مدل‌ AIDA در تبلیغات

مدل‌ AIDA در تبلیغات

این مدل بازاریابی مراحلی را که یک خریدار هنگام تصمیم‌گیری برای انجام خرید طی می‌کند، توصیف می‌نماید. قیف خرید مشتری با نام‌های اختصاریشان در زیر آورده شده است. (آگهی شیراز)

تعداد افرادی که در مرحله آگاهی و توجه قرار گرفته‌اند، کم می‌شود و در نهایت تعداد بسیار کمی از افراد باقی‌مانده به خریدار واقعی تبدیل می‌شوند.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

نام این مدل مخفف اسم‌های زیر می‌باشد:

  • Attention,Awareness (توجه، آگاهی) : توجه مشتری بالقوه خود را جلب کنید تا از برند شما آگاه شود.
  • Interest (علاقه) : در محصول یا خدمات خود علاقه ایجاد کنید تا آنها بخواهند بیشتر در مورد شما و برندتان بدانند.
  • Desire (اشتیاق) : میل مشتریان را برای خرید از خودتان به جای خرید کردن از رقیب‌هایتان برانگیزید.
  • Action ( اقدام) : مشتریان با محصول و خدمات شما ارتباط برقرار کنند و از برند شما خرید کنند.

مدل ایدا

در شیوه‌ی سنتی، مدل‌های استفاده شده، شامل استراتژی‌هایی مثل تبلیغ در رادیو و تلویزیون، یا توزیع آگهی‌ها و یا کوپن‌های تخفیف بوده است. امروزه، تبلیغ آنلاین فرصت‌های زیادی را برای به‌دست آوردن مشتریان بالقوه پیشنهاد می‌دهد.

اغلب این تکنیک‌های جدید، به بیزینس‌ها اجازه می‌دهد که به طور مستقیم از طریق پلت‌فرم‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی با مشتریانشان صحبت کنند.

در اینجا تعدادی از تکنیک‌هایی که شما هنگام اجرا کردن مدل AIDA در فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود نیاز دارید آورده شده است. (آگهی شیراز)

Attention, Awareness (جلب توجه)

مرحله اول در مدل AIDA جلب توجه وآگاهی مشتری احتمالی شماست. برداشت اول می‌تواند آخرین برداشت باشد. زیرا در این مرحله مصرف‌کننده فقط با یک نام تجاری روبرو است که این امر می‌تواند از طریق یک تبلیغ یا جستجو در گوگل میسر شود.

امروزه حضور آنلاین قدرتمند برای مشاغل بسیار مهم است زیرا بسیاری از مراحل خرید از طریق وب‌سایت شروع می‌شوند. بنابراین اینجا جایی است که شما می‌خواهید توجه آنها را جلب کنید. باید بدانید که اغلب حضور یک برند به طور خودکار برای مردم شناخته شده نخواهد بود.

برای مثال، یک نفر که می‌خواهد خانه‌اش را طراحی کند، ممکن است برای الهام گرفتن درباره این موضوع، با جستجو در سایت رسانه اجتماعی شروع کند، یا ممکن است از طریق گوگل به دنبال ایده بگردد.

شما در واقع می‌خواهید که مشتریان، وب‌سایت شما را موقع جستجو کردن اطلاعات مرتبط با برندتان پیداکنند. بنابراین، بسیار ارزشمند است که در اجرای بهترین سئو SEO وقت صرف کنید، تا در صفحات نتایج موتور جستجو ظاهر شوید.

Interest (علاقه)

در مرحله‌ی بعد، حس کنجکاوی مخاطب باید جلب شود تا حاضر شود به پیام عامل تبلیغات گوش دهد. در این مورد می‌توان با ذکر مثال‌هایی از خشنودی خریداران یا مشتریان قبلی و یا اشخاصی که این کالا را خریده یا این ایده را پذیرفته‌اند، علاقه‌ی آن‌ها را تحریک نمود.

