مفهوم بازاریابی
در کتاب مدیریت بازاریابی، نوشته فلیپ کاتلر، مفهوم بازاریابی به زبان ساده بیان شده است. به طور خلاصه، بازاریابی تلفیقی از هنر و دانش برای ایجاد و ارائه ارزشها است. (نیازمندی های شیراز)
هدف بازاریابی شناسایی نیاز و کسب سود به طور همزمان است. در بازاریابی علاوه بر شناسایی نیاز، حجم بازار مورد نیاز و میزان سود پیشبینی میشود. یکی از اهداف بازاریابی،شناسایی بخشهای مختلف بازار برای ارائه بهتر محصول و خدمات است.
پس از آن محصول یا خدمت مورد نیاز طراحی و به بازار عرضه میشود. مخاطب و مشتری، نقش پررنگی در بازاریابی دارند. به عبارت دیگر اگر مخاطبی وجود نداشته باشد،
کالا یا خدمات شما به نتیجهای نخواهند رسید. مشتری مهمترین نقش را در چرخه بازاریابی دارد و برآورده شدن نیازهای مشتری در اولویت اول قرار دارد.
مشتری احساس نیاز میکند، کالا یا خدمت شما را به عنوان «ارزش» تلقی میکند و او اهمیت بازاریابی را تعیین میکند. هدف در تمامی کسبوکارها، رضایت مشتری است.
با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید.
بازاریابی
در بازاریابی مفهوم نیاز، خواسته، تقاضا (تقاضا منفی، تقاضا پنهان، تقاضا نامنظم، تقاضا کامل و…)، پیشنهاد و مبادله مفاهیم مهمی هستند که توجه کامل به هرکدام از آنها، تأثیر بسیار زیادی بر بازاریابی و موفقیت کسب و کار دارد.
در بازاریابی اهداف مختلفی دنبال میشود؛ به همین دلیل بازاریابی انواع مختلفی دارد و هر سازمان با توجه به هدفی که برای خود تعیین کرده است، یکی از انواع استراتژیهای بازاریابی را انتخاب میکند. (نیازمندی های شیراز)
عوامل مختلفی مثل زمان، میزان بودجه، موقعیت جغرافیایی و… نیز بر به وجود آمدن استراتژی بازاریابی تأثیر گذاشتهاند. بیش از ۱۰۰ نوع بازاریابی وجود دارد که در ایران قابل اجرا است.
بازاریابی B2B چیست؟
این نوع بازاریابی BUSINESS TO BUSINESS است که به طور مختصر با نام B2B شناخته میشود. قدمت این نوع بازاریابی به گذشتههای بسیار دور که انسانها برای تأمین نیازهای خود کالا مبادله میکردند، میرسد.
این نوع بازاریابی بین دو کسبوکار به وجود میآید. بازاریابی B2B ممکن است توسط یک فرد، یک بخش، چند یا یک تیم بزرگ از کارمندان یک بیزینس انجام شود.
هدف نهایی بازاریابی بیتو بی ، فروش محصول یا ارائه درست خدمات به مصرف کننده نیست و خدمات به سازمانی دیگر ارائه میشوند. برای رسیدن محصول یا خدمات به دست مشتری نهایی،لازم است تا بین چند واسطه خرید و فروش انجام شود؛
یکی از قسمتهای بازاریابی B TO B، معاملات بین واسطهها است. با این حال ممکن است مشتری نهایی یک بیزینس، بیزینس دیگری باشد، در این هنگام نیز بازاریابی و معامله B 2 B انجام میشود.
ممکن است در این نوع بازاریابی، بسیاری از سازمانها به طور زنجیرهوار به هم متصل شوند و در مسیر ارائه خدمت یا محصول به مشتری، هر کدام ارزشی به آن اضافه کرده تا در نهایت یک محصول نهایی واحد را، به مشتری ارائه شود. (نیازمندی های شیراز)
برای مثال برای تهیه یک پیراهن نخ و الیاف باید به پارچه تبدیل شوند، سپس پارچه به پیراهن و در نهایت در فروشگاه به دست مشتری برسد. تمامی سازمانهایی که در این مسیر قرار دارند،
در جهت ارتقا محصول تلاش کرده و در نهایت فقط فروشنده مستقیما با مشتری در ارتباط است. اما اگر بازاریابی شرکت با شرکت وجود نداشت، پیراهنی برای ارائه به خریدار نیز وجود نداشت.
مزایای بازاریابی
بازاریابی B2B مزایای بسیار زیادی برای شرکتهای مختلف دارد که در این قسمت تعدادی از آنها را بررسی میکنیم. فرض کنید شما یک شرکت فروش پلاستیک خام هستید؛
در اینصورت شرکتها و سازمانهای مختلفی به شما مراجعه میکنند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را از طریق شما تامین کنند. در اینصورت شما حتی با داشتن ۵ مشتری در ماه نیز میتوانید فروش بالایی را تجربه کنید؛
چراکه مقدار فروشتان، به هر کدام از این شرکتها بسیار بزرگ است. پس اولین مزیت بازاریابی B2B فروش مناسب آن است.
