بازاریابی علم گسترده و تخصصی است که زیرشاخههای زیادی دارد. هر کدام از مدلهای بازاریابی در شرایط مشخصی کاربرد دارد. (شیپور شیراز)
ولی تمام مدیران و بازاریابها به دنبال کسب نتیجه هستند و برای این نتایج حاضر به سرمایهگذاری خواهند بود. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی کاملا به تحقق نتایج وابسته است.
با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.
بازارایابی دیجیتالی شامل روشهای مختلفی میشود که یکی از آنها، Performance Marketing یا بازاریابی عملگرا است، بازاریابی که استراتژی آن مبتنی بر نتیجه تبلیغات تدوین میشود.
در این شیوه از بازاریابی، هدف رسیدن به مخاطب هدف است، با این تفاوت که در هر مرحله از شاخصهای مختلف جهت اندازه گیری میزان موفقیت آمیز بودن کمپین استفاده میشود.
یکی از مهمترین مزایای این شیوه از بازاریابی این است که هزینه بر اساس عملکرد کمپین تبلیغاتی پرداخت میشود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست (بازاریابی عملکردی) هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید و لذت ببرید از این مقاله.
اصطلاحات بازاریابی عملکردی
در فرایند پرفورمنس مارکتینگ اصطلاحاتی وجود دارد که هر چه بیشتر با آنها آشنا شوید میتوانید بهتر به نتایج خود برسید. این اصطلاحات شامل موارد زیر میشود:
-
ایمپرشن (Impression):
ایمپرشن به تعداد نمایش تبلیغ شما گفته میشود. اگر تعداد مشخصی موردنظرتان است، وقتی این تعداد ایمپرشن محقق شد و مخاطبان هدف تبلیغات شما را دیدند میتوانید هزینه را پرداخت کنید. در این حالت فقط آگاهی از برند برای شما مهم است. (شیپور شیراز)
-
تأثیرات (Impressions – ایمپرشن) :
تبلیغاتی که براساس تأثیرات هستند، بودجههای کمتری را طلب میکنند. زیرا میزان تعامل (engagement) در آنها پایینتر است (یا حداقل قابل پیشبینی نیست).
در واقع پرداخت پول از جانب شما براساس تعداد دفعاتی است که تبلیغتان مشاهده شده است(کاربر عملیاتی مانند کلیک روی آن ندارد).
توجه داشته باشید که پلتفرمهای تبلیغاتی، با روشهای متفاوتی میزان Impression را محاسبه میکنند. برای مثال، لینکدین، یک ایمپرشن را به عنوان نمایش یک آگهی در نظر میگیرد.
وقتی که از کمپینهای CPM یا همان پرداخت به ازای مشاهدهی سایت تابولا (Taboola) استفاده میکنید، یک Impression، زمانی محاسبه میشود که ویدئو به طور کامل بارگذاری شده باشد.
-
تعداد کلیک (Clicks):
گاهی نرخ کلیک و تعداد کلیکهای انجام شده برایتان مهم است و صرفا نمایش تبلیغات کفایت نمیکند. بنابراین هزینه را در ازای تعداد کلیک مشخص پرداخت میکنید.
-
تعامل و مشارکت (Engagement):
میزان مشارکت کاربران اهمیت زیادی دارد. طبیعتا هر چه بیشتر با شما و تبلیغاتتان تعامل داشته باشند، برنامه بازاریابی شما ارزشمندتر خواهد بود. بنابراین تلاش کنید میزان مشارکت مخاطبان را افزایش دهید.
البته این مقدار در پلتفرمهای مختلف به صورت متفاوتی محاسبه میشود. (شیپور شیراز)
-
پرداخت در ازای اقدام مشخص:
گاهی مدنظر شما این است که دقیقا اقدام خاصی صورت بگیرد. این اقدام جدای از فروش میتواند ثبت نام در رویداد، دانلود اپلیکیشن یا پرکردن فرم باشد.
-
پرداخت به ازای فعالیت (CPA) :
این اصطلاح کمی فراگیر است. این مفهوم یک مدل قیمتگذاری برای تبلیغات آنلاین است که در آن برای انجام یک فعالیت خاص، هزینه میکنید. این فعالیت میتواند فروش، کلیک کردن یا پر کردن فرم باشد.
لازم به ذکر است که هر یک از اقدامات فوق هدف تبلیغاتی دارند و به همین دلیل در ارزیابی performance marketing یا همان بازاریابی عملکرد موثر است.
برای سنجش انتخابهای خود و تصحیح آنها، لازم است که اهداف کمپین خود، انتخاب پلتفرمهای مناسب، هزینهها و البته نتایج را مد نظر قرار دهید.
-
سرنخ (Lead):
اینکه فقط تعدادی مخاطب به سمت شما هدایت شوند کافی نیست و مهم است که ببینید چند نفر از آنها باکیفیت هستند و میتوانند به سرنخ تبدیل شوند.
سپس تلاش میکنید سرنخها را به خریدار تبدیل کنید. هر چه تعداد سرنخها تولیدشده بیشتر و باکیفیتتر باشد، شانس افزایش نرخ تبدیل بیشتر خواهد شد. (شیپور شیراز)
-
فروش (Sale):
این حالت در واقع اصلیترین مدلی است که مدیران و بازاریابها دنبال آن هستند. در این سیستم هزینه در ازای میزان فروش مشخص اتفاق میافتد و بدون شک هزینه بیشتری نسبت به مدلهای دیگر دارد.
اصول بازاریابی عملکرد
بازاریابی عملکرد هوشمندانهترین روش سرمایهگذاری درزمینهی تبلیغات به شمار میرود. امروزه این نوع بازاریابی، به عنوان فاکتوری لازم و حیاتی در استراتژیهای بازاریابی به شمار می رود.
تبلیغ دهنده برای اجرای عملکرد مطلوب خود هزینه ای را به بازاریاب فروش مجازی که برای اجرای آن عملکرد استخدام میشود، می پردازد و او از طریق کانالهای متفاوت از جمله ایمیل، رسانههای اجتماعی و نمایش در وبسایت های مختلف، برای محصولات یا خدمات تبلیغ دهنده تبلیغات میکند.
شبکهها میان این دو طرف قرار میگیرند و مواردی از قبیل پیگیری و تکنیکهای انجام کار، برنامهریزی رسانه، خدمات مشتریان و توافقات و غیره را انجام میدهند.
مزیتهای بازاریابی عملکرد
سیاستهای بازاریابی عملکرد کاملاً بر بازگشت سرمایه متمرکز است و نتایج آن به طور صد درصد قابل محاسبه است. بنابراین این صنعت پرمنفعت و سودآور، میتواند برای سرمایهگذاریهای کوچک بسیار سودمند باشد.
حتی با سرمایهی اولیهای بالغ بر چند میلیون تومان نیز می توان یک کمپین قوی بازاریابی را در یک یا دو کانال بازاریابی به راه انداخت. در نهایت، در بازاریابی عملکرد بهواسطهی کانالهای آنلاین متنوعی که امکان دسترسی به آن ها وجود دارد، بازگشت سرمایه به طور قطع تضمین میشود. (شیپور شیراز)

شیپور شیراز