تاریخچه تبلیغات ایمیلی

تاریخچه تبلیغات ایمیلی

تاریخچه ایمیل مارکتینگ به چه دوره ای باز می گردد و اولین کسی که از این روش برای تبلیغات هدفمند استفاده کرد چه کسی بود؟ (دیوار شیراز)

ایمیل مارکتینگ در کنار رشد تکنولوژیکي قرن بیست و یکم به سرعت در حال پیشرفت است. قبل از این رشد، زماني که ایمیل ها به اکثریت مشتریان نوآور بودند، بازاریابي ایمیل به اندازه موثر نبود.

در سال 1978 ،گري تورک از شرکت تجهیزات دیجیتال DEC اولین ایمیل انبوه را به نزدیك به 400 مشتري بالقوه از طریق شبکه آژانس پروژه هاي تحقیقاتي پیشرفتهARPANET ارسال کرد.

این ایمیل به فروش 13 میلیون دلاري در محصوالت DEC منجر شد و پتانسیل بازاریابي را از طریق ایمیل هاي گسترده نشان داد. با این حال، به عنوان بازاریابي ایمیل به عنوان یك ابزار موثر ارتباط مستقیمي، کاربران شروع به مسدود کردن محتوا از ایمیل با فیلتر و مسدود کردن برنامه ها کردند.

به منظور مؤثر بودن پیغام از طریق ایمیل، بازاریابان مجبور به ایجاد یك شیوه محکم کردن محتوا از طریق کاربر نهایي، بدون اینکه از طریق فیلترهاي خودکار و نرم افزار حذف هرزنامه برداشته شوند.

این باعث تولد ایمیل هاي بازاریابي شد که به کاربران خاص بر اساس الگوهاي ردیابي آنالین آنها ارسال مي شود.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید تا با تاریخچه ایمیل مارکتینگ آشنا شوید.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

گری توئرک اولین کسی است که ۴۱ سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای ۴۰۰ نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش ۱۳ میلیون دلاری را رقم بزند. (دیوار شیراز)

بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند.

حد فاصل سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد

تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

کم‌کم به بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.

تاریخچه

اما از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل انبوه، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روش‌های دیگر و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ‌ سخت‌تر از گذشته کرده بود. (دیوار شیراز)

اما کم‌کم از سال ۲۰۱۳ به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند.

استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به‌کارگیری سرویس ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد.

این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!«در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. (دیوار شیراز)

اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و بی‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.»

گری توئرک

دلیل اسپم بودن این ایمیل‌ها را کمی جلوتر متوجه می‌شوید. همین کار باعث شد گری توئرک به عنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شود. البته خودش می‌‌گوید «من پدر ایمیل مارکتینگ هستم نه اسپم».

جالب است بدانید بازاریابی با نامه قبل از آن هم وجود داشت. پس ببینیم این روش بازاریابی چرا اینقدر محبوب شد.

دهه ۹۰؛ دوران بمباران ایمیلی

تا اواخر دهه 90، بازاریابی مستقیم همچنان رونق داشت. خیلی از شرکت‌ها نامه‌های کاغذی به در خانه‌ها می‌فرستادند. بازاریابی تلفنی هم که اوج گرفته بود. هر شرکت کلی نیروی بازاریاب تلفنی استخدام کرده بود که به تک تک خانه‌ها زنگ می‌زدند و هرچیزی، از سهام گرفته تا شکلات می‌فروختند.

هرکدام از این روش‌ها کلی هزینه و دردسر داشت. این داستان تا زمان رسیدن اینترنت به خانه‌ها ادامه داشت. اینترنت پنجره جدیدی را در دنیای ارتباطات باز کرد. دهه ۹۰ دوران شروع ایمیل مارکتینگ بود. (دیوار شیراز)

راه‌اندازی اولین سرویس ایمیل رایگان در دنیا یعنی Hotmail، نقطه عطفی در ایمیل مارکتینگ حساب می‌شود. چون قبل از آن فقط کارمندان دولتی، شرکت‌های بزرگ و دانشجویان یا اساتید دانشگاه ایمیل داشتند.

با گسترش ایمیل به عنوان راهی سریع و مؤثر برای ارتباط مستقیم، بازاریاب‌ها‌ یکی یکی سوار این قطار شدند و صندوق‌های ایمیل کاربران، کم‌کم پر از پیام‌های تبلیغاتی شد.

کاربران ایمیل هر روز باید ده‌‌ها ایمیل کاری و غیرکاری می‌خواندند و جواب می‌دانند. تا جایی که باز کردن صندوق دریافت ایمیل به یک کار روتین صبحگاهی تبدیل شده بود.

مشکل بزرگ در این دوران، ایمیل‌های ناخواسته و اسپم بود که همچنان وجود داشت و روز به روز جدی‌تر می‌شد. هرکسی به راحتی لیستی از آدرس ایمیل مردم جمع می‌کرد و هرچه دلش می‌خواست را می‌فرستاد. هیچ قانون درست و حسابی یا سرویسی که بتواند این ایمیل‌ها را تشخیص دهد، وجود نداشت.

جلوی اسپم را از هرجا بگیرند، منفعت است…

اولین قانون در سال ۱۹۹۸ وضع شد. در این قانون، همۀ ارسال‌کننده‌‌های ایمیل ملزم شدند امکان انصراف کاربر از دریافت ایمیل را فراهم کنند. (دیوار شیراز)

این قانون به تنهایی کمک زیادی به جلوگیری از ایمیل‌های اسپم نکرد. تا این که در سال ۲۰۰۳ قانون دیگری به نام Can Spam وضع شد. این قانون چند بند دارد که به طور خلاصه به ارسال‌کننده‌های ایمیل انبوه می‌گوید مجاز به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نباید انجام دهند.

با این که این قانون جریمه نسبتاً سنگینی برای اسپم کننده‌ها تعیین کرده است، اما مدت زیادی طول کشید تا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و دریافت کننده‌های ایمیل با این قانون سازگار شوند.

حالا بزرگترین سرویس‌های ایمیل مثل جیمیل، Hotmail، AOL و… به کاربران اجازه می‌دهند با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتم‌های پیشرفته به صورت خودکار ایمیل‌های ناخواسته را به پوشه اسپم‌ها می‌فرستند.

بعد از این اتفاقات بود که فرستادن ایمیل به تنهایی کافی نبود. چون نمی‌شد مطمئن شد که ایمیل ارسال شده به Inbox کاربر می‌رسد یا نه چه برسد به این که کاربر آن را باز کند.

در نتیجه، بازاریاب‌ها فقط در صورتی می‌توانند به کسی ایمیل بفرستند که خود کاربر خواسته باشد. (دیوار شیراز)

چالش‌های بعدی باز شدن ایمیل و انجام عملی مثل خرید بود. باید روی محتوای ایمیل تمرکز بیشتری و کاربر را درگیر می‌کردند:

امروزه سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی با قابلیت بخش بندی (Segmentation) و ساخت لیست پیشرفته، کار بازاریابی ایمیل را آسان‌تر کرده است.

با این که حالا ابزارهای متنوع و پیشرفته‌ای برای ارسال انبوه ایمیل ساخته شده و استفاده از ایمیل هم گسترش یافته است، اما هنوز کسب‌وکارهای زیادی هستند که فکر می‌کنند هزینه کردن برای شبکه‌‌های اجتماعی یا تبلیغات سنتی بهتر از وقت گذاشتن روی ایمیل است.

Email Marketing 101 with Amy Hall Email Marketing Strategy - تاریخچه تبلیغات ایمیلی

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز

شیپور شیراز