اما مزیت دیگر این نوع بازاریابی همکاری بلند مدت است؛ بهعبارت دیگر ممکن است شما به یک مغازه کفش فروشی بروید و کفشی را از آنها بخرید.
با وجود این ممکن است دفعه بعدی که به خرید میروید دیگر نتوانید کفش مورد علاقهتان را در آن فروشگاه پیدا کنید و سراغ فروشگاه دیگری میروید؛ (نیازمندی های شیراز)
اما این داستان در بازاریابی B2B کاملا متفاوت است و معمولا مشتریان شما به مشتریان چند ساله و وفادار تبدیل میشود که البته این موضوع نیازمند کیفیت خدمات و محصولات شما نیز هست.
مزایای بازاریابی B2B
در بازاریابی شرکت با شرکت، خرید عمده معنا دارد و خرده فروشی انجام نمیشود. این مسئله یکی از مزایا بازاریابی B2B هست . در این نوع بازاریابی میزان فروش، زیاد است.
اگرچه در این نوع بازاریابی، بستن قرارداد با شرکتهایی که به صورت عمده خرید میکنند، سخت است؛ اما شما با یک بار قرارداد بستن، محصولات خود را به مدت طولانی به آن شرکت میفروشید.
در حالی که اگر این کار را نکنید، باید با صرف هزینه و زمان بیشتر، میزان فروش خود را طی چند ماه به فروشی که از یک قرارداد دارید، برسانید.
در بازاریابی بی تو بی ، در صورتی که شرکتها از خدمات و محصولات راضی باشند، مشتری وفادار شما خواهند شد و ارتباط خود را به مدت طولانی حفظ میکند.
بازاریابی B2B فرصت خیلی خوبی برای شناخته شدن تجارت شما در بین سایر کسبوکارها است. این نوع بازاریابی میتواند راه را برای گسترش تجارت شما آسان کند و اعتبار بیزینس شما را چند برابر کند.
روابط بین شرکتهای تجاری در بسیاری از موارد صمیمی است و گسترش آنها، فرصتهای شغلی جدید ایجاد میکند. (نیازمندی های شیراز)
در صورتی که شما با شرکتهای تجاری دیگری در ارتباط باشید، میزان معرفی شما به سایر کسب و کارها به شدت افزایش پیدا میکند و این در حالی است که اگر فقط مشتریان معمولی داشتید،
مزایا
مدت طولانی نیاز بود تا برند شما شناخته شود. به طور کلی بهتر است بدانید بازاریابی تجارت به تجارت، میتواند موقعیتهای بسیار خوبی برای شرکت شما ایجاد کند.
همانطور که اشاره کردیم، زمان در بازاریابی تجارت به تجارت اهمیت ویژهای دارد. تجربه نشان داده در این نوع تجارت، به دلیل پایین بودن تعداد مشتریان، سفارشات با سرعت بیشتری حاضر شده
و این گونه شرکتها، بهروهوری بیشتری نسبت به زمانی که به مشتریان عادی خدمات میدهند، دارند. ثابت بودن سفارشات نیز عامل دیگری برای تسریع آماده شدن آنها است.
به دلیل حجم بالای سفارشات و خرید عمده، هزینه تهیه مواد اولیه کاهش پیدا میکند. این یکی از مزایای بازاریابی شرکت به شرکت است. تولید بیشتر منجر به کاهش هزینهها و افزایش سود برای شرکت شما خواهد شد. (نیازمندی های شیراز)
ادامه
در صورتی که از این نوع بازاریابی استفاده میکنید، حتما با افراد حرفهای سر و کار دارید. رضایت آنها از محصولات شما نوعی تبلیغ برای کسب و کار شما است؛ همچنین نظرات آنها تخصصی بوده و برای پیشرفت کار شما مفید است.
با فعالیت در زمینه بازاریابی B2B و ارتباط با شرکتهای کوچک و بزرگ، میتوانید وضعیت اقتصادی بازار را مشاهده و با اطلاعاتی که به دست میآورید، شرایط تجارت خود در آینده را پیش بینی کنید.
شما با استفاده از این نوع بازاریابی، حجم وسیعی از اطلاعات را از سایر کسبوکارها و شرایط اقتصادی، به دست میآورید. اهمیت روابط فردی در این موضوع نیز مشخص میشود.
در صورتی که روابط فردی قدرتمند و رابطه دوستانه با دیگر کسب وکارها داشته باشید، دوستان و مشاورینی خواهید داشت که به شما در این زمینه کمک میکنند. به همین دلیل استفاده از یک تیم روابط عمومی قدرتمند در بازاریابی B to B بسیار مهم است.
بازاریابی شرکت به شرکت، اعتماد به نفس شما را بالا میبرد. همچنین به دلیل ثابت و بالا بودن حجم سفارشات، شما را از نابهسامانیهای اقتصادی و بحرانهای مالی دور نگه میدارد. (نیازمندی های شیراز)
در صورتی که همکاری خود را به مدت طولانی با شرکتهای معتبر ادامه دهید، این اطمینان وجود دارد که شما به مدت طولانی سوددهی خواهید داشت.