مسئولیت های بازاریابی محصول

مسئولیت های بازاریابی محصول

به طور کلی، منظور از بازاریابی محصول معرفی یک محصول یا خدمات به بازار، ترویج (پروموت) آن و در نتیجه فروش و تحویل آن به مشتری نهایی است. (شیپور شیراز)

بازاریابی محصول مستلزم آن است که شما به عنوان مدیر بازاریابی، شناخت خوبی از بازار هدف داشته باشید و با استفاده از استراتژی‌های کارآمد بازاریابی، تقاضا را در بازار افزایش داده و در نتیجه فروش بیشتر، درآمد بیشتری را برای برند خود به ارمغان بیاورید.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید.

مسئولیت های بازاریابی محصول

۱ – شناسایی پرسونای خریداران و مخاطبان هدف محصول شما

شما باید پرسوناهای خریداران و مخاطبان هدف محصول خود را شناسایی کنید تا بتوانید مشتریان را به نحوی متقاعدکننده هدفگیری کنید و آن ها را به سمت خرید هدایت کنید.

این کار به شما اجازه اصلاح محصولات و قابلیت های آن ها را به صورتی که بتوانند به بهترین شکل ممکن چالش ها و نیازهای مشتریان را برطرف کنند، می دهد.

۲ – ساخت، مدیریت و اجرای موفقیت آمیز استراتژی بازاریابی محصول

یک استراتژی بازاریابی محصول به شما اجازه می دهد تا محتواها و کمپین ها را بسازید، مدیریت کنید و به پیش ببرید. این کار از مراحلی که پرسوناهای خریداران و مخاطبان هدف شما برای طی کردن تا رسیدن به خرید محصول نیاز دارند پشتیبانی می کند. (شیپور شیراز)

۳ – کار کردن با تیم فروش برای جذب مشتریان مناسب برای محصول جدید خود

به عنوان یک بازاریاب محصول، شما باید ارتباط مستقیمی با تیم فروش داشته باشید. شما با گروه فروش برای شناسایی و جذب مشتریان مناسب کار می کنید

و همچنین قابلیت های پشتیبانی از محصولات را نیز فراهم می کنید تا مطمئن شوید مشتریان از تمامی جنبه های داخلی و خارجی محصول و قابلیت هایی که دارد با خبر هستند.

در این صورت شما و تیم های شما همگی در یک مسیر به اشتراک گذاری چیزهایی هستید که به مشتریان ارائه می شود،‌ که به شما اجازه می دهد یک تجربه با ثبات و همسو با برند را برای هر کسی که در تماس با محصول جدید شما قرار می گیرد فراهم کنید.

۴ – مشخص کردن جایگاه محصول در بازار

یکی از مهم ترین بخش های کار شما مشخص کردن جایگاه محصول در بازار است. به این پروسه به صورت داستان سرایی نگاه کنید، جایگاه شما نیازمند این است که شما داستانی را برای محصول خود بوجود آورده و تعریف کنید. (شیپور شیراز)

به عنوان یک بازاریاب محصول، شما باید با تیم گسترده تر بازاریابی و تیم محصول کار کنید تا این داستان را با پاسخ دادن به این سوال های مهم ایجاد کنید:

  • چرا این محصول ایجاد شده است؟
  • این محصول برای چه کسانی ایجاد شده است؟
  • چه چالش هایی را می توان با این محصول برطرف کرد؟
  • چه چیزی باعث خاص بودن این محصول می شود؟
۵ – مطمئن شوید که محصول شما نیازهای مخاطبان را برطرف می کند

شما همچنین باید مطمئن شوید که محصولات شما می توانند نیازهای مشتریان و مخاطبان هدف شما را برطرف کنند.

از طریق تحقیقات انجام شده برای شناسایی پرسوناهای خریداران و مخاطبان هدف، شما باید توانسته باشید که نقاط درد و چالش هایی که سعی بر رفع آن ها با محصول خود دارید را شناسایی کرده باشید.

اگر محصول شما نیازهای مشتریان را برطرف نکند، آن ها هیچ دلیلی برای خرید محصول و انتخاب آن به جای محصول رقبا ندارند. (شیپور شیراز)

۶ – محصولات خود را در طول زمان مرتبط نگه دارید (به روز باشید)

محصولات شما باید در طول زمان مرتبط باقی بمانند. همان طور که نیازها، چالش ها و انتظارات به مرور زمان دچار تغییر و تحول می شوند، این کار شماست که مطمئن شوید که استراتژی بازاریابی محصول شما و خود محصولات در میان مشتریان مرتبط باقی می مانند.

این بدین معنیست که شما باید تغییرات کوچک در استراتژی بازاریابی محصول خود را مدیریت کنید، یا خود محصولات مورد نظر را اصلاح کنید.

چه کسانی از استراتژی بازاریابی محصول استفاده می کنند؟

هرگاه شرکتی بخواهد مشتریان بالقوه خود را از ویژگی های محصول جدید آگاه کند و یا میزان آگاهی بخشی محصولات موجود را گسترش دهد، می تواند از استراتژی بازاریابی محصول استفاده نماید.