زمانی که شما توجه را برآورده کردید، کار بعدی شما، این است که علاقه آن‌ها را به خود حفظ کنید. این با تبلیغ ویژگی‌ها ی محصول و توضیحات واضح منافع آن انجام می‌شود.در این مرحله هدف این است که اطلاعاتی را برای مشتری فراهم کنید که آن‌ها را به مرحله بعد یعنی خواستن ببرد. (آگهی شیراز)

Desire (خواستن)

در این لحظه آنها را به نام تجاری خود علاقه‌مند کرده‌اید، نمی‌خواهید شما را فراموش کنند یا به جای دیگری بروند. در مرحله سوم در AIDA، هدفتان این است که علاقه آنها به برند شما به اشتیاق و تمایل برای خرید آنچه شما پیشنهاد می‌دهید، تبدیل شود.

در این مرحله، معمولا مصرف‌کننده محصول و خدمات را با سایر برندها مقایسه می‌کند، پس باید ویژگی‌های برجسته خود را مشخص کنید تا مشتری متوجه آن بشود.

یک راه خوب برای حفظ و تقویت علاقه آنها این است که، آنها را به عضویت در خبرنامه خود بکشید و سپس مطالب به موقع و مرتبط را از طریق ایمیل برایشان ارسال کنید.

اگر آنها به اندازه کافی علاقه‌مند هستند که شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند، از کانال برای نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما چه کاری را می‌تواند برای آنها انجام دهد استفاده کنید.

این راه می‌تواند از طریق اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر انجام شود. دیدن اینکه برند شما برای افراد چه کاری انجام می‌دهد، می‌تواند به ایجاد تمایل به خرید از شما کمک کند، بنابراین آنها همین را تجربه می‌کنند.

بررسی‌ها، مطالعات موردی و توصیفات می‌توانند به ایجاد تمایل کمک کنند. گوش دادن به‌صورت  مستقیم به مشتریان موجود، زمانیکه هنوز تصمیم نگرفته‌اند از شما خرید کنند یا نه می‌تواند بسیار قانع کننده باشد. (آگهی شیراز)

برای مثال، کمپین Wendy با عنوان ” گوشت گاو کجاست”، این واقعیت را نشان می‌دهد که همبرگرهای آنها حاوی گوشت گوساله بیشتری نسبت به رقبا هستند.

Action (عمل، ترجیح و اتخاذ تصمیم)

در مرحله‌ی چهارم، مخاطب که در معرض دریافت پیام‌های گوناگونی قرار داشته باید به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و در درون خود سوژه‌ای را نسبت به سوژه‌ی دیگر ترجیح دهد.

بدین معنی که متقاعد و مجاب شود و هیچ ابهامی برای او باقی نماند و به این حس و درک برسد که این کالا یا این برند از انواع مشابه بهتر است یا زودتر و کم‌هزینه‌تر نیاز او را مرتفع می‌کند و بالاخره عمل خرید را انجام دهد.

مانع آخر در AIDA که باید برآن غلبه کرد، به دست آوردن مشتریان بالقوه‌ی جدید که ازشما خرید می‌کنند می‌باشد. اینجا همانجایی است که شما نیاز دارید تا اقدام کردن و خرید رابرای آنها بسیار آسان کنید.

در این مرحله، کار مشتری را سخت نکنید، زیرا هنوز ممکن است آنها را از دست دهید. برای مثال، اگر روند پرداخت شما نامناسب باشد، حتما آن را اصلاح کنید.

هنوز ممکن است که شما در این مرحله، در مقابل رقیب خود باشید و اگر آنها مسیر خرید آسانتری را فراهم ساخته باشند، برای مثال  روش‌های پرداختی مناسبتر، ممکن است شما در این صورت دچار ضرر شوید.

Call To Action ( دعوت به عمل) که به خوبی نوشته شده‌ است، جذابیت بصری دارد و در صفحه وب شما متمایز می‌باشد، کلید دستیابی به مشتریان می‌باشد. این می‌تواند به صورت ثبت نام در یک جلسه آموزشی رایگان، رزرو نسخه نمایشی، تخفیف و یا سیستم‌های ارجاع باشد. (آگهی شیراز)

13478 - مدل‌ AIDA در تبلیغات

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز