همه چیز در مورد بازاریابی عملکردی

همه چیز در مورد بازاریابی عملکردی

بازاریابی علم گسترده و تخصصی است که زیرشاخه‌های زیادی دارد. هر کدام از مدل‌های بازاریابی در شرایط مشخصی کاربرد دارد. (شیپور شیراز)

ولی تمام مدیران و بازاریاب‌ها به دنبال کسب نتیجه هستند و برای این نتایج حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی کاملا به تحقق نتایج وابسته است.

با سایت تبشی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بازارایابی دیجیتالی شامل روشهای مختلفی میشود که یکی از آنها، Performance Marketing یا بازاریابی عملگرا است، بازاریابی که استراتژی آن مبتنی بر نتیجه تبلیغات تدوین میشود.

در این شیوه از بازاریابی، هدف رسیدن به مخاطب هدف است، با این تفاوت که در هر مرحله از شاخصهای مختلف جهت اندازه گیری میزان موفقیت آمیز بودن کمپین استفاده میشود.

یکی از مهمترین مزایای این شیوه از بازاریابی این است که هزینه بر اساس عملکرد کمپین تبلیغاتی پرداخت میشود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست (بازاریابی عملکردی) هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید و لذت ببرید از این مقاله.

بازاریابی عملکردی چیست؟

به طور اجمالی بازاریابی عملکردی نوعی از تبلیغات است که با به‌کارگیری تمامی کانال‌های بازاریابی آنلاین، بر پایه تاثیر گذاری بر رشد کسب‌وکارها و بازگشت سرمایه آن‌ها پایه ریزی شده

و برند‌ها در آن نه فقط جهت به‌کارگیری پتانسیل‌های موجود، بلکه به ازای نتایج قابل اندازه‌گیری، هزینه پرداخت می‌کنند؛ که این هزینه، بسته به میزان اقدامات مخاطب هدف در راستای کمپین، قابل تغییر است.

این اقدامات تنها به معنی خرید نیست. برای مثال ثبت ایمیل در یک فرم یا وارد کردن اطلاعات شخصی، می تواند هدف شما از کمپینتان باشد. (شیپور شیراز)

چه اقداماتی، عملکردی محسوب می‌شوند؟

عملی را یک اقدام عملکردی (Performance Action) می‌نامیم، که قابل اندازه‌گیری باشد و براساس آن بتوان کمپین را بهینه‌سازی کرد.
اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که یک اقدام در شرایطی می‌تواند عملکردی باشد و در شرایطی نباشد.

به عنوان مثال؛ یک ایمیل می‌تواند صرفا جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی ارسال شود اما در جای دیگر خواننده را به صفحه دیگری منتقل کند که منجر به فروش ، جمع آوری لید یا هرچیز قابل اندازه‌گیری دیگری گردد.

روش‌های پرداخت هزینه در بازاریابی عملگرا

برای پرداخت هزینه در بازاریابی عملگرا بسته به اقدام نهایی و نتیجه موردنظر، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • CPC (Cost Per Click): پرداخت هزینه در ازای هر کلیک روی لینک موردنظر
  • CPM (Cost Per Mile): پرداخت هزینه در ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ
  • CPA (Cost Per Action): هزینه در ازای اقدام موردنظر مانند خرید
  • CPL (Cost Per Lead): هزینه در ازای لید (سرنخ) تولیدشده

عوامل ضروری در بازاریابی عملگرا

برای اینکه بتوانید در پرفورمنس مارکتینگ بهترین نتیجه را بیگرید، عوامل مهم و ضروری وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. مهمترین مواردی که باید در بازاریابی عملکرد جدی گرفته شود شامل موارد زیر است:

  1. طراحی باکیفیت و جذاب که بیشترین مخاطب ممکن جذب تبلیغات شما شود.
  2. قرار دادن تبلیغات در جای درست که بیشتر مخاطب هدف شما در آنجا حضور دارند.
  3. طراحی بهترین صفحه فرود (Landing Page) که توضیحات کاربردی و کاربری آسان آن بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه داشته باشد.
  4. ارزیابی و تحلیل فرایندها تا متناسب با رفتار کاربران باشد. (شیپور شیراز)

نکاتی برای موفقیت در پرفورمنس مارکتینگ

با اینکه پرفورمنس مارکتینگ مزایای زیادی دارد، ولی در پیاده‌سازی آن باید دقت کافی را داشته باشید و برای رسیدن به موفقیت نکات زیر را رعایت کنید:

  • صفحه فرود حرفه‌ای:

یک لندینگ پیج بد می‌تواند تمام زحمات، هزینه‌ها و منابع شما در کمپین‌تان را هدر دهد. بعد از اینکه کاربران روی تبلیغات شما کلیک کردند و وارد صفحه فرود شدند، اگر با یک صفحه بد با محتوای نامناسب مواجه شوند، بدون‌شک نباید انتظار نرخ تبدیل بالا را داشته باشید.

  • تست A/B:

تست A/B همه جا کاربرد دارد و به خوبی می‌تواند نشان دهد رفتار کاربران به کدام سمت بوده و کدام گزینه عملکرد بهتری دارد.

  • انتخاب درست منابع:

بعد از مشخص کردن مخاطبان هدف، باید جایی تبلیغ کنید که این افراد حضور دارند. اما اگر سراغ تبلیغ‌کنندگانی بروید که خیلی معتبر و موثق نیستند یا منبع خوبی برای ترافیک ورودی به شمار نمی‌روند، بی‌تردید نمی‌توانید به نتیجه مطلوب برسید.

  • ارزیابی دقیق:

مانیتورکردن و نظارت دقیق رو فرایندها، رفتار مشتریان و تمام شاخص‌های کلیدی عملکرد به شما کمک می‌کند تا مشکلات پیدا کنید و به دنبال رفع آنها باشید.

تیم پرفورمنس مارکتینگ شامل چه کسانی می‌شود؟

بدون شک فرایند پرفورمنس مارکتینگ توسط یک نفر پیاده‌سازی نمی‌شود و برای رسیدن به موفقیت باید به صورت تیمی عمل کنید. تیم بازاریابی عملگرا شامل افراد زیر است: (شیپور شیراز)

  • مدیر دیجیتال مارکتینگ وظیفه تقسیم منابع برای اجرای فرایندهای بازاریابی، انتخاب کلمات کلیدی مناسب با تبلیغات کلیکی، تحقیقات بازار و طراحی پرسونای مخاطب و مدیریت کمپین‌ها و تیم اجرایی را برعهده دارد.
  • ایده‌یابی و ایده‌پردازی، مدیریت تولید محتوای تبلیغاتی، اجرای تبلیغات کلیکی، بازاریابی در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف و طراحی انواع پیام برعهده مدیر تبلیغات است.
  • شما به یک طراح سایت نیز نیاز دارید تا طراحی صفحه فرود، نظارت فنی روی سیستم فروش، تحلیل رفتار و استفاده کاربران از سایت، عملکرد رقبا و برطرف کردن مشکلات فنی سایت را برعهده داشته باشد.

شیوه‌های تبلیغات دیجیتال در بازاریابی عملکردی

شما به دورش می‌توانید از پرفورمنس مارکتینگ استفاده کنید تا تبلیغات شما در رسانه‌های موردنظر نماش داده شود:

  • خرید رسانه (Media Buying): وقتی در ازای پرداخت هزینه رسانه‌هایی چون تلویزیون، رادیو، سایت، اپلیکیشن و… را در اختیار می‌گیرید تا پیام تبلغاتی شما منتشر شود به آن خرید رسانه می‌گویند.

در این روش خودتان به طور مستقیم با رسانه‌های مختلف وارد قرارداد می‌شوید و البته چالش‌های زیادی هم دارد. وقت‌گیر بودن فرایندها، نداشتن تخصص کافی، تشخیص کانال مناسب و… می‌تواند شما را آزار دهد.

  • شبکه‌های تبلیغاتی (Ads Network): شبکه‌های تبلیغاتی در واقع مجموعه‌های واسط بین تبلیغ‌دهندگان و ناشران تبلیغات هستند و چون بیشتر کارها و مراحل برعهده آنهاست، در نتیجه خیال شما راحت‌تر است و نسبت به مورد قبلی هم مزایای بیشتری دارد.
جمع‌بندی

در روزهای مدیران کسب‌وکار سخت حاضر به هزینه‌کردن می‌شوند و تلاش می‌کنند در ازای منابع صرف‌شده بیشترین خروجی را بگیرند، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد می‌تواند مطلوبیت زیادی داشته باشد.

در این روش فقط در ازای تحقق اهداف و نتایج موردنظر هزینه می‌پردازید. بازاریابی عملگرا مزایای زیادی دارد و هزینه‌های آن از روش‌های مختلف پرداخت می‌شود.

infographic - همه چیز در مورد بازاریابی عملکردی

شیپور شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

آگهی شیراز

دیوار شیراز

دیوار شیراز