این شرکت باید تعیین کند که چه کسانی محصول را می خواهند یا به عبارتی چه کسانی برای خرید و استفاده از محصول، کشش بیشتری دارند.

سپس تیم بازاریابی باید مشخص نماید که مصرف کنندگان محصول مورد نظر، چه مقدار مایل هستند تا برای خرید آن پول بپردازد و به تفصیل تعیین نماید که چه ویژگی هایی از نظر مصرف کنندگان بهترین ارزش را  برای محصول ایجاد می کند. (شیپور شیراز)

بازاریابی محصولات به شرکت ها این امکان را می دهد تا قبل از عرضه عمده محصول به بازار، با چند سناریوی پیشنهادی، محصول در دسترس مخاطبان کمتری قرار گیرد و در فرایند بهینه سازی قرار گیرد؛

آنها باید قبل از عرضه گسترده محصول، نسخه های جدیدی از ان را در معرض آزمایش قرار دهند و برا روی هر کدام از متغیرهای محصول ارزش گذاری کنند.

شرکت های دانش بنیان و مجموعه های استارت اپی که بر مبنای وجود یک محصول خاص بنا می شوند بیش از سایر شرکتهای تولیدی می توانند از استراتژی بازاریابی محصول استفاده نمایند.

از طرفی شرکتهای تولیدی که یک محصول جدید را می خواهند روانه بازار نمایند می توانند  در کنار استفاده از سایر استراتژی های بازاریابی، بازاریابی محصول را انجام دهند و تجربه موفقیت آمیزی در جذب مشتری و فروش محصول داشته باشند.

مثال

به عنوان مثال، اگر صاحب یک کسب و کار کوچک بخواهد صابون جدیدی را بر اساس فرمول قدیمی خانواده به بازار روانه کند، می تواند با انجام اولین گام فرآیند تحقیقات بازار، موثرترین روش های بازاریابی را برای محصول مورد نظر تعیین کند.

او می تواند صابون را به جمعیت های مختلفی از مصرف کنندگان هدف، با قیمت های مختلف و بسته بندی های مختلف ارائه دهد و آن را بصورت کاملا طبیعی، در بازار هدف خود مورد آزمایش قرار دهد تا بهترین ترکیب از ویژگی های محصول را پیدا کند (شیپور شیراز)

و مسیری که فروش محصول به حداکثر میزان ممکن می رساند را پیدا کند. با استفاده از این اطلاعات، صاحب کسب و کار قادر خواهد بود تا در زمانی که محصول صابون را برای پخش گسترده آماده می کند، با اطمینان خاطر بیشتری فروش آن را هدف گذاری نماید.

استراتژی بازاریابی محصول

در زمان های دیگر نیز برای شرکتهای تولیدی یا خدماتی موثر خواهد بود، زمانیکه آنها بخواهند محصول خود را بازطراحی نمایند و آن را از نو نامگذاری کنند. به عنوان مثال، محصول آرایشی بهداشتی با نام سالومه را در نظر بگیرید.

آنها صابونی را تولید کرده وظیفه رطوبت رسانی به پوست را بر عهده دارد می تواند پوست را پس از استحمام لطیف و شاداب نگه دارد. این محصول در درجه اول می تواند نظر زنان را به خود جلب کند و متناسب با ذائقه خانم ها به بازار عرضه گردد.

از طرفی به نظر می رسد که یک گروه جمعیتی بالقوه دیگر نیز می توانند مشتریان این کالای عمومی باشند. جمعیتی بزرگی از آقایان نیز می توانند مشتری این محصول باشند ولی بواسطه نامگذاری زنانه این محصول، آقایان علاقه خاصی به خرید این محصول از خود نشان نمیدهند.

آنها می توانند همین محصول را با نام و بسته بندی جدید به بازار روانه کنند که جمعیت جدیدی از مخاطبان به خود جلب می کند.

استراتژی

این شرکت می تواند با استفاده از رنگ های تیره یا خنثی و با اشاره به همان ویژگی های محصول ولی با نام متفاوت، اقداماتی را انجام دهد که محصول مدنظر، مورد توجه جمعیت آقایان قرار گیرد و فروش آن را در خط جدیدی از محصول افزایش دهد. (شیپور شیراز)

این که چطور به بهترین حالت ممکن برسیم، از چه رنگی، از چه نامی، از چه بسته بندی و تبلیغی برای عرضه گسترده محصول استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است و می تواند روند فروش را بسیار تغییر دهد.

هر کدام از متغیرها اگر به درستی تغییر کند می تواند بهترین واکنش را از مخاطب دریافت نماید.

از همین رو محصول باید در فواصل و مراحل مختلف مورد آزمایش و بازبینی قرار گیرد تا تیم بازاریابی به بهترین ترکیب از محصول دست پیدا کند و بتواند درصد فروش محصول را، بصورت تخمینی و تصمینی تعیین نماید.

marketing - مسئولیت های بازاریابی محصول

شیپور شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز