بازاریابی عملگرا یا (Performance Marketing) چیست؟

بازاریابی عملگرا یا (Performance Marketing) چیست؟

بازاریابی علم گسترده و تخصصی است که زیرشاخه‌های زیادی دارد. هر کدام از مدل‌های بازاریابی در شرایط مشخصی کاربرد دارد. (دیوار شیراز)

ولی تمام مدیران و بازاریاب‌ها به دنبال کسب نتیجه هستند و برای این نتایج حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی کاملا به تحقق نتایج وابسته است.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بازارایابی دیجیتالی شامل روشهای مختلفی میشود که یکی از آنها، Performance Marketing یا بازاریابی عملگرا است، بازاریابی که استراتژی آن مبتنی بر نتیجه تبلیغات تدوین میشود.

در این شیوه از بازاریابی، هدف رسیدن به مخاطب هدف است، با این تفاوت که در هر مرحله از شاخصهای مختلف جهت اندازه گیری میزان موفقیت آمیز بودن کمپین استفاده میشود.

یکی از مهمترین مزایای این شیوه از بازاریابی این است که هزینه بر اساس عملکرد کمپین تبلیغاتی پرداخت میشود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست (بازاریابی عملکردی) هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد چیست؟

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، این نوع از فرایندهای بازاریابی و تبلیغات به عملکرد و نتایج به دست آمده وابسته است. پرفورمنس مارکتینگ در دنیای آنلاین اتفاق می‌افتد که نتایج کاملا قابلیت اندازه‌گیری دارد و تبلیغ‌دهنده تنها در ازای تحقق نتایج موردنظر هزینه پرداخت خواهد کرد.

گاهی شما از تبلیغات و بازاریابی‌ خود دنبال فروش مشخص هستید و گاهی می‌خواهید اپلیکیشن‌تان به تعداد نصب قابل توجه برسد. به همین دلیل عملکرد موردنظر سنجیده می‌شود تا ببینید چه میزان توانسته‌اید به نتایج دلخواه برسید. (دیوار شیراز)

از آنجایی که از گذشته مدیران کسب‌وکارها و بازاریاب‌ها از گذشته دنبال چنین سیستمی بودند و تمایل داشتند تضمین لازم را برای رسیدن به نتایج موردنظر داشته باشند،

بنابراین بازاریابی عملکردی خیلی مورد توجه قرار گرفت. نکته مهم اینجاست که این مدل بازاریابی از پیش هزینه مشخص ندارد و هزینه‌های آن به خروجی کار وابسته است.

بازاریابی عملگرا (Performance Marketing) چیست؟

بطور کلی پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی بر مبنای عملکرد:

روشی است که در آن برای تبلیغات تعاملی، هزینه‌ای متغیر پرداخت می‌شود، این مقدار به عملکرد تبلیغ بستگی دارد. مثلا، ممکن است هزینه‌ی تبلیغی به دفعاتی که در یک سایت نشان داده می شود، تعداد دفعات استفاده از لینک تبلیغ یا تعداد دفعاتی که به فروش منجر شود متغیر باشد.

با اینکه بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ بیشتر به عنوان روشی اینترنتی شناخته می‌شود اما نمونه هایی از آن را می توان در دیگر رسانه‌ها و روش‌ها دید.

یکی از زیرمجموعه های بازاریابی عملگرا، بازاریابی پورسانتی است  که در این روش به ناشر تبلیغ در ازای فروش محصول یا خدمات، هزینه پرداخت می‌شود.

بازاریابی عملگرا (Performance Marketing) چیه؟

بازاریابی بر مبنای کارکرد، روشیه که در اون واسه تبلیغات تعاملی، هزینه ای متغیر پرداخت می شه، این مقدار به کارکرد تبلیغ بستگی داره.

مثلا، ممکنه هزینه ی تبلیغی به دفعاتی که تو یه سایت نشون داده می شه، تعداد دفعات به کار گیری لینک تبلیغ یا تعداد دفعاتی که به فروش منجر شه متغیر باشه. (دیوار شیراز)

با اینکه بازاریابی عملگرا بیشتر به عنوان روشی اینترنتی شناخته می شه اما نمونه هایی از اون رو میشه در دیگه رسانه ها و روش ها دید. یکی از زیر مجموعه های بازاریابی عملگرا، بازاریابی پورسانتیه  که در این روش به ناشر تبلیغ در ازای فروش محصول یا خدمات، هزینه پرداخت می شه.

کاربرد بازاریابی عملکرد (performance marketing) چیست؟

بازاریابی عملکرد برای تمام کسب‌وکارهایی کاربرد دارد که در فضای آنلاین حاضر هستند و نتایج برنامه‌های تبلیغاتی آنها قابل اندازه‌گیری باشد. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند بسته به اهداف موردنظر خود از این روش استفاده کنند که بیشتر دیده شوند،

فروش خود را افزایش دهند یا به دیگر نتایج تعریف‌شده برسند. از سوی دیگر سایت‌هایی که می‌توانند با توجه به بازدید یا قابلیت‌های بالای خود نتایج آتی را تضمین کنند نیز بیشترین سود را از پرفورمنس مارکتینگ خواهند برد.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، پرفورمنس مارکتینگ در مورد کارایی ها و عملکردها است. این کارایی ها (پرفورمنس) می توانند لیستی از نتایج دلخواه شما مانند مشتریان احتمالی، فروش ها، کتاب ها یا دانلودها باشند.

اگر بخواهیم تعریف کامل تری از پرفورمنس مارکتینگ ارائه دهیم باید گفت: “پرفورمنس مارکتینگ تلفیقی از تبلیغات پولی و بازاریابی برند است اما فقط زمانی اقدام به دادن پول می کند که نتیجه مورد نظر حاصل شده باشد. ”

این موقعیت بازاریابی برد-برد برای یک خرده فروش و تاجر و یا یک بازاریاب وابسته و یک ناشر است، چرا که به هر 2 طرف این اجازه را می دهد تا بتواند کمپین های استراتژیک و با نرخ بازگشت سرمایه بالایی را با توجه به کارایی ها را به صورت جدی اجرا کنند. (دیوار شیراز)

با پول دادن به بازاریاب افیلیت یا ناشر زمانی که یک نتیجه خاص حاصل شد، یک تاجر می تواند مطمئن باشد که پولش در جای درست و بعد از این که مخاطبان هدفش شناسایی و تبدیل شدند، خرج می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که تاجران تنها زمانی پول را خرج می کنند که نتیجه دلخواه شان حاصل شود، آنها می توانند از مزیت های رایگانی همچون آگاهی از برند و کلیک های هدفمند نیز بهره مند شوند.

مطمئن باشید که هیچ استراتژی جذب مشتری و موقعیت بازاریابی مانند این دیگر در دنیای امروز وجود ندارد.

روش‌های پرداخت هزینه دربازاریابی عملگرا

  • CPM یا Cost per Thousand: هزینه‌ی به ازای هر هزار بار نمایش به کاربران
  • CPC یا Cost Per Click: هزینه‌ی به ازای هر کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغ
  • CPL یا Cost Per Lead: هزینه‌ی به ازای ثبت نام یا ثبت اطلاعات توسط هر کاربر
  • CPA یا Cost Per Action : هزینه‌ی به ازای هر عمل یا خرید

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

همانطور که از نام این شیوه از بازاریابی مشخص است، پرداخت هزینه بر اساس عملکرد تبلیغ انجام میشود، خواه بر اساس بازخورد تبلیغ، خواه بر اساس تعداد افرادی که تبلیغ را مشاهده کرده اند.

پیش از این، بازاریابی عملکرد فقط شامل کمپین های PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) بود، اما امروز فراتر از نرخ تعامل یا کلیک رفته و شامل تعداد کل ایمپرشن یا نمایش ها بر اساس CPM (هزینه در هزار) است. (دیوار شیراز)

بنابراین در بازاریابی عملگرا، بر اساس بازخورد دریافتی از تبلیغ، مانند تعداد کلیکها یا ایمپرشن، هزینه پرداخت میکنید. در واقع تا زمانی که بازخورد مد نظرتان ایجاد نشود، هزینه ای از بودجه اولیه کم نخواهد شد.

یکی از ترفندهایی که برای اثربخشی این شیوه از تبلیغات میتوان به کار برد، استفاده از روشهای مختلف جهت برقراری ارتباط با مخاطب هدف، در هر فضای آنلاین است.

تفاوت بازاریابی عملگرا و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ را میتوان به نوعی یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت. در بازاریابی دیجیتالی یک استراتژی کلی با هدف افزایش نرخ تعامل یا آگاهی از برند تعیین میشود. در حالی که در بازاریابی عملکردی، هدف اصلی درآمد و بازگشت سرمایه اولیه است.

pics 1372 - بازاریابی عملگرا یا (Performance Marketing) چیست؟

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز