ابعاد و اشکال تبلیغات اینترنتی

ابعاد و اشکال تبلیغات اینترنتی

 تبلیغات اینترنتی ابعاد مختلفی را شامل میشود كه در زیر بطور اجمالی به آنها اشاره میشود: (دیوار شیراز)

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

مدلهای كسب و كار

مدل كسب و كار به یك ایده تجاری و برنامه استراتژیك در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یك كسب و كار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر می بایست دارای مدل كسب و كار مناسبی باشد كه موجب موفقیت آن كسب و كار شود.

از جمله مدل‌های كسب و كار تبلیغات اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره كرد:
1) مدل كسب و كار مبتنی بر محتوا

 براساس این مدل از كسب و كار، ناشران اینترنتی می‌بایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیك سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل می بایست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب برای افزایش ترافیك سایت شود.

 2) مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی

در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم می آورند كه از آن جمله میتوان به فراهم آوردن امكان استفاده از پست الكترونیك، اتاق های گفتگو و یا پیغام رسان ها اشاره كرد. (دیوار شیراز)

در این روش میزان موفقیت سایت به كیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا كه تعداد استفاده كنندگان از این خدمات با میزان كسب درآمد تبلیغاتی این شركت‌ها رابطه مستقیم دارد. از سایت های معروف در این زمینه می توان به AOL اشاره نمود.

3) مدل مبتنی بر فراهم آوردن امكان جستجوی سایت های مختلف

سایت های مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امكان جستجو در میان سایت های گوناگون و طبقه‌بندی آن سایت ها براساس محتوا، خدماتی را به كسانی كه در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی میباشند ارائه مینمایند. از زمره سایت های بسیار معروف در این گروه می توان یاهو و گوگل را نام برد.

۴) مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی

 شركت های این گروه به كسانی كه مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند، خدماتی را ارائه می دهند. این خدمات شامل طراحی تبلیغ و كمك به یافتن مكان مناسب جهت نمایش تبلیغ می باشد.

بسیاری از این شركت ها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازه‌گیری های مربوط به اثر بخشی آن تبلیغات را نیز انجام می دهند. (دیوار شیراز)

 5) مدل مبتنی بر شبكه تبلیغاتی

شركت های این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ دهندگان قرار میدهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی تبلیغ دهندگان، درصدی را بعنوان حق‌العمل دریافت می نمایند.

اشكال تبلیغات اینترنتی (تكنولوژی تبلیغات)

 اشكال مختلف تبلیغات به شكل‌های گوناگونی كه تبلیغ‌دهندگان برای نشان دادن تبلیغ خود در اینترنت از آنها استفاده مینمایند، اشاره دارد. مانند بنرها، بنرهای دارای غنای رسانه ای، نامه های تجاری و تبلیغات مبتنی بر بازی.

1) بنرها

 بنرها به دو شكل ثابت و متحرك طراحی می شوند. بنرها بدلیل هزینه كم در طراحی و پست از متداولترین اشكال تبلیغات اینترنتی به شمار می آیند.

بنر ثابت به بنری اطلاق می شود كه تبلیغ را بصورت یك تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه می كند. از آنجاكه بنرها در بسیاری از سایت ها نمایش داده می شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ كلیك در آنها پائین است.

 بنرهای انیمیشندار (بنرهای پویا)، در حقیقت بنرهای ثابتی هستند كه از فن آوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ كلیك بالاتری دارند. (دیوار شیراز)

بنرهای ثابت و انیمیشندار هر دو ابزاری‌های مناسبی برای معرفی نام تجاری می باشند. شكل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها كه به تازگی بسیار مشهور شده اند، برای كاربران این امكان فراهم است كه ارتباط دو طرف‌های را با طراحان تبلیغ برقرار نمایند.

به عنوان مثال گزینه هایی به منظور ورود اطلاعات برای كاربران در نظر می گیرند و به تناسب اطلاعاتی كه كاربران وارد می كنند، پاسخ هایی به آنها داده می شود.

از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت‌نام­های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــی شــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet  ساخته می شوند. امروزه بنرها اشكال، اندازه ها و روشهای ارائه استانداردی دارند.

2) بنرهای دارای غنای رسانه‌ای

 این نوع از بنرها از تكنولوژی چند رسانه ای (مانند صوت، تصویر و انیمیشن) برای ارائه پیام تبلیغاتی استفاده می كنند. هدف اصلی بنرهای دارای غنای رسانه ای جلب توجه مخاطبان می باشد.

بنرهای دارای غنای رسانه ای نه تنها با ارائه انیمیشن، صدا و تصویر تجربه جدیدی به كاربران ارائه می كنند، بلكه با دعوت از كاربران برای تعامل با طراحان تبلیغ، اطلاعات بیشتری را در مورد كالا و یا خدمت مورد نظر ارائه می دهند.

در مقایسه با بنرهای ثابت، بنرهای دارای غنای رسانه ای از تكنولوژی پیچیده‌تری استفاده می نمایند. InterVU  ,RealAudio    RealVideo , Flash و SVG نمونه هایی از این دست می باشند. (دیوار شیراز)

استفاده از این نوع تكنولوژی به معنای هزینه بیشتر در طراحی و نمایش تبلیغ می باشد. اگر چه امروزه بسیاری از مردم بدلیل هزینه طراحی بالا و سرعت پائین در بارگیری، در استفاده از بنرهای دارای غنای رسانه ای مردد می باشند، با این وجود اثربخشی آنها در ایجاد نام تجاری حائز اهمیت است.

در مطالعه‌هایی كه به منظور سنجش اثربخشی بنرهای دارای غنای رسانه ای انجام گرفت، مشخص شد كه ‌۶۱% از افرادی كه این نوع بنرها را مشاهده كرده بودند، آنها را به خاطر می آوردند. درحالیكه در بنرهای ثابت این رقم ۳۰% بوده است.

هر چند هزینه های ایجاد بنرهای دارای غنای رسانه ای در مقایسه با سایر بنرها بیشتر است، ولی بنظر می رسد عملكرد بهتر این نوع بنرها هزینه‌های ناشی از آن را پوشش میدهند.

3) تبلیغات مبتنی بر بازی

 از گذشته دور، سرگرمی یكی از شیوه های مورد استفاده در تبلیغات بوده است. بر این اساس بازی های اینترنتی می توانند فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم آورند.

ارائه دهندگان تبلیغات مبتنی بر بازی، فروشندگان بازی های اینترنتی هستند. این نوع از تبلیغات برای افرادی كه در حال بازی هستند به دو صورت ارسال می شوند.

در روش اول كه بسیار متداول است، تصاویر تبلیغاتی، جایگزین تصاویر بازی اینترنتی می شود. در نتیجه افرادی كه در حال بازی هستند، به شكل مجازی تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر قرار می گیرند. (دیوار شیراز)

در روش دیگر كل بازی به قسمت های مختلفی تقسیم می شود و افرادی كه در حال بازی هستند می بایست قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی، تبلیغ خاصی را ببینند و یا تعاملاتی را انجام دهند.

در این روش تبلیغ دهندگان پاسخ های تعاملی بیشتری را دریافت می نمایند چراكه افرادی كه در حال بازی هستند، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود.

از آنجائیكه تبلیغات مبتنی بر بازی معمولاً از تكنولوژی چند رسانه ای استفاده می كنند، هزینه بیشتری برای ایجاد و اجرای آنها صرف می شود.

علیرغم اینكه این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند، ولی مخاطبان آن تنها به افرادی كه بازی را انجام می دهند محدود می شوند. محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات ناخرسندی برخی از افراد از تبلیغات حین بازی است.

big data des territoires 640x312 1 - ابعاد و اشکال تبلیغات اینترنتی

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز