تاریخچه تبلیغات دیجیتالی

تاریخچه تبلیغات دیجیتالی

بسیاری شروع تبلیغات دیجیتال را سال ۱۹۹۳ و انتشار اولین بنر قابل کلیک می‌دانند اما تاریخچه تبلیغات دیجیتال حقیقت دیگری را نمایان می‌کند؛ حقیقت آن است که تبلیغات دیجیتال بیش از یک دهه قبل از این تاریخ شروع شده است. (شیپور شیراز)

در این مطلب در سایت تبشی نگاهی اجمالی به مهم‌ترین رویدادها در تاریخچه تبلیغات دیجیتال داشته‌ایم که تبلیغات دیجیتال را تا امروز شکل داده‌اند.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. (شیپور شیراز)

رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.

تاریخچه تبلیغات دیجیتال

نمی‌توان تاریخ دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل از تاریخ تکنولوژی کامپیوتر تفکیک کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات و تحولات مؤثر بر دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. البته مهم‌ترین اتفاق و نقطه شروع جدی تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مربوط به دهه ۱۹۹۰ می‌شود که اولین موتورهای جستجوی وب که قابلیت ایندکس کردن سایت‌های FTP را داشتند، به وجود آمدند.

دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و بسیاری در ابتدا با ثبت ایمیل آدرس خود در سرویس‌های مختلف علاقه‌مندی خود را به دریافت خبرنامه‌ها اعلام کردند. (شیپور شیراز)

فراگیر شدن دیجیتال مارکتینگ

اولین کمپین تبلیغات کلیکی (بنرهای قابل کلیک) در سال ۱۹۹۴ و برای AT&T اجرا شد. نکته جالب در این کمپین دیجیتال مارکتینگ این بود که ۴۴ درصد افرادی که بنر را مشاهده کردند روی آن کلیک کردند.

پس از سال ۲۰۰۰ با رواج بیشتر اینترنت و قدرت گرفتن موتور جستجوی گوگل و انقلاب تلفن‌های همراه هوشمند، تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بیشتر مورد توجه واقع شد و امروز به یک ضرورت در موفقیت کسب‌وکارها تبدیل شده است.

در حال حاضر اکثر شرکت‌ها در برنامه‌های بازاریابی خود پلن جداگانه‌ای را برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود در نظر می‌گیرند.

در ایران نیز این روند با توجه به وضعیت اقتصادی رخ داده شدت بیشتری گرفته است. این درحالی است که بودجه اختصاص یافته برای تبلیغات آفلاین و تبلیغات محیطی به نسبت سال گذشته کاهش یافته است. (شیپور شیراز)

در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ در ایران به عنوان یک ترند رو به رشد در حال گسترش است به نحوی که علاوه بر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها، آژانس‌های تبلیغاتی که تا پیش‌از این به رسانه‌داری و تبلیغات در رسانه‌های عمومی مانند رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کردند در حال ورود به این حوزه تخصصی هستند.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به معنای استفاده از تاکتیک های دیجیتالی برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین است. روش های گوناگونی برای دیجیتال مارکتینگ متصور است که به اقتضای نیاز می توان از آنها استفاده نمود.

تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، ویدئو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و بهینه سازی موتور جستجو از جمله این روش ها است که در آژانس تبلیغات کربن قابل ارائه می باشند.

ما همواره بر این باوریم که انتخاب مدیای دیجیتال را بر اساس نیاز کمپین مارکتینگ هر برند انجام داده و اجرای دقیق و قدرتمندی را اعمال می کنیم. (شیپور شیراز)

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز دیگر مردم وقتشان رو کمتر با خواندن روزنامه و دیدن تبلیغات تلویزیون سپری می‌کنند، بخش زیادی از زمان مشتریان شما پای کامپیوتر یا موبایل می‌گذرد که به آن‌ها رسانه‌های دیجیتال می‌گویند.

اگر می‌خواهید ارتباط مؤثرتری با مخاطبینتان داشته باشید حضور قوی شما در دنیای دیجیتال ضروری است.

واقعیت این است که مردم بیشتر نظر کسی را می‌پذیرند که خودش پیش از آن‌ها مشتری شما بوده و نه تعریف و تمجیدهای یک کمپانی را از کالای خودش؛ پس باید این تجربه را برای ایشان یادآوری کنید.

– تنوع رسانه‌های آنلاین

تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود تا صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ ده‌ها شبکه اجتماعی،سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و وب‌سایت‌های پربازدید تنها بخشی از رسانه‌های آنلاین هستند. (شیپور شیراز)

– نبود دانش کافی

متاسفانه در حال حاضر اکثز شرکت‌ها و آژانس‌های آفلاین و دیجیتال بدون در نظر گرفتن اینکه دیجیتال مارکتینگ نیاز به دانش تخصصی دارد وارد این حوزه می‌شوند و همان خدماتی که قبل از این در فضای تبلیغات آفلاین ارائه می‌دادند را با برچسب دیجیتال در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

– هزینه پایین

هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه‌های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه‌ها است که باعث می‌شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت می‌شود.

انفجار اطلاعات

انفجار این‌همه اطلاعات در رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو بشود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می‌شود. (شیپور شیراز)

آمارهای جالب درباره دیجیتال مارکتینگ

  • طراحی سایت

    وب‌سایت هویت برند شما در فضای آنلاین است؛ ساختن سایت با طراحی و کاربری مناسب برای کاربران، مرحله اول از موفقیت دیجیتال مارکتینگ است.

  • طراحی ریسپانسیو Responsive Design

    ۶۷ درصد کاربران وب‌سایت، علاقۀ بیشتری به سفارش در سایت‌های دارند که سازگار با موبایل هستند.

  • لندینگ پیج Landing Page

    استفاده از ویدئو در صفحات فرود، نرخ تبدیل را ۸۶% افزایش می‌دهد.

  • تجارت الکترونیک E Commerce

    تجارت الکترونیک در ایران رشد سالانه ۶۰ درصدی را تجربه می‌کند. حجم این تجارت در سال ۹۷ به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. (شیپور شیراز)

  • نرم‌افزار موبایل Mobile App

    در سال ۲۰۱۷ برنامه‌های موبایلی بیش از ۱۹۷ میلیارد بار دانلود شده‌اند.

  • برنامه‌های پیام‌رسان Messaging Apps

    بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.

242 - تاریخچه تبلیغات دیجیتالی

شیپور شیراز

دیوار شیراز

آگهی شیراز

تبلیغات شیراز

نیازمندی های شیراز

استخدام شیراز