بازاریابی عملگرا (Performance Marketing)

بازاریابی عملگرا (Performance Marketing)

بازاریابی علم گسترده و تخصصی است که زیرشاخه‌های زیادی دارد. هر کدام از مدل‌های بازاریابی در شرایط مشخصی کاربرد دارد. (دیوار شیراز)

ولی تمام مدیران و بازاریاب‌ها به دنبال کسب نتیجه هستند و برای این نتایج حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی کاملا به تحقق نتایج وابسته است.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بازارایابی دیجیتالی شامل روشهای مختلفی میشود که یکی از آنها، Performance Marketing یا بازاریابی عملگرا است، بازاریابی که استراتژی آن مبتنی بر نتیجه تبلیغات تدوین میشود.

در این شیوه از بازاریابی، هدف رسیدن به مخاطب هدف است، با این تفاوت که در هر مرحله از شاخصهای مختلف جهت اندازه گیری میزان موفقیت آمیز بودن کمپین استفاده میشود.

یکی از مهمترین مزایای این شیوه از بازاریابی این است که هزینه بر اساس عملکرد کمپین تبلیغاتی پرداخت میشود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست (بازاریابی عملکردی) هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید و لذت ببرید از این مقاله.

هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟

اگر می‌خواهید به نتایج موردنظر به ویژه فروش بیشتر برسید، بهترین مخاطب برای بازاریابی عملگرا افرادی هستند که بیشترین زمان را در اینترنت صرف می‌کنند و زمان بیشتری را آنلاین هستند.

معمولا بسیاری از کسب‌وکارها سراغ پرفورمنس مارکتینگ می‌روند؛ چراکه بعد از رسیدن به هدف هزینه پرداخت می‌شود.

ولی باید حواستان باشد براساس اطلاعات موجود سراغ افرادی بروید که دقیقا مخاطب هدف شما هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که به کمک آنها اهداف شما محقق شود. (دیوار شیراز)

چه کسانی از بازاریابی عملگرا استفاده می کنند؟

هر کسب و کاری که در اینترنت مخاطب داشته باشد از این روش استفاده می‌کند، این شرکت ها ممکن است مزون‌ها، شرکت‌های بیمه و یا حتی شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند راز جوانی یا کاهش وزن را دارند باشند.

شرکت‌های کوچک با بودجه‌های کم از جمله کسب وکارهایی هستند که از بازاریابی عملگرا استفاده می‌کنند، چرا که با گرفتن نوع CPA( هزینه برای هر فروش) می توانند مطمئن باشند که هر مقداری که برای تبلیغات خرج کنند، به سرمایه شان برمی‌گردد.

بازاریابی عملگرا در کجا می تواند اجرا شود؟

موتورهای جست و جو مانند گوگل، شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، ارائه دهنده ی خدمات ایمیل مثل جونو و بعضی از وبلاگای شخصی می توانند پلتفرمی برای اجرای بازاریابی عملگرا باشند.

هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟

کلا هر کسی که از اینترنت استفاده کند می تواند هدف بازاریابی عملگرا باشد اما معمولا بیشترین تاثیر بر کسانی است که زمان زیادی از  روز را در اینترنت سپری می کنند.

هر چند مدل CPM بازاریابی عملگرا می تواند به رونق فروش در بخش آفلاین هم منجر شود اما کلا این روش بازاریابی برای فروش اینترنتی مناسب است از این رو افراد سن بالا که آشنایی کمی با تکنولوژی و اینترنت دارند معمولا در گروه مخاطبان بازاریابی عملگرا قرار نمی گیرند.

کمپین بازاریابی عملگرا، چگونه اجرا می شود؟

با این حال که بازاریابی عملگرا فقط اگر به فروش منجر شود هزینه برمی دارد اما با این حال این مزیت، این روش را از بقیه روش های بازاریابی برتر نمی کند چون که هیچ تضمینی وجود ندارد تا کاربر بعد از دیدن تبلیغ دست به CTA بزند. (دیوار شیراز)

برای این که بازاریابی عملگرا موفق بکند، شرکت ها باید تبلیغاتی جذاب طراحی کرده و راه رسیدن کاربر به سایت پذیرنده یا صفحه ی مورد نظر را صاف کنند.

مزایای بازاریابی عملکردی چیست؟

در ادامه به سه مورد از مهمترین مزایای پرفورمنس مارکتینگ اشاره میکنیم:

اولین و مهمترین مزیتی که در خصوص بازاریابی عملگرا میتوان به آن اشاره کرد، بهینه سازی شاخصهای عملکرد است.

همانطور که پیش از این گفته شد هدف افزایش درآمد و بازگشت سرمایه است. در نتیجه بهینه سازی نرخ تبدیل و استفاده درست از داده های موجود در این شکل از بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد.

هزینه تبلیغات آنلاین با توجه به پیشرفت روز به روز آن، در حال افزایش است. همین مسئله باعث میشود که استفاده از بسیاری از شیوه های تبلیغات، برای بسیاری از کسب و کارها، خصوصا تجارتهای نوپا، غیر ممکن شود.

در حالی که با استفاده پرفورمنس مارکتینگ هزینه بر أساس معیارهای بازخورد تعیین شده، از بودجه اولیه کسر میشود.

معیارهای پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

تعیین KPI به برندها کمک میکند تا نتایج را اندازه گرفته و متوجه میزان کارآمدی کمپین تبلیغاتی شوند. برخی از KPI های بازاریابی عملکردی عبارتند از:

  • بازگشت سرمایه (ROI)
  • نرخ تبدیل
  • جذب مشتری
  • حفظ مشتری
  • فروش (دیوار شیراز)
  • درآمد
  • تبدیلها
  • دانلودها
  • بازگشت

هنگامی که برای استراتژی بازاریابی عملکرد خود هدف تعیین می کنید و موفقیت آن را می سنجید، مهم است که نحوه عملکرد هر کانال را چه به صورت جداگانه و چه به صورت توام بررسی کنید.

کانال‌های محبوب برای بازاریابی عملکرد (performance marketing)

اگر می‌خواهید از کانال‌هایی استفاده کنید که محبوبیت بالایی دارند و در نتیجه اثربخشی و شانس نتیجه‌گیری آنها بیشتر است، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تبلیغات همسان:

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات کلیکی است که این روزها طرفداران زیادی دارد و چون با توجه به محتوای صفحه و رابط کاربری آن نمایش داده می‌شوند، بنابراین می‌توانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

  • محتوای اسپانسر یا رپرتاژ آگهی:

یکی دیگر از انواع روش‌هایی که در بازاریابی عملکرد موثر است، رپرتاژ آگهی است که می‌توانید علاوه بر هزینه انتشار در رسانه موردنظر، هزینه تبلیغات را در ازای ترافیک دریافتی و نرخ تبدیل ایجاد شده بپردازید.

  • همکاری در فروش:

این روزها بازار افیلیت مارکتینگ و همکاری حسابی داغ است. این روش نیز یکی از مدل‌های پرفورمنس مارکتینگ است که نه‌تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، بلکه در ازای فروش یا ترافیک ایجاد شده هزینه به تبلیغ‌کنندگان پرداخت می‌شود. (دیوار شیراز)

  • بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی:

یکی از روش‌های دیگر که می‌توانید براساس آن شاخص‌های کلیدی موردنظر را ارزیابی کنید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. اگر به دنبال نرخ کلیک، ترافیک ورودی، تعامل، افزایش فروش و ایجاد سرنخ هستید می‌توانید سراغ این روش بروید.

  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM):

بازاریابی موتورهای جستجو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز می‌تواند میزان بازدید، ترافیک، نرخ تبدیل و فروش شما را افزایش دهد.

Performance marketing 01 - بازاریابی عملگرا (Performance Marketing)

دیوار شیراز

شیپور شیراز

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز