیغ زیرحسی چیست

آگهی شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز