روند تبلیغات اینترنتی در دنیا

روند تبلیغات اینترنتی در دنیا

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و بصورت بنر در ۲۷ اكتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی كه هات وایر متوجه شد كه برای تبلیغات می بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. (آگهی شیراز)

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌های تبلیغات خود پرداختند. در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ های عمومی پذیرفته شد.

شركت سان میكروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه كرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود.

در این مقاله با سایت تبشی همراه باشید و لذت ببرید.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال ۱۹۹۴) تا سال ۲۰۰۷ شاهد رشد بسیار زیادی بوده است. بطوریکه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به رقم ۱۳۰۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده است.

ولی در بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ این صنعت شاهد رشد منفی بوده است. روند رشد در سال ۲۰۰۳ تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت می باشیم. (آگهی شیراز)

ابعاد تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی ابعاد مختلفی را شامل می شود که در زیر بطور اجمالی به آنها اشاره می شود (گائو و دیگران ۲۰۰۲).

مدلهای کسب وکار

مدل کسب و کار به یک ایده تجاری و برنامه استراتژیک در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یک کسب و کار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر می بایست دارای مدل کسب و کار مناسبی باشد که موجب موفقیت آن کسب و کار شود.

از جمله مدلهای کسب و کار تبلیغات اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا

براساس این مدل از کسب و کار، ناشران اینترنتی می بایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیک سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل می بایست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب برای افزایش ترافیک سایت شود. (آگهی شیراز)

مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی

در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم می آورند که از آن جمله می توان به فراهم آوردن امکان استفاده از پست الکترونیک، اتاقهای گفتگو و یا پیغام رسان ها اشاره کرد.

در این روش میزان موفقیت سایت به کیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا که تعداد استفاده کنندگان از این خدمات با میزان کسب درآمد تبلیغاتی این شرکتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه می توان به AOL اشاره نمود.

مدل مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف

سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امکان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقه بندی آن سایتها براساس محتوا، خدماتی را به کسانی که در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی می باشند ارائه می نمایند. از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه می توان یاهو را نام برد. (آگهی شیراز)

مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی

شرکتهای این گروه به کسانی که مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند، خدماتی را ارائه می دهند. این خدمات شامل طراحی تبلیغ و کمک به یافتن مکان مناسب جهت نمایش تبلیغ می باشد.

بسیاری از این شرکتها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازه گیری های مربوط به اثر بخشی آن تبلیغات را نیز انجام می دهند. از جمله می توان برنامه نبض الکترونیک را نام برد.

مدل مبتنی بر شبکه تبلیغاتی

شرکتهای این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ دهندگان قرار می دهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی تبلیغ دهندگان، درصدی را بعنوان حق العمل دریافت می نمایند. ادآتلت از جمله این شرکتها می باشد. (آگهی شیراز)

اشكال تبلیغات اینترنتی (تكنولوژی تبلیغات)

 اشكال مختلف تبلیغات به شكل‌های گوناگونی كه تبلیغ‌دهندگان برای نشان دادن تبلیغ خود در اینترنت از آنها استفاده مینمایند، اشاره دارد. مانند بنرها، بنرهای دارای غنای رسانه ای، نامه های تجاری و تبلیغات مبتنی بر بازی.

 بنرها

 بنرها به دو شكل ثابت و متحرك طراحی می شوند. بنرها بدلیل هزینه كم در طراحی و پست از متداولترین اشكال تبلیغات اینترنتی به شمار می آیند.

بنر ثابت به بنری اطلاق می شود كه تبلیغ را بصورت یك تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه می كند. از آنجاكه بنرها در بسیاری از سایت ها نمایش داده می شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ كلیك در آنها پائین است.

 بنرهای انیمیشندار (بنرهای پویا)، در حقیقت بنرهای ثابتی هستند كه از فن آوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ كلیك بالاتری دارند.

بنرهای ثابت و انیمیشندار هر دو ابزاری‌های مناسبی برای معرفی نام تجاری می باشند. شكل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها كه به تازگی بسیار مشهور شده اند، برای كاربران این امكان فراهم است كه ارتباط دو طرف‌های را با طراحان تبلیغ برقرار نمایند. (آگهی شیراز)

به عنوان مثال گزینه هایی به منظور ورود اطلاعات برای كاربران در نظر می گیرند و به تناسب اطلاعاتی كه كاربران وارد می كنند، پاسخ هایی به آنها داده می شود.

از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت‌نام­های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــی شــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet  ساخته می شوند. امروزه بنرها اشكال، اندازه ها و روشهای ارائه استانداردی دارند.

 بنرهای دارای غنای رسانه‌ای

 این نوع از بنرها از تكنولوژی چند رسانه ای (مانند صوت، تصویر و انیمیشن) برای ارائه پیام تبلیغاتی استفاده می كنند. هدف اصلی بنرهای دارای غنای رسانه ای جلب توجه مخاطبان می باشد.

بنرهای دارای غنای رسانه ای نه تنها با ارائه انیمیشن، صدا و تصویر تجربه جدیدی به كاربران ارائه می كنند، بلكه با دعوت از كاربران برای تعامل با طراحان تبلیغ، اطلاعات بیشتری را در مورد كالا و یا خدمت مورد نظر ارائه می دهند.

در مقایسه با بنرهای ثابت، بنرهای دارای غنای رسانه ای از تكنولوژی پیچیده‌تری استفاده می نمایند. InterVU  ,RealAudio    RealVideo , Flash و SVG نمونه هایی از این دست می باشند. (آگهی شیراز)

استفاده از این نوع تكنولوژی به معنای هزینه بیشتر در طراحی و نمایش تبلیغ می باشد. اگر چه امروزه بسیاری از مردم بدلیل هزینه طراحی بالا و سرعت پائین در بارگیری، در استفاده از بنرهای دارای غنای رسانه ای مردد می باشند، با این وجود اثربخشی آنها در ایجاد نام تجاری حائز اهمیت است.

در مطالعه‌هایی كه به منظور سنجش اثربخشی بنرهای دارای غنای رسانه ای انجام گرفت، مشخص شد كه ‌۶۱% از افرادی كه این نوع بنرها را مشاهده كرده بودند، آنها را به خاطر می آوردند.

درحالیكه در بنرهای ثابت این رقم ۳۰% بوده است. هر چند هزینه های ایجاد بنرهای دارای غنای رسانه ای در مقایسه با سایر بنرها بیشتر است، ولی بنظر می رسد عملكرد بهتر این نوع بنرها هزینه‌های ناشی از آن را پوشش میدهند.

1507 - روند تبلیغات اینترنتی در دنیا

آگهی شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز