در محیط رقابتی امروز، نقش مدیر بازاریابی در موفقیت سازمان هر روز سنگین و سنگینتر میشود. مدیر بازاریابی باید همهفنحریف باشد و در عین اینکه توانایی تحلیل منطقی دادههای جمعآوریشده از بازار را دارد، خلاقیت کافی برای ایجاد تمایز از رقبا را هم در خود بپروراند. (تبلیغات شیراز)
در این مقاله در سایت تبشی به نکاتی اشاره شده است که هر مدیر بازاریابی برای دستیابی به موفقیت، به آنها نیاز دارد. بررسی این نکات به شما کمک خواهد کرد دید گستردهتری دربارهی وظایف و عوامل موفقیت یک مدیر بازاریابی داشته باشید.
نمونهی آزمایشی را فراموش نکنید
گاهی اعتمادبهنفس کاذب کار دست شرکتها میدهد. حتی اگر جذابترین برندها را هم داشته باشیم، اگر کالا را بدون نسخهی آزمایشی روانهی بازار کنیم، ممکن است شکست بخوریم.
توزیع آزمایشی کالا کمک میکند مشکلات آن را پیدا کنیم، شبکههای ارتباطی را گسترش بدهیم و قبل از اینکه دیر شود، بهدنبال راه چاره باشیم.
در سالهای اخیر بسیاری از برندهای لپتاپ، گوشی موبایل و اتومبیل، مرتکب همین اشتباه شدند و محصولاتی به بازار عرضه کردند که مشکلات فنی داشتند یا با استانداردهای جامعه همخوانی نداشتند و پس از توزیع انبوه مجبور شدند تمام کالاهای خود را از بازار جمعآوری کنند. (تبلیغات شیراز)
بهجای تمرکز روی ظاهر کالا، روی نیاز مشتری تمرکز کنید
توجه به نیازهای مشتری، مهمتر از زیبایی و ظاهر محصول است. گاهی اولویت روی جذابیت ظاهری محصول قرار میگیرد. برای موفقیت لازم است بدانیم مشتری کیست، چه رفتاری دارد و چه محرکهایی او را به خرید وادار میکند.
انتخاب طراحی و رنگ محصول باید براساس این فاکتورها باشد نه براساس عرف رقبا یا سلیقهی شخصی.
بهجای تمرکز روی بازاری وسیع، روی یک بازار هدف خاص تمرکز کنید
خیلی از بازاریابها نگاه طمعکارانهای روی بازار هدف دارند. آنها سعی میکنند سهم بازار بیشتری داشته باشند و خیل وسیعی از بازار را با کالای خود راضی کنند.
آنها خیلی راحت میگویند اگر ۱۰٪ بازار را مخاطب خود در نظر بگیریم، سودمان بیشتر از زمانی خواهد بود که روی بازار هدف کوچکی تمرکز کنیم.
درصورتیکه رقابت بیشتر، حاشیه سود کمتر، هزینههای تبلیغاتی بالاتر و … را در محاسبات خود لحاظ نمیکنند. بهعلاوه، درصورتیکه بازار هدف متمرکز باشد، میتوان برای مشتریان پروفایل تشکیل داد و به آنها خدمات و تبلیغات شخصیسازیشده ارائه داد. (تبلیغات شیراز)
از نعمت دادهکاوی استفاده کنید
تا همین چند سال پیش، تحلیل بازار تنها با مطالعهی دادههای دستدوم سازمانهای دولتی، تحقیقات بازار به صورت سطحی و تجربههای شهودی میسر بود.
اما امروزه با افزایش ظرفیت کامپیوترها و تکامل سیستمهای پایگاهداده، اطلاعات فراوانی در زمینهی فروش، رفتار مصرفکننده، میزان فروش خردهفروشی، رفتار خرید آنلاین و … بهطور سازمانیافته یا غیر سازمانیافته قابل دستیابی است.
انقلاب عظیمی در دادهکاوی رخ داده است که استفاده از آن به بازاریابان کمک میکند رفتار مصرفکننده را بهتر درک کنند و دیدگاه واقعبینانهتری داشته باشند.
رسانههای اجتماعی را در خط مقدم قرار بدهید
قبلا مدیران بازاریابی عادت داشتند از طریق رسانههای جمعی یا بهطور فیزیکی (تبلیغات بنری و …) با بازار هدف در ارتباط باشند. اما امروزه اینترنت، وبسایت و رسانههای اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، تلگرام و …) بهسرعت رشد کردهاند و پویایی تبلیغات و بازاریابی را تغییر دادهاند. (تبلیغات شیراز)
هیچ مدیر بازاریابی نمیتواند قدرت تکنولوژیهای جدید مثل موبایل و اپلیکیشنهای آن را نادیده بگیرد. این ابزارها کمک میکنند راحتتر به مخاطبان جوان دسترسی داشته باشیم.
لازم نیست از مسائل فنی این تکنولوژیها سر در بیاوریم، تنها کافی است مثل یک جوان فعال، در شناخت و استفاده از این ابزارها در جهت انتقال پیام خود به بازار هدف استفاده کنیم.
نتیجهگیری
تغییر سریع بازار، تکنولوژی، روند رکود اقتصادی، رقبا و کوتاهشدن چرخهی عمر محصول سبب شده است کار مدیر بازاریابی سخت و سختتر شود. دیگر آن زمان که هر شرکتی کالای منحصربهفردی داشت، گذشته است.
حتی سری جدید محصولات اپل هم در شرایطی چالشی و رقابتی قرار دارند. بزرگترین بُرد در بازار، وقتی است که نام برند شما بهجای نام خود کالا استفاده شود، مثل تاید، کلینکس، زیراکس، اسنپ و غیره.
مدیر بازاریابی در دنیای امروزی علاوه بر اینکه به استراتژی احتیاج دارد، باید خلاق هم باشد. برای طراحی استراتژی به نیمکرهی چپ مغز و برای خلاقیت به نیمکرهی راست مغز نیاز است. (تبلیغات شیراز)
بنابراین مدیر بازاریابی باید قدرت استفاده از هردو نیمکرهی مغز خود را داشته باشد و همانطور که تحلیلگر خوبی است، خلاقیت خوبی هم داشته باشد.
او باید از طریق دادهها و گزارشهای مستحکم، مدیریت را راضی کند تا استراتژیاش را بپذیرد. مدیر بازاریابی باید رؤیاپرداز باشد و برای نوآوری، انگیزه داشته باشد.
او باید قبل از هر کمپین یا رونمایی و معرفی محصول از خودش بپرسد آیا این اقدام به جایگاه برند شرکت کمک میکند؟ آیا این اقدام به ارزش فعالیتهای شرکت اضافه میکند؟
ادامه
مدیر بازاریابی موفق، نگاه بلندمدتی دارد و خود را با اهداف کوتاهمدت دلخوش نمیکند. نیروهای فروش فقط به فکر تغییر رقم فروش هستند و به اقدامهایی مثل حراج، پروموشنهای کوتاهمدت یا رونمایی از محصولات کمارزش دست میزنند که تصویر برند را در بلندمدت خراب میکند.
سادگی، یکی از مهمترین فاکتورها برای ارتباطات بازاریابی است. هر برند، تنها چند ثانیه از وقت مخاطبان را در اختیار دارد تا اثر خوبی روی آنها بگذارد. بنابراین خیلی مهم است که در این چند ثانیه، مزیت نسبی کالا، روش استفاده، محل خرید و … عنوان شوند.
یک مدیر بازاریابی موفق حس زیباییشناسی بالایی دارد و به تیم طراحی کمک میکند تا بسته بندی محصولات، طراحی لوگو و کمپینهای تبلیغاتی را بهدرستی انجام بدهند. (تبلیغات شیراز)
آنها همچنین باید بلد باشند بین هزینههای فعالیتهای تبلیغاتی تعادل ایجاد کنند تا نرخ بازگشت سرمایه از این فعالیتها بالا و بالاتر رود.
برخلاف مدیران بازاریابی گذشته، مدیر بازاریابی امروزی باید با تکنولوژی، رویدادهای جدید، رسانههای اجتماعی و محیط فرهنگی همگام باشد. او باید بداند چه ارزشها و انگیزههایی روی رفتار مصرفکننده اثر میگذارند.
او علاوه بر دید ملی، باید دید بینالمللی هم داشته باشد، زیرا ممکن است رقیب بعدی، نه یک رقیب داخلی، بلکه رقیبی خارجی و ارزانتر مثل کالای چینی باشد.
هماکنون رقیب اصلی شرکتهای داروسازی، شرکتهای اینترنتی هستند که محصولات را با قیمت ارزانتری ارائه میدهند. مدیر بازاریابی امروزی باید با فرصتها و تهدیدهای زیادی دستوپنجه نرم کند.
مثلا دغدغههایی که بهوسیلهی فضای اجتماعی، فروش آنلاین، دادهکاوی ساده، کسبوکارهای جهانی و تکنولوژی موبایل بهوجود آمده است. او باید قادر باشد حتی در این محیط جدید و چالشی هم کالای خود را بهخوبی ارائه بدهد.