در محیط رقابتی امروز، نقش مدیر بازاریابی در موفقیت سازمان هر روز سنگین و سنگینتر میشود. مدیر بازاریابی باید همهفنحریف باشد و در عین اینکه توانایی تحلیل منطقی دادههای جمعآوریشده از بازار را دارد، خلاقیت کافی برای ایجاد تمایز از رقبا را هم در خود بپروراند. (تبلیغات شیراز)
در این مقاله در سایت تبشی به نکاتی اشاره شده است که هر مدیر بازاریابی برای دستیابی به موفقیت، به آنها نیاز دارد. بررسی این نکات به شما کمک خواهد کرد دید گستردهتری دربارهی وظایف و عوامل موفقیت یک مدیر بازاریابی داشته باشید.
عموم مردم
عموم مردم باور دارند «خودِ کالا مهم نیست، مهم این است که آن را چطور بفروشید». این جمله در دنیای امروزی که دربارهی بیشترِ کالاها بازار رقابتی وجود دارد و خریدار میتواند کالای موردنیازش را آزادانه از بین گزینههای مختلف انتخاب کند،
تا حدی اغراقآمیز است و بیشتر برای شرایط «مونوپولی» یا «الیگوپولی/ انحصار چندجانبه» کاربرد دارد که تعداد فروشندهها محدود و خریداران فراوان هستند.
در محیط رقابتی، کالا نیز اهمیت بالایی دارد و باید چندین نیاز یا تقاضای مصرفکننده را رفع کند. کارمندان بخش بازاریابی باید محصول را برای مخاطب مفهومسازی کنند، آن را راهاندازی کنند و بازخورد بگیرند. (تبلیغات شیراز)
جای تعجب نیست که وظیفهی مدیر بازاریابی در سازمان، یک وظیفهی استراتژیک محسوب میشود و کارمندان بخش بازاریابی بهتدریج به سِمتهای مدیریتی و حتی هیئتمدیره ارتقا پیدا میکنند.
در مقایسه با مدیران بخش فنی و بخش منابع انسانی، احتمال اینکه مدیر بازاریابی به مدیریت ارشد شرکت برسد، بیشتر است. وظایف مدیر بازاریابی بسیار دشوار است،
زیرا علاوه بر سخت کوشی، به مهارت های ارتباطی، قدرت مفهومسازی، مهارتهای بینفردی و توانایی فعالیت در فشار کاری بالا نیز احتیاج دارد. در ادامه به آموزش چند نکته میپردازیم که شما را به یک مدیر بازاریابی موفق تبدیل میکند.
بفهمید در ذهن مصرفکننده چه میگذرد
توسعهی برند یا برندهای شرکت، یکی از اصلیترین وظایف مدیر بازاریابی است. توسعهی برند به توسعهی محصول کمک میکند تا نیاز یا مشکل مصرفکننده را تشخیص بدهد.
مدیر بازاریابی باید در کنار برندسازی، خودِ شرکت را هم توسعه بدهد. مدیر ارشد بازاریابی ممکن است درگیر طراحی و ساخت لوگو، تعریف و طراحی محصول، توسعه، برندسازی، کمپینهای تبلیغاتی، آزمون بازاریابی، راهاندازی شبکهی توزیع و … باشد. (تبلیغات شیراز)
درک روحیات مصرفکننده و برنامه ریزی برای برندسازی براساس آنها، مهمترین عامل موفقیت هر مدیر بازاریابی است.
ذات فروش را درک کنید
مدت زیادی است که در سلسلهمراتب سازمانی، جایگاه مدیر بازاریابی بالاتر از تیم فروش قرار میگیرد، تیم بازاریابی درگیر فرایند خرده فروشی نمیشود بلکه این کار، جزو وظایف مدیران فروش و مدیران اجرایی است.
بنابراین، خیلی مهم است که افراد بخش بازاریابی با بخش فروش ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و هنر فروش را از نزدیک مشاهده کنند. مدیر بازاریابی نیاز دارد مهارتهای فروش را یاد بگیرد تا بهوسیلهی آنها بتواند افراد شرکت را برای پذیرفتن استراتژی، ایدهها، تعریف وظایف و تصمیمات خود متقاعد کند.
درست است که مدیر بازاریابی لازم نیست کار فروش در خردهفروشیها را انجام بدهد، اما خوب است که روحیات مشتری و پویایی خردهفروشی را درک کند. خردهفروشان نقش بسیار مهمی در ترویج برند در لحظهی خرید دارند و این نقش نباید از چشم مدیر بازاریابی دور بماند.
پرشور باشید و ایدهپردازی کنید
اصولا ایدهی اولیهی کالاهای جدید از بخش بازاریابی میآید و بعد به مدیران ارشد منتقل میشود. درصورتیکه مدیریت با ایده موافقت کند، به بخش فنی منتقل میشود تا امکان اجرای آن سنجیده شود. (تبلیغات شیراز)
مدیر بازاریابی باید ایده پردازی کند و نسبت به شغلش، کالا و ارائهی آن به بازار هدف، شور و شوق نشان بدهد. اگر خود مدیر بازاریابی انرژی و ذوق نداشته باشد، هرقدر هم که شرکت برای پروموشنها هزینه کند، بیفایده خواهد بود.
انرژی بخش بازاریابی باید در تمام شرکت نفوذ و به بخشهای دیگر هم سرایت کند. همین موضوع احتمال موفقیت کالا و برند را بالا میبرد.
قدرت انجام چند کار همزمان را داشته باشید
برخلاف مهارتهای دیگر، مدیر بازاریابی باید مهارت این را داشته باشد که بهطور همزمان روی چند کار تمرکز کند و آنها را به سرانجام برساند.
مدیر بازاریابی باید هم بتواند دادههای ثانویه را تحلیل کند، هم مصاحبهی اولیه را انجام بدهد، هم بازخورد مشتریان دربارهی کالاهای جدید را بررسی کند و هم تیم توسعه را هدایت کند.
او باید با تیمهای تبلیغات، فروش و روابط عمومی ارتباط داشته باشد تا به نتایج بهتری برسد. همچنین باید قادر باشد گزارشها و یافتهها را بهموقع به مدیریت برساند تا بتواند نظر او را جلب کند.
تمام این قابلیتها، یعنی اینکه مدیر بازاریابی باید مهارت ارتباط مؤثر، مهارت ارائه، قدرت تحلیل نرخ بازگشت سرمایه و کمپینهای ترویجی را داشته باشد. (تبلیغات شیراز)
در شرکتهایی که بخش روابط عمومی ندارند، این وظیفهی مدیر بازاریابی است که با رسانهها در ارتباط باشد و تصویر شرکت را ارتقا بدهد.
در زمانهایی هم که تصویر شرکت بهدلیل اتفاقی خراب شده است، بخش بازاریابی باید شرایط را کنترل کند تا تصویر شرکت را در نظر رسانهها بهبود بخشد.
تنها روی رقابت در صنعت خودتان تمرکز نکنید
با توسعهی تکنولوژی، شرایط بهگونهای شده است که ممکن است در صنعتی غیر از صنعت خودتان هم رقیب داشته باشید! مثلا رقیب اصلی دوربینهای عکاسی، موبایلهایی هستند که هم توانایی عکس گرفتن دارند و هم خیلی راحت عکسها را به ابزارهای دیگر انتقال میدهند.
کارکنان بازاریابی باید روی حداقل پنج شرکتی که در حیطهی کاری شرکتِ خودشان نیستند اما احتمال دارد رقیب آنها بشوند، تحقیقی اجمالی انجام بدهند.
اگر در صنایعی مانند خدمات حملونقل یا تحویل غذا کار میکنید، احتمال اینکه رقیبهایی در حوزهیهای دیگر داشته باشید، بالاست. پس حواستان را جمع کنید. (تبلیغات شیراز)
کاری کنید پیامهای برندتان مختصر و مفید باشد
کالای شما قاعدتا فایدهای به مخاطب میرساند. برای مثال، راحتی او را بیشتر میکند، خدمات را سریعتر میکند، هزینهها را پایین میآورد و غیره. بنابراین خیلی مهم است که بتوانید فایدهای را که به مخاطب میرسانید، در قالب جملات ساده و قابلفهم به او منتقل کنید.
برخی کارشناسان بر این باورند کمپین تبلیغاتی خوب کمپینی است که متمرکز، ساده و شفاف باشد و در ذهن مخاطب رسوخ کند. فرقی نمیکند ابزار تبلیغاتی چه باشد، مهم این است که بتوانید از روشی خندهدار، احساسی یا … پیام خود را کاملا واضح به مخاطب برسانید.