چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

خب وقت آن رسیده تا قدم های درست و اصولی برای داشتن یک رپورتاژ آگهی موفق برداریم. باید اطلاعات خود را افزایش دهید تا بدانید چه رپورتاژی باعث افزایش فروش می شود، (شیپور شیراز)

زیرا در هر صورت شما برای انتشار دادن آگهی تبلیغاتی خود هزینه صرف می کنید و اگر این کار را اصولی انجام ندهید مانند این است که پولتان هدر رفته است.

در این مقاله در سایت تبشی قصد داریم چند روش اصولی برای انتشار یک رپورتاژ آگهی اصولی را به شما بگوییم پس با ما همراه باشید.

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

در وهله اول لازم است درباره پرسونای خود اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید متناسب با آن از بین سایت‌های مختلف منتشرکننده رپورتاژ، مرتبط‌ ‌ترین‌ها را برگزینید. قدم بعدی نوشتن تیتر مناسب است.

تیتر باید گویای موضوع شما باشد. می‌توانید برای جذابیت بیشتر تیتر از کمی واج‌آرایی استفاده کنید. تیتر جذاب باید کمی ابهام در ذهن خواننده ایجاد کند و سوال‌برانگیز باشد تا مخاطب را به مطالعه باقی متن ترغیب کند.

البته دقت کنید که ابهام زیاد، بازخورد منفی ایجاد می‌کند و در نتیجه نیاز است که تعادل رعایت شود.

بهتر است قبل از اینکه نوشتن متن اصلی را شروع کنید، شرح مختصری از رپورتاژ خود (بین 30 تا 40 کلمه) ارائه کرده و به دور از هر گونه مبهم‌نویسی، چکیده‌ای از متن اصلی را در اختیار کاربر قرار دهید و او را برای ورود به بخش اصلی آماده سازید. (شیپور شیراز)

برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها معمولاٌ به این چکیده لید خبر می‌گویند.

اکنون کاربر شما برای ورود به متن اصلی آماده می باشد. در این قسمت اصل مطلب را برای مخاطب شرح داده و چکیده مختصر خود را جامع و کامل توضیح دهید.

 بهتر است تعداد کلمات کل رپورتاژ بین 800 تا 1200 باشد. دقت کنید که در نوشتن تمام مراحل، لحن و سبک پرسونای خود و سایت منتشرکننده را در نظر گرفته و رپورتاژ آگهی جذاب و سودمندی در اختیار کاربران قرار دهید.

می‌توانید با استفاده از متنی داستانی برای ارائه و طرح مشکلی که برند شما به حل آن کمک می‌کند، متن خود را جذاب‌تر کنید.

رپورتاژ آگهی یک محتوای آموزشی است که هدف تبلیغاتی را دنبال می کند. در نتیجه نیاز است در انتهای رپورتاژ آگهی کاربر را به انجام عملی دعوت کنید. می‌توانید لینک صفحه موردنظر سایت خود را در اختیار کاربران قرار دهید و یا کاربر را به خرید محصول خود دعوت کنید.

با آوردن نقل قول از افراد متخصص، ادعا های خود را ثابت کنید

بهترین روش برای اینکه ثابت کنید که محصول شما چقدر خوب و عالی است استفاده کردن از نقل قول ها در متن رپورتاژ است.

آوردن نظرات مشتریان راضی و متخصصان کمک زیادی به قابل اعتماد شدن رپورتاژ شما خواهد کرد، هرچند بسیاری از مشتریان از این موضوع آگاهی دارند که شاید آن افراد برای بیان نظرات مثبت خود پول گرفته باشند، با این حال این موضوع همچنان جوابگو خواهد بود. (شیپور شیراز)

هنگامی که با این افراد مصاحبه می کنید سعی کنید سوالاتی را مطرح کنید که توجه خواننده را از نظر احساسی جلب کند. به طور مثال فرض کنید در حال مصاحبه با یک داروساز معتبر راجع به یک محصول دارویی هستید و می خواهید راجع به یک دارو با او مصاحبه کنید.

احتمالا چنین شخصی بیشتر به لیست مواد تشکیل دهنده دارو و فرمول های پیچیده آن دقت می کند در حالی که برای مشتریان فقط اثرات دارو است که اهمیت دارد.

با توجه به موضوع بالا پرسیدن سوالاتی از قبیل اثر این دارو برای یک فرد مبتلا به بیماری X چیست؟ تاثیرگذاری قابل توجهی دارد.

شهرزاد قصه‌گو باشید!

شاید مهم‌ترین مزیت رقابتی نوشتن رپورتاژ آگهی نسبت به تبلیغات تمام رنگی استاندارد “داستان‌سرایی” باشد. (که حتما هست!)

بازاریابان موفق کسانی هستند که می‌توانند از داستان سرایی در ساخت تبلیغات خود به‌صورت خلاقانه‌ای استفاده کنند و با درگیر کردن خوانندگان آنان را به سوی فروش سوق بدهند.

داستان‌گویی به شما اجازه می‌دهد، واقعیت‌ها و آماری که در حالت عادی مردم به آن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند را در قالب یک داستان بیان کرده و به وسیله آن احساسات انسانی را برانگیخته کنید. (شیپور شیراز)

به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای و محصولات لاغری، انتشار رپورتاژ آگهی را به عنوان استراتژی بازاریابی خود انتخاب می‌کنند زیرا از این طریق فروش احساسات (بیمه: احساس امنیت و اطمینان، لاغری: تندرستی و سلامتی ) بسیار آسان‌تر است تا فروش محصولات!

شرکت‌های تولیدکننده محصولات لاغری به صورت مستقیم، یک قرص یا دمنوش لاغری را به شما نمی‌فروشند آن‌ها در واقع اعتماد به نفس، سبک زندگی جذاب و زیبایی جسمی را عرضه می‌کنند.

آن‌ها با تحریک کردن احساسات انسانی و ایجاد استرس در مشتریان؛ فست‌فودها و هر نوع مواد غذایی شیرین را آدم بدهای داستان جلوه داده و سپس در حالی که محصولات خود را تبلیغ می‌کنند، شما را قهرمان این افسانه معرفی می‌کنند. چه کسی دوست ندارد قهرمان یک داستان باشد!؟

در واقع با این سبک تبلیغات تمام موانع ذهنی خواننده را کنار می‌زنند و با دادن احساس اعتماد به نفس به مشتری به او می‌گوید: ” تو هم می‌‌تونی لاغر بشی فقط کافیه از محصولات ما استفاده کنی!”

از خوانندگان بخواهید کاری را انجام دهند

اگر متن رپورتاژ شما قواعد را رعایت کرده باشد احتمالا خواننده به دنبال یک راه برای برقراری ارتباط با شما خواهد گشت. در این شرایط شما باید کاملا واضح و روشن به خواننده بگویید که چه کاری باید انجام دهد. به این کار دعوت به اقدام یا همان Call to action می گویند. (شیپور شیراز)

اصلا این را فراموش نکنید که گذاشتن یک اطلاعات برای برقراری ارتباط مشتری با شما مثل شماره تماس یا آدرس سایت در آخر متن رپورتاژ جزو واجبات است.

طوفانی شروع کنید و سعی کنید شیاطین را در انتها مغلوب خود کنید

اولین چالش بزرگ شما در منتشر کردن رپورتاژ آگهی تاثیرگذار این است که باید دلیلی قانع کننده برای خوانده شدن به کاربر بدهید، اما خب چالش های بزرگ تری نیز وجود دارند. مثلا اینکه در انتهای مقاله دلیل قانع کننده تری برای مخاطب ارائه داده باشید تا تصمیم بگیرد برای محصول شما پول خرج کند.

اینکه بتوانید توجه مخاطب خود را جلب کنید تا از ابتدای محتوا تا به انتها شما را همراهی کند، برای رسیدن به مرحله آخر یعنی Call to action ضروری است.

داستان رپورتاژ شما یک کمدی سیاه یا یک فیلمنامه اصغر فرهادی نیست که پایانی باز یا غمگین داشته باشد. قرار نیست در جشنواره خاصی جایزه بگیرید. فقط قرار است خواننده را به چیزی که می خواهد برسانید. پس خلاقانه رفتار کنید و پایانی شاد برای محتوای خود در نظر بگیرید.

unnamed 2 - چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز